بازار خرسی چیست و چگونه در آن سود کنیم؟

شناخت این روندهای قیمتی و توانایی پیش‌بینی آینده قیمت، مهم‌ترین اصل در بازارهای مالی است، چراکه شما تنها با تحلیل و پیش‌بینی قیمت می‌توانید به سود برسید.

در واقع، شناخت تفاوت‌های بین روندها، شما را قادر می‌سازد تا تصمیمات بهتری را برای سرمایه‌گذاری‌تان اتخاذ کنید. می‌پرسید چگونه؟ پاسخ شما این است که: روندهای مختلف قیمتی، می‌توانند شرایط مختلفی را در بازار رقم بزنند. اگر نتوانید روندهای اساسی قیمت را تشخیص دهید، چگونه قادر خواهید بود تا خود را با شرایط متغیر بازار وفق دهید؟

در ادامه، ابتدا شما را بازار خرسی آشنا می‌کنیم تا بتوانید بهترین سودآوری را در بازار خرسی ارز دیجیتال داشته باشید.

بازار خرسی

معرفی بازار خرسی ارزهای دیجیتال

در یک بازار خرسی، قیمت‌ها به‌طور کلی در حال کاهش هستند. فعالیت در بازار خرسی برای سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران مبتدی، بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. اغلب معامله‌گران ارزهای دیجیتال و تحلیلگران تکنیکال بازار، بر این باورند که بیت کوین از ابتدا در یک بازار گاوی (برخلاف بازار خرسی، در بازار گاوی به دلیل افزایش تقاضا برای خرید، قیمت‌ها در حال افزایش هستند.) قرار داشته است؛ با این‌حال، چند بازار خرسی برای ارزهای دیجیتال طی این مدت شکل گرفته‌اند.

با ما همراه باشید تا در ادامه، مفهوم بازار خرسی و روش‌های سودآوری در آن را بررسی کنیم.

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی، به بازه زمانی گفته می‌شود که در آن، قیمت‌ها در یک بازار مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال یا سهام کاهش می‌یابد. بازارهای خرسی می‌توانند برای معامله‌گران بی‌تجربه، ریسکی و زیان‌بار باشند. بازارهای خرسی، به سادگی می‌توانند زیان‌های جبران ناپذیری را به سرمایه‌گذاران وارد کنند و باعث شوند که هرگز به بازارهای مالی بازنگردند. می‌پرسید چگونه؟ اصطلاحی بین معامله‌گران وجود دارد که می‌گوید:« صعود پلکانی، سقوط آسانسوری!»؛ به این معنا که حرکت به سوی بالا (افزایش قیمت‌ و سودآوری) می‌تواند بسیار آهسته و مداوم باشد و ریزش قیمت، اغلب سریع و تند اتفاق می‌افتد.

 در واقع، زمانی که قیمت‌ها شروع به کاهش می‌کند، معامله‌گران نیز برای خروج از بازار از یکدیگر سبقت می‌گیرند. در بازار خرسی، معامله‌گران تلاش می‌کنند دارایی خود را نقد کنند. این روند، می‌تواند سریعا به یک اثر دومینویی ختم شود که در آن، عجله برخی از فروشندگان برای خروج از بازار، موجب ترس و خروج دیگر سرمایه‌گذاران می‌‌شود و این روند به همین شکل ادامه می‌یابد. نقد کردن‌های انبوه (نقد شدن تعداد و حجم بالای دارایی‌ها) می‌تواند اثر دنباله‌دار شدیدتری در بازار برجای بگذارد و به صف‌های سنگین فروش ختم شود.

البته در بازارهای خرسی، ممکن است دوره‌هایی از سرخوشی نیز اتفاق بیفتد که در آن‌ها، قیمت اغلب دارایی‌ها به‌طور همزمان، افزایش می‌یابد.

به‌طور معمول، سرمایه‌گذاران در بازارهای خرسی، مثل خرس رفتار می‌کنند؛ به این معنا که انتظار کلی آن‌ها از بازار، کاهش قیمت‌‌ها است. در بازار خرسی، احساسات (هیجان) نیز کاهش می‌یابد. در بازارهای خرسی، افراد انتظار دارند تا قیمت‌ها کاهش یابد و ممکن است یک پوزیشن معاملاتی را با توجه به فرصتی‌های احتمالی، ایجاد کنند.

تاریخچه بازارهای خرسی

بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند که بیت کوین از ابتدای ساختش، در یک روند گاوی قرار داشته است؛ اما آیا می‌توان گفت که در این روند گاوی درازمدت، بازارهای خرسی رخ نداده‌اند؟ پاسخ منفی است. پس از آنکه قیمت بیت کوین در دسامبر 2017 به حدود 20 هزار دلار رسید، این ارز دیجیتال وارد یک بازار خرسی شدید شد.

پیش از وقوع بازار خرسی در سال 2018، قیمت بیت کوین در سال 2014 هم با ریزش بیش از 86 درصدی روبه شده بود.

در بازار سهام نیز، نمونه‌های مهمی از بازارهای خرسی را سراغ داریم. رکود بزرگ (سال 1929)، بحران مالی سال 2008 و سقوط بازار سهام در سال 2020 به دلیل ترس از کرونا، مثال‌های قابل توجهی از بازارهای خرسی هستند. این رویداد‌ها منجر شدند تا صدمات عظیمی به وال‌استریت وارد شود و قیمت‌ سهام نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

تفاوت بازار خرسی و بازار گاوی چیست؟

تفاوت ساده است. در بازار گاوی قیمت‌ها بالا می‌رود؛ در حالی‌که در بازارهای خرسی، قیمت‌ها ریزش می‌کند.

یکی از تفاوت‌های قابل توجه این دو بازار آن است که در بازارهای خرسی، معمولا دوره‌های طولانی درجا زدن ( یعنی قیمت‌ها افزایش یا کاهش محسوسی ندارند) رخ می‌دهند و نوسان قیمتی بین یک محدوده حمایت و مقاومت وجود دارد؛ به این معنا که نوسانات قیمتی در این موقعیت‌ها، بسیار پایین است و معاملات کمی انجام می‌شود. کاهش طولانی مدت قیمت‌ها، جذابیتی برای اغلب سرمایه‌گذاران ندارد.

چگونه در بازار خرسی معامله کنیم؟

حفظ نقدینگی (نقد ماندن) یا خرید استیبل کوین‌ها، یکی از ساده‌ترین استراتژی‌هایی است که معامله‌گران می‌توانند در بازار خرسی استفاده کنند. اگر نسبت به افت قیمت‌ها در بازار نگران هستید، می‌توانید تا زمانی که بازار از منطقه خرسی خارج شود، صبر کنید. اگر انتظار دارید در آینده، یک بازار گاوی ایجاد شود، می‌توانید زمانی که روند گاوی رخ داد، از آن به سود خود استفاده کنید. برای معامله‌گرانی که استراتژی هودل HODL (حفظ سرمایه در بلندمدت) با چشم‌انداز سرمایه‌گذاری چندساله را مد نظر دارند، بازار خرسی برای آن‌ها، لزوما به معنای سیگنال فروش نیست.

در سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری، به‌طور کلی بهتر است استراتژی معاملاتی خود را با جهت بازار همسو کنید. به همین دلیل، یکی از استراتژی‌های سودآور در بازار خرسی، باز کردن پوزیشن شورت است. با این روش، زمانی که قیمت‌ها کاهش یابد، معامله‌گران می‌توانند کسب سود کنند. شیوه پوزیشن شورت، برای سبک‌های معاملاتی تریدینگ روزانه Day Trading (کسب سود از نوسانات قیمتی در طول یک روز) و سویینگ تریدینگ ( معامله با کسب سود در بازه زمانی با روند بازار همسو شوند. با این وجود، بسیاری از معامله‌گران، در جهت مخالف روند اصلی بازار فعالیت می‌کنند.

روش دیگر در بازار خرسی، انتخاب سبک معاملاتی بر خلاف روند بازار است، به این معنا که شما وارد یک پوزیشن لانگ Long position (خرید یک دارایی، با انتظار افزایش ارزش آن در آینده) شوید. به این شیوه، پرش گربه مرده (dead cat bounce) نیز گفته می‌شود؛ به این معنا که روند نزولی دارایی، با یک جهش، در کوتاه‌مدت به یک روند صعودی تغییر می‌کند؛ اما دوباره این روند نزولی می‌شود. این تحرک قیمتی که بر خلاف روند اصلی نزولی رخ داده است، می‌تواند دارای نوسانات شدیدی باشد.

بیت کوین در این محدوده، بسیاری از معامله‌گران احساس می‌کنند روند صعودی ایجادشده، طولانی مدت خواهد بود و با امید کسب سود در آینده، وارد یک دارایی می‌شوند؛ اما تا زمانی که روند اصلی خرسی به‌طور کامل به اتمام نرسد، فرض بر این است که روند نزولی بازار نیز ادامه می‌یابد.

به همین دلیل است که معامله‌گران موفق، در نزدیکی قله‌های قیمتی اخیر، سود خود را برداشت می‌کنند و پیش از ورود دوباره بازار به روند خرسی، از آن خارج می‌شوند؛ چرا که در غیر این صورت، آن‌ها در جریان بازار خرسی، چاره‌ای جز حفظ دارایی خود نخواهند داشت.

توجه داشته باشید که معامله‌گری بر خلاف روند اصلی بازار، یک استراتژی ریسکی است؛ حتی حرفه‌ای‌ترین معامله‌گران نیز ممکن است به دلیل خرید دارایی با قیمت کاهشی، متحمل زیان‌های هنگفتی شوند.  

سخن آخر

ساده‌ترین استراتژی معاملاتی  برای مبتدیانی که وارد یک بازار خرسی، حفظ نقدینگی و صبر کردن برای ایجاد فرصت معاملاتی بهتر است. البته، می‌توانید از روش‌های معاملاتی بهتری هم برای کسب سود در بازارهای خرسی استفاده کنید. بهترین روش استفاده از تحلیل‌ تکنیکال و رصد بازار است تا بتوانید همسو با حرکت بازار معامله کنید و وارد معاملات اشتباه نشوید. با این کار، ریسک ضرر را تا حد امکان کاهش و احتمال سودتان را افزایش می‌دهید.

 

کدخبر: 696844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟