یارانه ها به نفع ثروتمندان است / محرومان روز به روز بیچاره‌ تر می‌ شوند

به گزارش رکنا، مسعود پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی که اخیرا قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری رادارد . در گفتگویی تفصیلی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

در رابطه با موضوع بنزین اخیراً مطالبی را بیان کردید که حاشیه ساز شده است. توضیحی در این باره بفرمایید.

پزشکیان: اعتقاد من این است که قیمت بنزین واقعی شود. اما برای اینکه اقشار مردم آسیب نبینند، به هر فرد سهم مثلاً بیست لیتر ۲۰ هزار تومانی بدهیم. هزار تومان به او فروخته شود، اما او بتواند مثلاً ۲۰ هزار تومان بفروشد.

معنی این حرف این است آن فردی که در روستاست و چهار فرزند دارد، ماهی حدود یک و نیم میلیون تومان درآمد خواهم داشت. آن کسی هم که یک بچه دارد، و پنج ماشین، تنها ۶۰ لیتر در ماه سهمیه می‌گیرد.

در نتیجه وقتی تورم یا فشاری به وجود می‌آید، مرغ و… گران می‌شود، این فقط سهم بیست لیتریش را برداشته، اما آن آدمی که از ماشین استفاده نکرده، هزینه‌ها برایش جبران می‌شود. در نتیجه به اقشار آسیب‌‌پذیر، آسیبی نمی‌رسد چرا که ما جبران کردیم.

با چهل هزار تومان پول که بیچاره می‌شود. برای اینکه ۴۰ هزار تومان، مابه التفاوت نان و پنیرش نمی‌شود. اما وقتی یک و نیم میلیون به او بدهی، چون بقیه تورم پیدا کردند، مال آن جبران می‌شود.

مثل اینکه مجلس و کمیسیون انرژی چنین طرحی را در دستور کار دارند.

بنزین 20 هزار تومانی به نفع مردم است

آن‌ها جور دیگری می‌گویند. اگر کل یارانه‌ها در کشور حذف شود ما به راحتی می‌توانیم به تمامی گروه هدف و به ازای هر خانواده مثلاً ۱۰ میلیون تومان پول بدهیم. همه چیز هم گران شود. بعد قاچاق بنزین حذف خواهد شد و دولت به کشاورزان زور نمی‌گوید که گندم کیلویی ۱۰ هزار تومان را به ۴ هزار تومان بخرد. داریم به کشاورز زور می‌گوییم. چرا یک نفر گوسفندش را در عمان می‌فروشد؟ چون در آنجا ۱۲ میلیون تومان از او می‌خرند، اما در اینجا ۲ میلیون تومان قیمت دارد.

اگر بازار آزاد شود، همه با قیمت آزاد می‌‌فروشند و راحت زندگی می‌کنند. روندهای یارانه‌ای به نفع ثروتمندان است. محرومان روز به روز بیچاره‌تر می‌شوند. ما باید کاری کنیم که محرومان مشکل پیدا نکنند، اما به نفع ثروتمندان عمل می‌شود. اکنون زمین، ماشین و باغ گران شده است. آن‌هایی که داشتند، ثروتمندتر شدند و آن‌هایی که نداشتند، فقیرتر شدند. این وضعیت باید به هم ریخته شود.

اینکه من می‌گویم بنزین ۲۰ هزار تومان شود، از این منظر است نه اینکه دوباره گرانی بر مردم تحمیل شود. اگر صادقانه به مردم گفته شود، مردم خواهند فهمید که بنزین ۲۰ هزار تومانی به نفعشان است.

یارانه ها به کسانی می رسد که علیه انقلاب حرف می زنند

اگر یارانه‌ها حذف شود و هرکس که برق اضافی مصرف می‌کند، از او پول به صورت واقعی گرفته شود، وضعیت بهتر خواهد شد. هر کیلووات برق، ۶۰۰ الی ۷۰۰ تومان است، ۱۰۰ تومان نیست. ما کمبود برق داریم، چون دولت باید مدام یارانه برق بدهد. اکنون ذوب آهن و پتروشیمی‌ها برق ارزان می‌گیرند. این‌ها انصاف نیست. باید کاری بکنیم که اقشار مختلف مردم، زندگی‌شان بچرخد.

یارانه‌ها بیشتر به کسانی می‌رسد که علیه انقلاب حرف می‌زنند و ما را قبول ندارند، تا اینکه به مردم محروم و مستحق برسد. باید حق‌شان را بگیریم و به خودشان بدهیم. این با دعوا درست نمی‌شود. ما باید این کار را انجام بدهیم. اگر توانستیم ما بشویم، می‌توانیم در برابر آمریکا بایستیم. نفع مملکت هر آنچه است، آن را انجام بدهیم، نه آنکه انتخاباتی و جناحی به قضایا نگاه کنیم.منبع : تسنیم آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678500 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟