شرکت های دولتی سدی در برابر رونق شرکت های خصوصی تولیدکننده کودهای کشاورزی هستند + سند

به گزارش رکنا، قیمت گوگرد توسط دولت افزایش یافته است و در اثر بالا رفتن نرخ گوگرد، قیمت اسیدسولفوریک بالا رفته است. به همین دلیل برخی از کودها با قیمت تمام شده بالایی تولید می شود. در حالی که قرارداد دولتی که با وزارت کشاورزی دارند با قیمت بسیار پایین تر است. ازطرفی دولت قیمت خرید کود را افزایش نمی دهد و از طرفی قیمت اسیدسولفوریک بالا است و تولید صرفه خود را از دست داده است. با پیگیری های انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی مشخص شده است که وزارت صنایع و وزارت نفت عامل گرانی و دولت عملا کاری کرده است که از یک طرف وزارت صنایع و وزارت نفت هزینه تمام شده تولید را بالا برده اند و از طرف دیگر وزارت کشاورزی حاضر نیست کود را با قیمت بالاتری که قرارداد دارد خریداری کند و تولید کنندگان که با وزارت کشاورزی قرارداد دارند سردرگم مانده اند و هزینه هایشان بالا رفته

وزارت کشاورزی در حال حاضر کود مورد نیاز خود را بخش کوچکی از داخل و بخشی هم از خارج وارد می کند

اصولا وقتی تولید افزایش یابد تامین کود برای بخش کشاورزی سخت می شود و به ناچار واردات انجام می شود و بخش کشاورزی در اثر واردات وابسته تر می شود به خارج از کشور

متن اطلاعیه انجمن صنفی تولید کنندگان کودهای کشاورزی

بسمه تعالی

بلعیده شدن شرکت های خصوصی توسط شرکت های بزرگ دولتی

در چند سال گذشته شرکت های تولیدکننده کودهای کشاورزی با مشکلات فراوان مواجه بوده اند و هر زمان که فرصتی جهت رونق تولید در این بخش پیش آمده بلافاصله مشکلاتی ایجاد شده تا این صنعت هیچوقت پا نگیرد.در چند سال گذشته واردات کودهای لوکس و با تبلیغات فراوان اتفاق افتاد که نتیجه آن ورشکست شدن بیش از 150 شرکت تولیدی بوده است. در ادامه،با گسترش تحریم توسط استکبار جهانی و دشوار شدن نقل و انتقال ارز، واردات این کودها کاهش و این امر باعث شد در سال 1399 تولید در داخل رونق بگیرد.

در اواخر سال 1399 شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز با برگزاری مناقصه نسبت به خرید 400هزارتن کود فسفاته و پتاسه اقدام نمود.همانطور که میدانیم گوگرد و اسیدسولفوریک بیش از 50درصد مواد اولیه این دو محصول را تشکیل می دهند که در یک سال گذشته قیمت گوگرد توسط شرکت ملی نفت تا 10 برابر افزایش داشته و در نتیجه کارخانجات تولید اسید سولفوریک یکی یکی از چرخه تولید خارج شدند و تامین مواد اولیه با دشواری مواجه شد. معاونت محترم صنایع وزارت صمت در قبال اعتراض تولیدکنندگان اسید سولفوریک بدون بررسی کارشناسی به شرکت دولتی دوم (شرکت ملی صنایع مس ایران که بزرگترین تولیدکننده اسید سولفوریک کشور است و این ماده، تولید جانبی آن است و برای تولیدش گوگرد مصرف نمی کند) دستور می دهد جهت رونق تولید در بخش خصوصی، قیمت اسید سولفوریک را 300 درصد افزایش دهد.حال سوال اینجاست وقتی وزارت صمت قیمت را 300 درصد افزایش داده آیا تولید در بخش خصوصی رونق گرفته است؟ مسلما" نه چون از یک کیلوگرم گوگرد 8/2 کیلوگرم اسید سولفوریک تولید می شود در واقع مواد اولیه هر کیلوگرم اسید سولفوریک در بخش خصوصی 14000ریال می باشد که فروش اسید سولفوریک در این بخش با این قیمت مواد اولیه در رقابت با شرکت ملی صنایع مس توجیه ندارد. در واقع با این اقدام وزارت صمت نه تنها مشکل تولیدکنندگان اسید سولفوریک بخش خصوصی حل نشد بلکه مانع بزرگی هم برای تولیدکنندگان کودهای کشاورزی ایجاد و قرارداد این تولیدکنندگان با شرکت خدمات حمایتی نیز با تهدید مواجه شده است. تنها خدمتی که وزارت صمت در این میانه انجام داد پر کردن جیب شرکت ملی صنایع مس بود(اضافه کردن حدودا" روزی یک میلیارد تومان به درآمد این شرکت).

لازم به توضیح است اسید سولفوریک شرکت صنایع مس ایران یک محصول جانبی بوده و هیچگونه افزایش هزینه ای نسبت به سال گذشته نداشته است.در این موقعیت حساس تنها باید گفت:

شرکت های بزرگ دولتی با هدایت وزارت صمت در حال بلعیدن شرکت های خصوصی کوچک و متوسط هستند.

انجمن صنفی تولید کنندگان کودهای کشاورزی

 

واردات کودهای کشاورزی

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678443 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟