ارائه خدمات خانگی 5G آغاز شد

به گزارش رکنا، محمدجواد آذری جهرمی درباره انتقادها نسبت به سرعت اینترنت و عدم توسعه VDSL‌ در کشور، با بیان اینکه به جای توسعه VDSL، به سمت اینترنت خانگی 5G رفتیم، گفته بود: اولین شرکتی که این خدمات را عرضه می‌کند، مبین‌نت است. این شرکت اولین مجموعه کاری خود را در زمینه5G خانگی در تهران افتتاح می‌کند و به تدریج در سال آینده نقاط بیشتری را پوشش می‌دهد تا ما از برنامه توسعه اینترنت خانگی خود عقب نمانیم.

در این راستا آذری جهرمی امروز و در مراسم آغاز فرآیند تجاری‌سازی 5G FWA شرکت ارتباطات مبین‌نت، اظهار کرد: حرکت در مسیر جدید خدمت‌رسانی به مردم را در مجموعه شرکت مبین‌نت چه سهامداران و چه کارکنان که پا در عرصه ارائه خدمتی جدید به مردم گذاشتند، تبریک می‌گویم. شرکت‌های خدمات‌دهنده و وزارت ارتباطات به‌عنوان سیاست‌گذار و ناظر توسعه ارتباطات درکشور باید به نیاز مردم و بازار توجه کنند و متناسب با آن خدمات خود را گسترش دهند.

وی با بیان اینکه امروزه یکی از نیازهای بسیار مهم مردم در هر گوشه و کنار و شهر و روستا، موضوع پهنای باند است، افزود: مردم همواره مطالبه بیشتر می‌کنند، با توجه به اینکه زندگی روزمره به ویژه در شرایط شیوع کرونا به فضای مجازی و پهنای باند وابسته شده است. در حال حاضر شرکت‌های متعددی وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را در حوزه تامین پهنای باند بر عهده دارند، که بخشی شرکت‌های اینترنت خانگی و بخشی شبکه موبایل است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اشتباهات رخ‌داده در واگذاری مخابرات، بیان کرد: هرچند این واگذاری دستاوردهای خوبی مانند جداسازی همراه اول هم داشته و همراه اول در خصوصی‌سازی توسعه پیدا کرد، همراه اول اگر ایرانسل و رایتل را به‌عنوان رقیب نداشت، رشد و توسعه‌ای هم نداشت، بخش زیادی در توسعه همراه اول و سایر اپراتورها، مدیون رقباست. اما اشتباهات واگذاری در مجموعه مخابرات ایران در ایجاد برخی انحصارهاست. این اشتباه در سال ۱۳۸۸ در خصوصی‌سازی مخابرات انجام گرفت که داکت‌ها و سیم مسی که جوز اموال مردم است، به مخابرات واگذار شده و مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه‌اش را به‌عنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه‌گذاری نکرد.

چابک‌سازی مجموعه مخابرات آنطور که باید شکل نگرفت

آذری جهرمی ادامه داد: چابک‌سازی در مجموعه مخابرات آنطور که باید شکل نگرفت و رقابتی هم احساس نمی‌کرد و جلوی سرمایه‌گذاری بقیه را هم گرفت. این موضوع به افراد ارتباطی ندارد، بلکه به فرآیندها مرتبط است که باید اصلاح شود. ما در دولت تلاش کردیم که این فرآیند خصوصی‌سازی اصلاح شود. درحال حاضر لایحه‌ای که برای انتزاع داکت و سیم مسی ارائه دادیم، در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و امیدواریم زودتر نهایی شود و آن را تا پیش از پایان دولت به مجلس بفرستیم.

وی‌با بیان اینکه کمیت ارائه خدمات پهنای باند خانگی در کشور می‌لنگد، اظهار کرد: ما باید برای این مشکل برون‌رفت داشته باشیم. فشار این شرایط به شبکه تلفن همراه و در نهایت به مردم است. چون کیفیت شبکه موبایل هم افت پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاری که شرکت‌های تلفن همراه باید انجام دهند، بالا می‌رود و دیگر صرفه اقتصادی ندارد. البته این مشکل فقط مختص کشور ما نیست. برخی از کشورهای دیگر هم عدم توازن اینترنت خانگی در برابر اینترنت همراه را تجربه کردند؛ کشورهایی که کوهستانی هستند یا فیبر نوری آنها توسعه پیدا نکرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه راهبردی که در این حوزه وجود دارد، تکیه بر راه‌حل‌هایی مانند 5G FWA، یعنی استفاده از 5G برای اینترنت خانگی است، گفت: اگر یک سایت 4G با پهنای باند ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه و ۴۰ مگاهرتز فرکانس، یک دکل برای کاربرانش عرضه کند، تست‌های 5G می‌تواند سه گیگابایت‌برثانیه عرضه کند، یعنی حتی تا ۳۰ برابر کیفیت روی یک پهنای باند فرکانسی محدود، ظرفیت را بالا می‌برد. مفهومش البته این نیست که می‌توانید روی گوشی‌تان سرعت سه گیگابیت دریافت کنید، چون این ظرفیت به تعداد کاربران تقسیم‌ می‌شود، اما ارائه ۱۰۰ مگابیت ظرفیت شبکه با ارائه ۳ گیگابیت ظرفیت برای ۲۰۰ مشترک تفاوت زیادی دارد.

آذری جهرمی با بیان اینکه ارتقای ظرفیت شبکه بستگی به پهنای باند فرکانسی که اختصاص داده شده، می‌تواند به صورت موبایل یا خانگی باشد، اظهار کرد: استراتژی ما این بود که برای برون‌رفت از شرایط فعلی مخابرات و محدودیت در ارائه خدمات خانگی، به شرکت‌های FWA ثابت مجوز دهیم که عنوان برنامه آنها WTTX است، برای اینکه حرکت کنند به این سمت که خدماتشان را ببرند روی نسل پنج و پهنای باند بیشتری روی اینترنت خانگی ارائه دهند. یکی از اولین شرکت‌هایی که این پروانه را حدود هفت ماه پیش از ما گرفت و از مجموع شرکت‌هایی که مجوز WTTX گرفتند، مبین‌نت بود اولین شرکتی بود که در این مسیر قدم برداشت.

تولید مودم 5G در کشور آغاز شده است

وی به اشاره به راه‌اندازی اولین سایت 5G FWA در مبین‌نت، بیان کرد: اکنون دو چالش عمده در پیش دارید. اولین چالش قیمت مودم است. هر تکنولوژی جدید در ابتدای حضور، قیمتش بالاست. برای اینکه همیشه این قیمت بالا نماند و مصرف بالا رود و قیمت کاهش یابد،‌ ما به‌نوبه خود تولید مودم 5G در ایران را تسهیل کردیم و شرکت اتصال صنعت میانه تولید مودم 5G‌ را آغاز کرده است و اولین نمونه آن برای گرفتن تایید سازمان تنظیم مقررات و ارائه به بازار، ارسال شده است. بنابراین ما در این عرصه تولید داخل خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کاربر و مصرف‌کننده توان اقتصادی ندارد، افزود: وظیفه مبین‌نت فقط توسعه تکونولوژی نیست، بلکه باید برای مصرف‌کننده هم راه‌حل داشته باشد. همانطور که تامین‌کنننده تجهیزات توسعه شبکه از وندورها بودجه می‌گیرد، شما هم باید از اپراتورها بودجه بگیرید. سهام‌دار عمده مبین‌نت همراه اول است و این مجموعه سهامدار بخشی از بانک‌هاست. یک خط اعتباری بگیرید و از ظرفیت دولت الکترونیک هم استفاده کنید، هر مشتری که درخوست مودم می‌دهد، بتواند مودم را قسطی تحویل بگیرد و ۲۰ ماهه پرداخت کند هم به سود منابع بانکی است و هم به مصرف‌کننده برای تامین تجهیزات فشار نمی‌آید.

آذری جهرمی مشکل دوم را هزینه سرمایه‌گذاری و عمدتا در احداث سایت دانست و بیان کرد: البته همراه اول بزرگ‌ترین شبکه‌های کشور در حوزه ارتباطات از جمله دکل را در اختیار دارد و شما به تفاهم رسیدید و می‌توانید برای اشتراک سایت اقدام کنید. حوزه سوم جذب مشترک است. با FCPها برای شبکه 5G صحبت کنید. شرکت‌ها و مشترکان از خدمات مخابرات ناراضی‌اند و می‌توانید به یک مدل B2B برسید. همانطور که شرکت‌ها سیم مسی مخابرات را اجاره می‌کنند، می‌توانند ظرفیت شمارا اجاره کنند و برایتان مشتری بیاورند. همانطور که شما چون توسعه سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر نبوده، از شبکه همراه اول استفاده می‌کنید. بنابراین تفاهمات را روی شبکه 5G FWA با FCP‌ها تامین کنید.

وی با اشاره به آغاز تجاری‌سازی ارائه خدمات 5G‌ اظهار کرد: از امروز خبرگزاری ایرنا و مجموعه شهرداری به‌صورت‌نمادین از این خدمات در مدل تجاری استفاده می‌کنند. انتقال تصاویر با پهنای باند و کیفیت بالا از درخواست‌هایی است که ما باید برایش در مدل تجاری زیرساخت فراهم کنیم، برای شهرداری، نیروی انتظامی، کسب‌وکارها و این کار را شما می‌توانند انجام دهید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تجهیزات 5G در لبه تکنولوژی هستند و ما هم در کشور توانمندی داریم، گفت: حرکتی در کشور شروع شده که تولیدکنندگان داخلی تولید اجزای مختلف مورد نیاز برای 5G را شروع کردند، چون هنوز زمان برای فراگیر شدن این فناوری هست و ما آزمایشگاه دایر کردیم و امکان آزمودن برای بخش تولید را به وجود آوردیم. بنابراین تلاش کنید در تجهیزاتتان از حداکثر ظرفیت داخلی استفاده کنید و سراغ مودم‌های خارجی نروید تا این صنعت هم در کشور توسعه پیدا کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668663 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟