عدم تقاضا برای ارز صادراتی در بازار نیما و افزایش قیمت دلار

مساله نرخ تعادلی ارز و مرتبط شدن همه چیز با آن به ویژگی 3 سال اخیر اقتصاد ایران تبدیل شده است. در جدیدترین مورد، اظهارات یکی از صادرکنندکان نشان می دهد که سیاستگذاری مخرب کنونی باعث وارد آمدن هزینه های زیادی به کشور شده است.

به گزارش رکنا، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران به ایسنا گفت: صادرکنندگان برای فروش ارز خود، خریدار کافی پیدا نمی‌کنند و این جدیدترین مشکلی است که در مسیر تجارت کشور به وجود آمده است... ما از ماه‌ها قبل اعلام کرده‌ایم که باید با ارز حاصل از صادرات به عنوان یک ارزش برخورد شود، یعنی این ارز با قیمتی بالاتر از بازار آزاد از صادرکننده خریداری شود تا در این شرایط دشوار، امکان توسعه تجارت و تداوم فعالیت‌ها به وجود آید اما متاسفانه هرگز این روند به مرحله اجرا نرسید و همین موضوع برای ما مشکل ساز شد... یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که صادرکنندگان امروز با آن مواجه هستند نبود خریدار کافی برای آنهاست. یعنی صادرکننده ارز خود را در سامانه عرضه می‌کند ولی وارکننده‌ کافی برای خرید آن وجود ندارد و این نقدشوندگی درآمد صادراتی را دشوار می‌کند.

افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر

این گزاره در کنار میل به افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر نشان می دهد که برخلاف ادعای بانک مرکزی منطق بازار در قیمتگذاری دلار تعیین کننده نیست و لابی های اقتصادی تاثیر اصلی را دارند.

در شرایطی که تقاضا برای ارز وجود ندارد، طبیعتا باید شاهد کاهش نرخ ارز باشیم، درحالیکه بازار ارز با مدیریت بانک مرکزی همچنان میل به افزایش دارد.

نکته دیگری که باعث کاهش میل به واردات در کنار کاهش طبیعی واردات پس از افزایش نرخ ارز می شود، سنگ اندازی مقرراتی بانک مرکزی و دیگر نهادها بر سر راه واردکنندگان است. بخشنامه های رگباری بانک مرکزی به یک معضل جدی برای واردکنندگان تبدیل شده و عملا کشور را با بحران کمبود کالا روبرو کرده و پدیده خودتحریمی را ایجاد است.

چرا بانک مرکزی ارز مازاد صادرکنندگان را خریداری نمی کند؟

به این دو گزاره می توان گزینه سومی را نیز افزود؛ چرا بانک مرکزی ارز مازاد صادرکنندگان را خریداری نمی کند؟ بهانه خلق پول هم به شدت نخ نما است زیرا بانک های خصوصی به طور روزمره در حال خلق نقدینگی هستند.

با این حال کار خلق پول به جای اینکه برخلاف تمام قوانین کشور توسط بانک های خصوصی انجام شود، توسط بانک مرکزی انجام شده و حاصل آن تقویت ذخایر ارزی کشور می شود. دولت می تواند با این کار به جای بخشیدن بدهی خود به صندوق توسعه ملی، این منابع جدید را صرف بازپرداخت تعهدات و تقویت صندوق نماید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

تحریریه

 

 

کدخبر: 665760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟