صاحبان اجاره ای کارت ملی آب به آسیاب دلالان ارز می ریزند !

اجاره کارت ملی توسط دلالان موضوع جذاب این روزهای بازار ارز شده است. مساله ای که به نظر می رسد به یک عرف تبدیل شده و یک معامله قانونی به حساب می آید. سواستفاده از هویت افراد در ازای مبلغی پول که حتی پس از معامله، تبعات مالیاتی به همراه دارد، مساله ای است که مردم از آن آگاهی ندارند. اغلب صاحبان کارت های اجاره ای مردمی هستند که حاضرند در قبال 300 هزار تومان، سهمیه ارز سالیانه خود را بفروشند. در این خصوص رئیس شورای کانون صرافان ایران معامله ارز با کارت ملی اجاره ای را کاملا قانونی دانسته و حتی آن را برای بازار ارز جذاب عنوان کرده است. سهمیه هر فرد برای دریافت ارز 2 هزار یورو است که به کارت ملی افراد اختصاص می یابد. هر فرد سالانه می تواند 2 هزار یورو و معادل آن پوند، دلار و درهم امارات همراه با کارت ملی خود دریافت کند. دلالان هم با اجاره کارت ملی خانواده، آشنایان و مردمی که خود قدرت خرید ارز را ندارند و با استفاده از شماره حساب آنها، مبادرت به خرید ارز سهمیه ای در بازار می کنند، که سود بسیاری برایشان به همراه می آورد.

به گزاش رکنا، دلار امروز سه شنبه 8 تیر ماه از مرز 25 هزار تومان گذشت. با بررسی بازار ارز به نظر می رسد این قیمت هنوز برای بسیاری از جمله دلالان و برخی صرافی ها جذاب است. برخی افراد که آگاهی کاملی از وضعیت بازار ارز و همچنین بحث مالیاتی ندارند، کارت ملی خود را به دلالان اجاره داده و در ازای آن 300 تا 450 هزار تومان دریافت می کنند. مشاهدات نشان می دهد که حتی برخی از آنها، نه تنها هیچ اطلاعی از قیمت روز دلار و یورو نداشته بلکه از مطالبه مالیاتی هم اطلاعی ندارند.

خرید ارز با کارت ملی خانواده و اعضای فامیل

یکی از دلالان بازار ارز در مقابل یکی از صرافی های سطح شهر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رکنا گفت: هر روز چند نفر را برای اجاره کارت ملی مقابل صرافی ها به صف می کنم. کار من همین است. این کار قانونی است. هر روز چند نفر را می آورم صرافی های مختلف سطح شهر و از سهمیه ارز سالیانه آنها استفاده می کنم.

این دلال ارز در ادامه گفت: من ابتدا از اعضای خانواده و دوستان و آشنایان شروع کردم و بعد باتوافق از کارت ملی مردم استفاده می کنم. از نظر مالیات و قطع یارانه هم مردم نباید نگران باشند. زیرا این کار کاملا قانونی است. برای هر کارت ملی هم 300 تا 450 هزار تومان، براساس سود و قیمت ارز پرداخت می کنم.

اجاره کارت ملی غیرقانونی است

غلامحسین دوانی عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران درخصوص بحث مالیاتی اجاره کارت ملی در گفتگو با رکنا گفت: اطلاعات این کارت ها در طرح جامع مالیاتی ثبت می شود و از صاحبان کارت ملی، مطالبه مالیاتی خواهد شد. این کار غیرقانونی است. صرافان و دلالان از کارت ملی مردم استفاده می کنند و سهمیه 2 هزار یورویی هر ساله کارت ملی افراد را با سود چشمگیری خرید و فروش می کنند.

وی درباره نحوه ثبت مالیات برای کارت های ملی گفت: تمام صرافی ها به سایت بانک مرکزی وصل هستند و تمام فعل و انفعالات برای وزارت دارایی ارسال می شود. اداره دارایی تمام کد های ملی را بررسی می کند و براساس آن مالیات صادر می کند. هر فرد در ایران سکه و ارز می خرد صرافی ها کارت ملی اشخاص را مطالبه می کنند، باتوجه به این که کد ملی تا به امروز تقلبی نبوده و شماره آن مختص یک نفر است، براساس خریدی که انجام داده است مطالبه مالیاتی می کنند.

هشدار بانک مرکزی به صاحبان کارت های ملی اجاره ای

اجاره کارت ملی در اغلب موارد به منظور انجام امور خدمات پولی، بانکی و ارزی انجام می شود، که برای پوشش فعالیت‌ های سودجویانه کاربرد دارد.

در این خصوص بانک مرکزی در اطلاعیه ای که خرداد ماه منتشر شد، به مردم هشدار داد که از اجاره کارت ملی به افراد سودجو،‌ به منظور انجام خدمات پولی، بانکی و ارزی جدا خودداری کنند، چرا که عواقب ناشی از آن برعهده صاحبان کارت های ملی است.

کدخبر: 700836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟