هفت مزیت بازی با خمیر بازی

خمیر مدل‌سازی ماده‌ای است که برای اولین بار در دهه‌ی 1930 به عنوان پاک کننده‌ی کاغذ دیواری ساخته شد اما در عرض 20 سال، در حدود دهه‌ی 1950 به یک اسباب بازی آموزشی تبدیل شد. خمیر بازی به دو دلیل یکی از معدود اسباب بازی‌هایی است که برای کودکان در هر سنی مناسب است. اول: سمی نیست. دوم: می‌تواند چندین بار استفاده شود.

شاید فکر کنید در نهایت باید خمیر بازی را از روی میز آشپزخانه یا پارکت پذیرایی جمع کنید اما این نوع نگاه با توجه به مزایای خمیر بازی و تأثیر آن در رشد ذهنی و شخصیتی کودک خیلی بدبینانه است.

به نظر شما  خرید خمیر بازی علاوه بر این که می‌تواند ساعت‌ها فرزندتان را سرگرم کند چه فواید دیگری دارد؟

فواید و مزیت‌های خمیر بازی

اشاره کردیم که خمیر بازی مزایای زیادی برای بچه ها دارد. قبل از پرداختن به این مزایا بهتر است یادآوری کنیم که رشد سالم در کودکان ابعاد گوناگونی را شامل می‌شود. سلامت جسمی، سلامت روانی، مهارت‌های فردی مثل خلاقیت، مهارت‌های اجتماعی مثل مشارکت در بازی‌های گروهی یا رویدادهای دسته جمعی و… نمونه‌هایی از جنبه‌های مختلف رشد صحیح هستند. در ادامه به تأثیری که خمیر بازی بر ابعاد مختلف رشد کودک می‌گذارد می‌پردازیم.

خمیر بازی 2

1. مهارت‌های حرکتی ظریف را تقویت می‌کند

اندام‌های حرکتی کوچک مثل انگشتان دست، برای انجام کارهای دقیق که نیاز به دقت و ظرافت دارند به ماهیچه‌های حرکتی موسوم به ماهیچه‌های ظریف وابسته‌اند. وقتی فرزند شما خمیر بازی را در دستانش ورز می‌دهد فقط بازی نمی‌کند. او بدون آن که خودش بداند در حال تقویت ماهیچه‌های ظریف انگشتانش است. خمیر بازی در دستان او همچون گوی قدرت است که او آن را له می‌کند، می‌غلتاند، صاف می‌کند و شکل می‌دهد. همه‌ی اینها به کودک کمک می‌کنند تا عضلات دست‌هایش را برای کارهای مهم آینده، مثل نگه داشتن مداد یا استفاده از قیچی، پرورش دهد.

2. برای کودکان آرامش بخش است

بسیاری از بزرگ‌سالان برای رهایی از فشارها و تنش‌های عصبی از ابزارها و وسایلی مثل گوی اعصاب استفاده می‌کنند. خمیر بازی برای کودکان مشابه گوی اعصاب عمل می‌کند. فشار دادن خمیر بازی در آرامش بچه‌ها بسیار تأثیر کذار است. بازی با خمیر می‌تواند به کاهش تنش، آزاد شدن انرژی اضافی، بهبود تمرکز و بیان احساسات کمک کند. اگر فرزند شما زیاد استرس دارد او را با خمیر بازی تنها بگذارید و شاهد از بین رفتن نگرانی‌هایش باشید.

3 خلاقیت را پرورش می‌دهد

درست است که تعداد رنگ‌های خمیر بازی محدود است اما چیزهایی که بچه‌ها با آنها خلق می‌کنند نامحدود است. ساختن شکل‌ها و مدل‌های جدید بچه‌ها را تشویق می‌کند تا تصورات خود را گسترش دهند و به روش های جدید و ابتکاری فکر کنند. آنها هر چه بیشتر بازی کنند بیشتر خلق می‌کنند و هرچه بیشتر خلق می‌کنند خلاقیتشان بیشتر شکوفا می‌شود. 

خمیربازی3

4- هماهنگی بین چشم و دست را افزایش می‌دهد

کودک در هنگام بازی با خمیر بازی از اشیا و ابزارهای گوناگونی مثل غلتک یا قالب استفاده می‌کند. این ابزارها که در اندازه‌های مختلف وجود دارند، باعث می‌شوند کودک برای عملی کردن ایده‌هایش و ساختن آنچه در ذهن دارد، آنها را به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار دهد. این کار هماهنگی بین چشم و دست کودک را افزایش می‌دهد.

5- مهارت‌های اجتماعی را بهبود می‌بخشد

بازی کردن با خمیر بازی به صورت دسته جمعی، چه کودک با کودک چه کودک با پدر یا مادر، باعث ایجاد درک درست از مناسبات اجتماعی می‌شود. در فرایند به اشتراک گذاشتن رنگ‌ها و ابزارهای مختلف، و همچنین صرف وقت کافی در کنار هم برای هم‌فکری و همکاری، فرزندان شما مهارت‌های اجتماعی را تمرین می‌کنند. آنها را تشویق کنید تا غار تنهایی خود را ترک کنند، رنگ‌های مختلف خمیر بازی خود را با دوستانشان تقسیم کنند و بعد با کمک و هم‌فکری همدیگر چیزهای جدید بسازند.

6. آموزش را آسان می‌کند

علاقه‌مند کردن بچه‌ها به یادگیری، به خصوص یادگیری چیزهای مشکلی مثل خواندن یا ریاضی، سخت است. خمیر بازی ابزاری عالی برای آموزش اعداد، شکل‌ها، رنگ‌ها، الفبا و... به آنهاست.

خمیربازی4

 7. باعث افزایش زمان بازی می‌شود

در دنیای فناوری محور امروزی، بچه‌ها دائماً از بازی موبایلی به کارتون تلویزیونی و از سریال اینترنتی به کنسول بازی در جریانند. بهتر است به جای اینکه به بچه‌ها اجازه دهید کل روز جلوی تلویزیون بنشینند، به آنها اسباب بازی‌های آموزشی و خلاقه مثل خمیر بازی بدهید و تشویقشان کنید تا بیشتر به این نوع بازی‌ها بپردازند. خمیر بازی تمرکز بچه‌ها را افزایش داده و آنها را از سرعت بی‌هدف و دیوانه‌وار زندگی مدرن در امان نگه می‌دارد.

به جز مواردی که اشاره شد خمیر بازی مزایا و فواید دیگری نیز برای کودکان دارد که تا خودتان آنها را تجربه نکنید ممکن است متوجه نشوید. این اسباب بازی کلاسیک سال‌هاست که در سبد کالاهای ضروری کودکان وجود دارد و دلیل آن روشن است. خمیر بازی بچه‌ها را به شکلی سالم و سازنده سرگرم و آنها را برای زندگی واقعی در آینده‌ای نه چندان دور آماده می‌کند.

 

کدخبر: 694706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟