چینی‌ها در رفسنجان چه می کنند؟ / نماینده مجلس فاش کرد

بیت کوین / قطع ناگهانی برق در برخی مناطق تهران و دیگر شهرها گمانه‌زنی‌ها درباره علت این مسئله را افزایش داده است. از بالا رفتن مصرف گاز و برق خانگی تا استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های برق و البته استخراج بیت‌‌کوین یا رمزارز توسط چینی‌‌ها در رفسنجان.

به گزارش رکنا، پیشتر چندین سایت و رسانه داخلی از وجود شرکت‌های چینی در مناطق صنعتی رفسنجان و ارس برای استخراج رمزارز خبر داده بودند. از آنجا که پروسه استخراج برق زیادی مصرف می‌کند، قطع ناگهانی برق در تهران به این موضوع ربط داده شد.

گفته می‌شود که تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران یا مصرف ۲۴ سال یک خانه در تهران برق مصرف می‌کند.

کشف مزارع غیرمجاز استخراج بیت‌کوین

تا کنون تنها خبر از کشف مزارع غیرمجاز استخراج بیت‌کوین بود و حتی از مردم خواسته شده بود در صورت مشاهده چنین مراکزی موضوع را به نیروهای انتظامی اطلاع دهند.

حال اما نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفته شرکت‌های ایرانی و چینی در شهرک صنعتی رفسنجان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تاکید کرده که "تمام مراحل قانونی و با مجوز است ولی دستگاه‌های عظیمی احداث کرده‌اند".

حسین جلالی به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت، درباره میزان مصرف برق یا اینکه نرخ برق آنها آزاد یا یارانه‌ای است اطلاع چندانی ندارد. او افزود: «یک بار با استاندار از این مزارع بازدید کردیم ولی طبق اطلاعاتی که بنده کسب کردم تمام ماینرها و این تولیدکنندگان رمزارز با مجوز دولت و با نرخ آزاد برق محاسبه می‌شود.»

روز چهارشنبه ۲۴ دی (۱۳ ژانویه) نیز سخنگوی شرکت توانیر اصل موضوع استخراج رمزارز را تکذیب نکرد و گفت: «استخراج بیت‌کوین توسط یک شرکت ایرانی انجام می‌شود و ممکن است این شرکت یک همکار خارجی نیز داشته باشد. اما این کار بر اساس ضوابط بوده است.»

به گزارش روزنامه اعتماد مصطفی رجبی‌مشهدی میزان برق مصرفی برای استخراج بیت کوین را دو دهم درصد انرژی کل کشور عنوان کرد و درباره مراکز غیرمجاز گفت: «یک‌هزار و ۶۲۰ مرکز غیرمجاز با ظرفیت نزدیک به ۲۵۰ مگاوات شناسایی شده‌اند که از این میان بیش از ۵۰۰ مرکز (۳۰ درصد) به کمک گزارش عاملان شناسایی و کشف شده است.»

سود سرشار استخراج بیت کوین

روزنامه اعتماد در گزارش خود نوشته که استخراج رمزارز که در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تومان ارزش دارد تنها ۳۶ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. این البته بر اساس هزینه برق دولتی است.

به نوشته این روزنامه بزرگ‌ترین مرکز استخراج بیت‌کوین در کرمان ۷ بیت‌کوین استخراج می‌کند که سود آن رقمی حدود یک میلیارد و ۳۳۰میلیون تومان است.

گفته می‌شود گرفتن مجوز استخراج بیت کوین برای شرکت‌های ایرانی بسیار مشکل است و تا کنون تنها ۲۴ مزرعه توانسته‌اند مجوز بگیرند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

دویچه ولی فارسی

 

کدخبر: 678561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟