آغاز سیزدهمین ماراتن انتخابات ریاست جمهوری در ایران

انتخابات 1400 / براساس آنچه وزارت کشور پیشتر اعلام کرده بود، ثبت‌نام از داوطلبان فقط در وزارت کشور انجام می‌شود و داوطلبان تا روز ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این انتخابات ثبت نام کنند.

به گزارش رکنا ، زمان ثبت‌نام از ساعت ۸ الی ۱۸ روزهای ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت خواهد بود.

شورای نگهبان ۵ روز برای رسیدگی و احراز صلاحیت‌ها فرصت دارد که در صورت لزوم تا ۵ روز دیگر هم قابل تمدید است. برهمین اساس شورای نگهبان از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت به صلاحیت داوطلبان رسیدگی می‌کند و پس از اعلام نتایج این بررسی‌ها از روز ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد نیز شورای نگهبان فرصت دارد تا به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده رسیدگی کند.

در نهایت نیز روز پنجم خرداد لیست داوطلبان تأیید صلاحیت شده اعلام خواهد شد.

بعد از آنکه شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌ها را به وزارت کشور اعلام کرد، عملا از ۷ خرداد تبلیغات نامزدها به مدت ۲۰ روز شروع می‌شود.

بر اساس تصمیم گیری ستاد ملی کرونا و تأکیدات وزارت بهداشت، مقرر شده است که هر نامزد یا داوطلب انتخاباتی، یک همراه داشته باشد و اگر تعداد بیشتری همراه داشته باشند وزارت کشور از پذیرش افراد معذور خواهد بود.

در انتخابات ۱۴۰۰، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱ میلیون ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.

همه کسانی که ۱۸ سالشان تمام می‌شود می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. براساس اعلام مسئولین ستاد انتخابات، به تفکیک استان‌ها تهران بیشترین تعداد واجدین رای را دارد که ۹ میلیون ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند.

همچنین عوامل اجرایی حدود ۵۰۰ هزار نفرند که با عوامل ناظر و امنیتی و پلیس حدود ۱ میلیون نفر می‌شوند. انتخابات 1400

 

کدخبر: 686435 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟