ضرر خریداران سهام دولتی در بورس جبران می شود

به گزارش رکنا، محمدعلی دهقان‌دهنوی در برنامه تیتر امشب گفت: مصوبات سه شنبه به بازار ثبات می‌دهد. بر اساس مصوبات جدید شرکت‌های سرمایه گذاری باید در دوره‌های رکود از سرمایه گذاری خود حمایت کنند.

وی افزود: هر خرید و فروش در بازار مشمول مالیات است که مجموع آن در سال، قابل توجه است. پیشنهاد شده ۸۰ درصد از این مبلغ به حساب تثبیت بازار واریز شود.

دهقان دهنوی با بیان اینکه هدف تقویت بازار در جریان مستمر است و این شروع اولیه است، گفت: در مصوبه‌ای مقرر شد یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار اختصاص داده شود، لذا مقرر شد بانک مرکزی معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار برای واریز به صندوق تثبیت بازار کارسازی کند.

وی با بیان اینکه با این مصوبات منابع جدیدی برای تقاضاهای جدید در بازار اتخاذ می‌شود. افزود: امیدوار هستیم مجموع منابع بیشتری را در روزهای آینده با استمرار بهتری ارائه دهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هدف رونق بازار سرمایه است حتی اقامت پنج ساله برای کسانی که در بازار سرمایه سرمایه گذاری می‌کنند؛ مصوب شده است. هدف این است که سرمایه گذاری خارجی را در کشور تقویت کنیم.

وی افزود: این کار در راستای تقویت اعتماد سرمایه گذاران و مسئولیت پذیری در بازار سرمایه است.

وی افزود: مقرر شده ۸۰ درصد مالیات حاصل از نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به عنوان آورده دولت در حساب صندوق تثبیت بازار وارد شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قرار شد که این مبلغ به جای واریز به خزانه همان آورده دولت محسوب شود.

دهقان‌دهنوی گفت: شرکت‌هایی که نسبت به خرید سهام خود و یا زیرمجموعه‌های خودشان در جهت حمایت از بازار اقدام می‌کنند، تا مبلغی به عنوان امهال مالیاتی به مدت یک سال برای آن‌ها منظور می‌شود.

وی افزود: هر چه رونق در بازار سرمایه بیشتر شود برای دولت هم از لحاظ درآمدی مفید است.

رئیس سازمان بورس گفت: تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در دست اجرا است و ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۵ هزار میلیارد تومان به بازار تزریق می‌شود.

سرمایه گذاری بانک‌ها بدون بنگاه داری

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بانک‌ها باید بدون وارد شدن در بنگاه داری، وارد سرمایه گذاری شوند و این می‌تواند بازار سرمایه را با رونق مواجه کند و این سرمایه گذاری مورد تمایل بانک‌ها هم هست و انگیزه بانک‌ها را دو برابر می‌کند.

دهقان‌دهنوی افزود: از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به دلیل علاقه مندی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و حمایت از سهامی که متعلق به آن‌ها و زیرمجموعه‌هایشان بود، درخواست داشتیم که وارد بازار سرمایه شوند، ولی موانعی بود، اما با این مصوبات، موانع و جرایم رفع شده است.

وی افزود: نباید صندوق‌ها و بانک‌ها در بورس وارد بنگاه داری شوند. پیشنهاد شده امکان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه فراهم شود. بازار سرمایه داخلی که محل حضور بزرگترین و شفاف‌ترین شرکت‌های اقتصادی کشور است، می‌تواند مشمول سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با تضمین دولت اوراق مشارکتی هم مشوق خوبی است. به صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه بازار اجازه داده شد تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر کنند.

رئیس سازمان بورس گفت: مردم انتظار ندارند چیزی که از دولت خریده اند ضرر کنند. کسانی که صندوق قابل معامله پالایش یکم یا ETF را از دولت خریداری کردند به دلیل نوسانات بازار متحمل زیان شدند. از دولت تقاضا کردیم تا واحدهای جدید یا سهام قابل واگذاری به آن‌ها داده شود؛ لذا مقرر شد زیان این دسته از افراد جبران شود.

دهقان‌دهنوی گفت: بازار سرمایه در برخی مواقع دوره رونق را طی می‌کند و این به موارد متعددی بستگی دارد. منطقی نیست بدون آموزش وارد بازار سهام شویم. مردم باید یاد بگیرند که پس انداز اضافی خود را به بازار سرمایه بیاورند نه اینکه منزل یا خودروی خود را بفروشند و وارد بازار شوند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع:خبر آنلاین

کدخبر: 682502 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟