بهترین زمان سفر به روسیه کدام فصل است؟

روسیه یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار بین ایرانی‌ها است که در تمام فصول سال دیدنی است؛ اما تابستان را می‌توان فصل اصلی گردشگری آن دانست.

روسیه، پهناورترین کشور جهان است که به‌لطف تنوع فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار محسوب می‌شود. این کشور فاصله چندانی با ایران ندارد و از همین رو، گردشگران زیادی تور روسیه را در برنامه خود می‌گنجانند. از آنجا که روسیه یکی از سردترین کشورهای جهان به حساب می‌آید، انتخاب زمان سفر مناسب به این کشور اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. گردشگران برای سفر به کشورهای سردسیر، معمولا فصل تابستان را در نظر می‌گیرند که آب‌وهوای خوبی بر منطقه حاکم می‌شود؛ با این حال، اگر وضعیت آب‌وهوایی روسیه در فصول مختلف سال را بدانید،‌ بهتر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از بهترین زمان سفر به روسیه در اختیار شما قرار دهیم.

از سفر به روسیه در فصول مختلف سال بیشتر بدانید:

  • سفر به روسیه در فصل بهار
  • سفر به روسیه در فصل تابستان
  • سفر به روسیه در فصل پاییز
  • سفر به روسیه در فصل زمستان

سفر به روسیه در فصل بهار

فصل بهار مناسب آن دسته از گردشگرانی است که می‌خواهند هزینه سفرشان پایین باشد و در عین حال، از آب‌وهوای نسبتا معتدل روسیه لذت ببرند. در واقع از اواخر اسفند تا اوایل خرداد هر سال، این کشور هنوز با هجوم مسافران و جهانگردان روبه‌رو نشده است و هزینه‌های سفر به‌شدت پایین می‌آید. با این وجود، بهار فصل موردعلاقه گردشگران نیست؛ زیرا فستیوال‌های بسیار کمی در این بازه زمانی در روسیه برگزار می‌شود. یکی از این جشن‌ها، جشن روز پیروزی است که به مناسبت شرکت روسیه در جنگ جهانی دوم در ۹ مه (۱۹ اردیبهشت)  گرامی داشته می‌شود و شامل رژه نظامیان به دور میدان سرخ است.

سفر به روسیه در فصل تابستان

یی

روسیه نیز مشابه اکثر کشورهای جهان، در فصل تابستان بیشترین گردشگر را دارد و به مقصدی شلوغ تبدیل می‌شود و متعاقبا هزینه‌های سفر افزایش می‌یابد. با فرارسیدن تابستان، شهرهای بزرگی مثل مسکو، سنت پترزبورگ، سوچی، کازان و... آب‌وهوای گرم و آفتابی پیدا می‌کنند و در نتیجه بهترین زمان سفر به این کشور بین ماه‌های ژوئیه تا اوت (تیر تا اوایل شهریور)  است.

در صورتی که در این فصل به روسیه سفر کردید، جشنواره غذای مسکو را از دست ندهید که در تاریخ سه اوت (۱۲ مرداد) برگزار می‌شود. در این روز می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه را امتحان کنید و از سرآشپزهای حرفه‌ای، طرز تهیه غذاها را یاد بگیرید.

جشنواره کتاب میدان سرخ مسکو که در اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) شروع می‌شود، رویداد سالانه دیگری است که عاشقان کتاب را به خود جذب می‌کند و موضوع‌های مختلفی همچون کتاب‌های داستان، غیرداستان، کتاب‌های الکترونیکی، کودکان و... را در بر می‌گیرد.

جشنواره بین‌المللی گل مسکو، از رویدادهای جذاب تابستانی است که در طول سفرتان باید از آن دیدن کنید، به‌خصوص اگر عاشق گل و گیاه هستید. این نمایشگاه از ۲۹ ژوئن (هشت تیر) تا هشت ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار می‌شود و مرکز شهر را به باغ گل‌ بزرگی تبدیل می‌کند.

جشنواره شب‌های سفید سنت پترزبورگ، از بزرگ‌ترین جشن‌های سالانه این شهر روسی است که با حضور بیش از یک میلیون نفر اتفاق می‌افتد. در پدیده شب‌های سفید نمی‌توان شب را از روز تشخیص داد و برای حضور در جشنواره، حدفاصل اواخر ماه مه (اواخر اردیبهشت) تا اواخر ژوئن (اواخر خرداد) را برای سفرتان در نظر بگیرید.

سفر به روسیه در پاییز

در فصل پاییز، آب‌وهوای بیشتر شهرهای روسیه قابل پیش‌بینی نیست؛ هرچند هوای معتدلی در این منطقه وجود دارد که دلیل خوبی برای سفر به آن محسوب می‌شود. جالب اینکه در این کشور، پاییز زودتر از دیگر فصل‌ها به پایان می‌رسد. برای سفر در پاییز حتما برای ماه اکتبر (مهر)‌ برنامه‌ریزی کنید که هوا در متعادل‌ترین دمای خود قرار می‌گیرد. علاوه بر کاهش هزینه‌های سفر، نقاط مختلف کشور خلوت‌تر است و راحت‌تر می‌توانید از جاهای دیدنی روسیه بازدید کنید.

از فستیوال‌های روسیه در پاییز می‌توان به روز مسکو اشاره کرد که در اولین شنبه ماه سپتامبر (اواسط شهریور) هر سال جشن گرفته می‌شود و با رویدادهای متعددی نظیر سخنرانی‌ها، نمایش‌ها و بازارهای خیابانی همراه است. در این روز معمولا بازدید از موزه‌ها، فضاهای هنری، تاریخی و... رایگان است.

سفر به روسیه در زمستان

از اواخر اکتبر (آبان) و اوایل نوامبر (آذر)‌ به‌تدریج هوا رو به سردی می‌رود و هر لحظه امکان بارش برف وجود دارد. در این میان دمای شهرهای روسیه متفاوت است، برای مثال، سنت پترزبورگ و مسکو گاهی اوقات دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنند و برخی شهرها شاهد کاهش دما تا منفی ۵۰ درجه سانتی‌گراد هستند. با وجود هوای به‌شدت سرد می‌توانید به ورزش‌هایی همچون اسکی بپردازید، روی رودخانه‌های یخ‌زده قدم بزنید، حمام‌های روسی یا بانیا و همین طور سفر دریایی روی یخ را تجربه کنید.

علاوه بر این، جشن‌های بزرگی نظیر کریسمس در فصل زمستان روسیه حسابی دیدنی و مهیج است و امکان شرکت در کارناوال‌های متعدد را برای شما فراهم می‌کند. تخفیف‌های فوق‌العاده و حراجی‌ها نیز رونق زیادی به این جشن می‌دهند. جشن سال نو نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین جشن روسیه، با نورپردازی درخت سال نو و آتش‌‌بازی برگزار می‌شود و جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

نمی‌توان از زمستان‌های روسیه گفت و حرفی از جشنواره مجسمه‌های یخی آن نزد که پیش از تعطیلات ژانویه اتفاق می‌افتد و تجربه متفاوتی را برایتان رقم خواهد زد. علاوه بر این، می‌توانید پدیده شفق قطبی را به نظاره بنشینید که در برخی نقاط روسیه همچون مورمانسک، آرکانگلسک، ناریان مار و غیره قابل‌مشاهده است. جالب اینکه تورهایی موسوم به تور شفق قطبی روسیه، امکان تماشای این پدیده شگفت‌انگیز را برای گردشگران فراهم می‌کنند.

یکی دیگر از جشن‌های فصل زمستان، «ماسلنیتسا» (Maslenitsa) نام دارد که مانند نوروز ایرانی، نماد وداع با زمستان و استقبال از بهار است. این جشن که از تاریخ ۲۸ فوریه (۱۰ اسفند) تا ۶ مارس (۱۶ اسفند) طول می‌کشد، شامل برنامه‌های نظیر برپایی بازار صنایع دستی ملی و اجرای کنسرت هنرمندان می‌شود، در حالی که هنرمندان، لباس‌های محلی و ملی روس‌ها و اقوام دیگر ساکن روسیه را به تن می‌کنند.

جذاب‌ترین بخش سفر زمستانی به روسیه را شاید بتوان جمعه سیاه معرفی کرد که شامل حراج‌های باورنکردنی می‌شود. در ۱۶ نوامبر مصادف با پنج آذر می‌توانید کالاهای موردعلاقه‌تان را با تخفیف‌های زیاد خریداری کنید.

با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که روسیه،‌ مقصدی گردشگری برای همه فصول است و اگر برای اولین بار راهی این کشور زیبا می‌شوید، تابستان شاید بهترین زمان سفر برایتان باشد تا بتوانید جاهای دیدنی روسیه را به‌راحتی ببینید. با این حال، کسانی که به‌دنبال سفر ارزان و اقتصادی هستند، زمستان بهترین گزینه محسوب می‌شود؛ زیرا با کاهش تعداد گردشگر، هزینه‌ها پایین می‌آید.

 

 

 

 

 

کدخبر: 699269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟