این ساز ها قبلا تنها در سبک هایی مانند جز، بلوز، راک و متال مورد استفاده قرار می گرفتند اما امروزه در انواع سبک ها مانند پاپ، رپ و حتی موسیقی الکترونیک نیز از این ساز برای نواختن ملودی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این محبوبیت باعث شده تا بسیاری از افرادی که می خواهند یادگیری موسیقی را آغاز کنند، به سمت این ساز جذب شده و از آن برای ساخت آهنگ های مختلف و یا کاور کردن آهنگ های مورد علاقه خود استفاده کنند. به همین دلیل است که شرکت های بسیاری نیز به تولید گیتار های الکتریک در انواع مختلف پرداخته اند تا نوازنده ها با توجه به نیاز های خود و هدف خود در نوازندگی، بتوانند ساز مناسب خود را تهیه کرده و به یادگیری این ساز جذاب بپردازند.

در ادامه این مقاله از سری آموزش های گیتار سازکالا، انواع مدل های گیتار الکتریک را مورد بررسی قرار می دهیم و نکات قوت و ضعف هر کدام را بررسی می کنیم تا بتوانید خرید گیتار الکتریک مناسب سبک خود را به راحتی انجام دهید.

Untitled-1

گیتار الکتریک استرتوکستر

گیتار های استرتوکستر را در حال حاضر می توانیم مشهور ترین مدل گیتار الکتریک در دنیا بدانیم. این گیتار با طراحی افسانه و زیبای خود برای اولین بار توسط شرکت فندر تولید شد و دهه هاست که بسیاری از نوازندگان گیتار الکتریک از این ساز برای دست یابی به صدای مورد نظر خود استفاده می کنند. برای بدنه این گیتار، عموما از چوب هایی نظیر آلدر و یا Ash استفاده می شود که نه تنها وزن بسیار سبکی دارند، بلکه صدای شفاف و گوش نوازی را نیز تولید می کنند. دسته این گیتار ها عموما از چوب میپل ساخته می شود و برای فرت بورد آن نیز معمولا یا از چوب رزوود و یا از چوب میپل استفاده می شود. مهم ترین مشخصه ای که گیتار های استرتوکستر دارند، بدنه ای با دو برش(دبل کات) و سه عدد پیکاپ سینگل کویل می باشد. طراحی بدنه این گیتار که دارای دو برش در دو سمت دسته این گیتار است، باعث شده تا نوازنده به راحتی به فرت های بالا دسته دسترسی پیدا کنید و ملودی ها را با نهایت راحتی بنوازد. سه عدد پیکاپ سینگل کویل در این گیتار ها به نوعی امضای گیتار های استرتوکستر به شمار می رود، هر چند که در چند سال یکبار گیتار هایی با آرایش پیکاپ های HSS و یا HH نیز به بازار عرضه می شود. این پیکاپ های صدایی بسیار انعطاف پذیر دارند به این معنا که می توانید از کلین ترین صدا ها تا صدای های بسیار دیستورت شده و خشن را با استفاده از آن ها به دست بیاورید. همین موضوع باعث شده تا گیتار های استرتوکستر به یکی از محبوب ترین گیتار های تاریخ تبدیل شوند.

2

گیتار الکتریک تلکستر

از دیگر مدل هایی که توسط مهندسین شرکت فندر تولید شده، می توانیم به سری گیتار های تلکستر اشاره کنیم. این گیتار ها نیز دهه هاست که توسط بسیاری از نوازندگان مشهور مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت گیتار های استرتوکستر و تلکستر در بدنه آن ها و پیکاپ هایی است که در آن ها استفاده می شود. این گیتار های دارای بدنه ای با یک برش هستند که همین ویژگی باعث شده تا صدایی حجیم تر را از این گیتار ها دریافت کنید. اما پیکاپ هایی که برای گیتار های تلکستر تولید شده است، از نظر طراحی با پیکاپ های گیتار های استرتوکستر تفاوت بسیاری دارند. این پیکاپ های صدای بسیار تیز و زنگ داری را تولید می کنند که برای دهه ها، صدای مورد علاقه نوازندگان سبک های بلوز، راک و کانتری بوده است. بسیاری از افراد گیتار های تلکستر را اولین گیتار الکتریک دنیا می دانند و مهندسین شرکت فندر به خوبی در طی این سال ها، به طراحی و صدای اصیل این ساز متعهد مانده اند. شما می توانید قیمت گیتار در مدل و برندهای متفاوت را در سازکالا مشاهده کنید.

 گیتار الکتریک لس پاول

اما در سمت دیگر، جدی ترین رقیب شرکت فندر را می توانیم شرکت گیبسون بدانیم. شرکتی که گیتار هایی تولید می کند که بسیاری آن ها را گیتار های اصلی سبک Rock n Roll می دانند. در میان تمامی مدل هایی که شرکت گیبسون تا به امروز تولید کرده است، گیتار های طرح لس پاول را می توانیم افسانه ای ترین گیتار این شرکت بدانیم. گیتار هایی پر طرفدار با صدایی بسیار بلند، حجیم و دوست داشتنی. نوازندگان بسیاری در سبک های بلوز و به خصوص راک، در این سال ها از گیتار های لس پاول استفاده کرده اند و با استفاده از این ساز ها به ضبط های استودیویی و یا اجرا های زنده پرداخته اند. این گیتار ها را عموما با استفاده از چوب ماهون تولید می کنند که چوبی سنگین وزن است اما صدای بسیار گرمی تولید می کند. با این که بدنه و دسته این گیتار ها عموما با استفاده از این چوب تولید می شوند، اما برای قسمت فرت بورد از چوب رزوود و یا آبنوس استفاده می شود. نکته ای که در مورد گیتار های لس پاول وجود دارد، وجود آرایش پیکاپی HH است که صدایی به مراتب خشن تر، حجیم تر و کوبنده تری تولید می کند. به همین دلیل است که نوازندگانی که به دنبال نوازندگی در سبک های راک و متال هستند، عموما گیتار های لس پاول را به گیتار های شرکت فندر ترجیح می دهند.

3

 

گیتار های Extended Range

با این که این سه مدل گیتار را می توان افسانه ای ترین گیتار های موجود در بازار دانست، اما سبک ها و استایل هایی وجود دارند که برای نوازندگی در آن ها باید گیتار های خاصی تهیه کرد. در سال های گذشته شرکت هایی مانند آیبانز و ای اس پی، گیتار های 7 سیم، 8 سیم و یا Fan Fret تولید کرده اند که مناسب نوازندگانی است که به دنبال نوازندگی در سبک های مدرن متال می باشند. طول دسته این گیتار ها نیز نسبت به گیتار های عادی بلند تر است تا این افراد بتوانند بدون نگرانی از کوک های دراپ استفاده کنند و صدای مورد علاقه خود را از این گیتار ها به دست بیاورند. برای آموزش گیتار و خرید گیتار در انواع مختلف همراه https://sazkala.com باشید.

 

کدخبر: 699911 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟