در این صف ها مرغ می فروشند یا کرونا ! / مرغدار و مردم ناراضی پس چه کسی راضی؟ + فیلم
حجم ویدیو: 3.98M | مدت زمان ویدیو: 00:00:43

به گزارش رکنا، یک روز صف خرید مرغ است و روز دیگر صف خرید میوه. زمانی هجوم و ازدحام برای خرید روغن است و زمانی برای خرید ... از هر مسئولی هم که سوال می شود، یا اظهار بی اطلاعی می کند و یا توجیه. برخی مشکل کمبود کالاهای اساسی را تحریم ها و افزایش قیمت دلار می دانند و برخی هم تحریم ها را بهانه دانسته و مشکل را به داخل مربوط می دانند.صادرات بی رویه آن هم زمانی که در داخل مشکل تولید وجود دارد از طرفی و توزیع ناعادلانه یا انحصاری و بدون برنامه ریزی از طرف دیگر تنها مردم را سردرگم و ناتوان کرده است. مردمی که دیگر برای خرید اساسی ترین مایحتاج خود باید در شرایط خطرناک کرونا به صف های خرید پناه ببرند. مرغدار ناراضی ، مردم ناراضی ، پس چه کسی راضی است.؟

درخصوص وضعیت اخیر و ایجاد صف های طولانی و گسترده در نقاط مختلف ایران گفتگوی اختصاصی رکنا با مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران و محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی را بخوانید:

از درب مرغداری ها به بعد دیگر خبر نداریم

سروستانی در خصوص صف های طولانی خرید مرغ گفت: این وضعیت را باید از مسئولان توزیع مرغ در سطح شهر سوال کنید. ما از نحوه توزیع مرغ از درب مرغداری ها به بعد دیگر خبر نداریم.

وی درباره قیمت واقعی تمام شده مرغ زنده گفت: مرغدارها از قیمت ابلاغ شده راضی نیستند. این نارضایتی همیشه فریاد شده است اما گوش شنوایی نیست. قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران ما بیش از قیمت مصوب است. قیمت تمام شده مرغ زنده برای ما 17 هزار تومان است. اما مرغدار را مجبور می کنند که کمتر از قیمت تمام شده مرغ را به دست توزیع کننده برساند. مرغداران مجبور هستند قیمت ابلاغ شده را بپذیرند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره اختصاص نهاده های دامی نرخ دولتی به مرغداران گفت: با این که نهاده های دامی از جمله سویا و کنجاله ذرت را با نرخ دولتی به مرغداران می دهند، سر جمع 55 درصد هزینه ها را پوشش می دهد. اما 45 درصد دیگر را مرغدار باید از جیب خود هزینه کند.

وی در ادامه گفت: 15 هزار تا 16 هزار مرغدار در یک زمان در حال تولید هستند و هیچ کدام از این مرغداران انحصاری نیست که بخواهند قیمت تعیین کنند. قیمت را خریداران معین می کند نه مرغداران.

سروستانی درخصوص تولید پایین مرغ در بازار گفت: ما در ماه های گذشته 125 میلیون جوجه ریزی داشتیم. ماه گذشته طبق دستور کارگروه تنظیم بازار این رقم به 130 میلیون جوجه رسید. وزارت کشاورزی و کارگروه تنظیم بازار هم موافقت کردند که 5 روز دان اضافه تر بدهند که گوشت بیشتری به بازار برسد و مشکلات کمبود حل شود.

وی در آخر در مورد ازدحام مردم در ایام کرونا برای خرید مرغ گفت: مشکل تامین مرغ و ناهماهنگی در توزیع را باید از مسئولین ذیربط چون اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران، وزارت صمت و پشتیبانی امور دام پرسید.

مردم مرغ به قیمت آزاد را نخرند

یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران، درخصوص کمبود مرغ و صف های طولانی در بازار گفت: کمبود مرغ وجود دارد و تولید پایین است. اما به اندازه نیاز داخلی و مصرف داخل وجود دارد.صادرات هم که فعلا نداریم. اما یک عدم هماهنگی در تولید و عرضه بوده است که تولید با تاخیر انجام شده و ناهماهنگی در توزیع باعث شده این صف ها ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: تامین در حد وسیع در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. مردم نباید بیش از حد نیاز مرغ خریداری کنند و ذخیره کنند. چون نگرانی شان بی مورد است. در حال حاضر در حد لازم در بازار مرغ وجود دارد. 

یوسف خانی در پاسخ به این که دلیل اصلی این هجوم تفاوت قیمت مرغ دولتی و مرغ آزاد در بازار است، گفت: تامین مرغ تا به امروز کم بوده است و کمبود وجود داشته است، اما از امروز تامین افزایش یافته است. پشتیبانی امور دام در حد وسیع در حال تامین است و نیازی نیست مردم به مرغ به قیمت آزاد فکر کنند.

وی ادامه داد: این ناهماهنگی ها و صف های طولانی را باید از جهاد کشاورزی سوال کرد، که چرا این ناهماهنگی از تولید و عرضه بوجود آمده است. اما از امروز وضعیت تامین خوب است. مردم هیچ شهری در ایران، مرغ غیر از 20 هزار و 400 را خریداری نکنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران در پاسخ به این سوال که آیا حل شدن مشکل کمبود مرغ موقت است و تنها مختص به شب عید است و یا به طور کامل چاره اندیشی شده است، گفت:نمی شود پیش بینی کرد. اما از الان تدابیری برای سال آینده و مخصوصا ماه مبارک رمضان اندیشیده اند. نگرانی حداقل تا آن موقع وجود ندارد. این روزهای پایانی سال هم مردم به هیچ عنوان مرغ به قیمت غیر مصوب خریداری نکنند. زیرا هیچ مشکلی وجود ندارد و مرغ به طور وسیع در سطح شهر در میادین میوه و تره بار شهرداری و واحدهای صنفی در حال توزیع است.

***

تفاوت 10 تا 12 هزار تومانی قیمت مصوب مرغ یا همان مرغ دولتی با مرغ آزاد، باعث شده است که در روزهای اخیر مردم برای تهیه مرغ تنظیم بازاری مجبور به ایستادن در صف‌ های طولانی شوند.

تصاویر این گزارش مربوط به عکاسان ایسنا در یک هفته گذشته است. عکاسان: محدثه زارع - احمد ظهرابی - مسعود محقق - ساره تجلی - فاطمه نصر- نسترن مومن زاده 

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟