اولین خبر خوش برای دولت رئیسی

تارنمای اویل پرایس چندی قبل از رسیدن قیمت هر بشکه نفت به فراتر از 80 دلار خبر داد که روند خزنده و آرام افزایش قیمت نفت این پشی بینی را محتمل کرده است.

به گزارش رکنا، در گزارش این تارنما عنوان شد که هند سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است که اینک بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کووید 19 را دارد. این کشور به تازگی تعداد جدیدی از موارد ویروس کرونا را در آمارهای روزانه را ثبت کرده است؛ آماری که تقاضای نفت را کاهش و قیمت آن را کاهش داده است.

جبران کاهش تقاضای نفت بر اثر شیوع بیماری کرونا

«اوپک پلاس» در بازار در سمت عرضه این معادله برای جبران کاهش تقاضای نفت بر اثر شیوع بیماری کرونا مداخله کرده است. علیرغم موفقیت نسبی این گروه در مهار تولید نفت برای جلوگیری از ایجاد موجودی بیش از حد نفت قبل از بهبود کامل بازار، آمارهای بالای شمار مبتلایان در هند مانع بهبود سریع قیمت های نفت شده است.

این موضوع حتی فشار بیشتری به اوپک پلاس وارد کرده است تا بتواند انتظارات بازار را برآورده کند. اما تردیدی در تحرک بازارهای نفت وجود ندارد. در واقع، قیمت های نفت در ماه های اخیر تا حدودی بهبود یافته اند و اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و تحلیلگران حوزه نفت و انرژی بر این باورند که این روند ادامه می یابد.

سوال این نیست که آیا بازار بهبود خواهد یافت یا خیر بلکه این است که این روند بهبود چقدر سریع و کجا خواهد بود؟

محدودیت های کرونایی در اروپا اصل ناشناخته دیگری را به ترکیب قیمت نفت اضافه می کند. ماه پیش، اروپا بسیاری از محدودیت های خود را تمدید کرد و بهبود قیمت نفت را به تاخیر انداخت. اکنون اما در حالی که هند در بدترین موج کووید 19خود از زمان ابتلا به بیماری همه گیر قرار دارد، اروپا در حال آماده سازی شرایط برای رفع این محدودیت ها است. مقامات اتحادیه اروپا این هفته پیشنهادی را برای کاهش محدودیت های سفر تابستانی به 27 کشور خود ارائه داده اند. این امر تقاضا برای سوخت جت را افزایش می دهد که یکی از اجزای مهم تقاضای نفت خام است.

در ایالات متحده، در حالی که تعداد افراد واکسیناسیون شده افزایش می یابد، موارد ابتلا به کووید 19 نیز در حال کاهش است. در نتیجه، چندین ایالت از جمله نیویورک محدودیت های کمی دارند. همه اینها تاثیر عمیقی در قیمت نفت خام خواهد داشت.

این اما بدان معنا نیست که همه تحلیلگران بر سر این مساله که کاهش این محدودیت ها چه تاثیری روی تقاضای نفت خواهد داشت، توافق دارند، چه رسد به اینکه چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد گذاشت.

چشم‌انداز تقاضای نفت در سال جاری

«آژانس بین‌المللی انرژی»برای شروع، چشم‌انداز تقاضای نفت خود را برای سال جاری در ۱۴ آوریل مورد بازبینی قرار داد. با طبق این برآوردها، تقاضای نفت به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز در سال جاری افزایش خواهد یافت و به ۹۶.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد. دلیل این بازنگری صعودی افزایش در پیش‌بینی تقاضای نفت (IEA)برای ایالات‌متحده و چین به عنوان دو وارد کننده بزرگ نفت در جهان بوده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی از 6 آوریل شاهد تقاضای جهانی نفت در سال جاری 97.7 میلیون بشکه در روز بود. در مقایسه با قیمت های برنت که در مارس نزدیک به 65 دلار در هر بشکه رسید، آژانس بین‌المللی انرژی شاهد تغییر چندانی در قیمت برنت نیست و تخمین زده می شود از 65 دلار در هر بشکه در سه ماهه دوم 2021 ، به 61 دلار در هر بشکه در نیمه دوم 2021 و حتی بدتر از آن به 60 دلار در هر بشکه در سال 2022 برسد.

یک هفته پیش اما «ریستاد انرژی» بزرگ‌ترین موسسه مشاوره انرژی مستقل نروژ، تقاضای نفت خود را برای آوریل تقریبا 600 هزار بشکه در روز کاهش داد. برای ماه می، با توجه به مشکلات تقاضای هند در نتیجه این بیماری همه گیر تقاضای نفت را 914 هزار بشکه در روز کاهش داد؛ وضعیتی که بدون شک منجر به وجود یک انبار موجودی خواهد شد.

پیش بینی «گلدمن ساکس»

اما همه اینقدر بدبین نیستند. شرکت بانکداری و خدمات «گلدمن ساکس» همه چیز را بهتر پیش بینی می کند و بر این باور است که در این تابستان نفت به 80 دلار می رسد. دلیل این دیدگاه مثبت درباره قیمت نفت ساده است: «تغییرات بزرگ آتی در حجم تقاضا، تغییری که عرضه نمی تواند با آن مطابقت داشته باشد و این امر نباید نادیده گرفته شود».

ممکن است چشم انداز نامشخص باشد اما شدت یافتن ویروس هندی از بهبود قیمت نفت جلوگیری نخواهد کرد. البته به احتمال زیاد این مشکل روند بهبود قیمت نفت را تا نیمه دوم امسال یا حتی آغاز تا میانه سال آینده کند می کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

تحریریه

کدخبر: 698143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟