پیش بینی بورس دوشنبه 4 اسفند ماه / روزانه پول زیادی از بازار خارج می شود

درخصوص پیش بینی وضعیت بورس گفتگوی رکنا با بهنام صمدی ، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

تا سه شنبه بورس با نوسان همراه خواهد بود

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بورس امروز گفت: تا تعیین تکلیف روز سه شنبه که قرار است ایران گام آخر را بردارد، روند بورس همچنان با هیجان و نوسان همراه است. بسیاری دلیل افت بورس در روزهای اخیر را دامنه نوسان می دانند. اما عامل اصلی تهی شدن پول از بازار است. دولت در هفته های اخیر اوراق سنگین بدهی را با نرخ بهره 21 درصد به فروش رسانده است. نرخی که برای بسیاری جذاب بوده و باعث خروج نقدینگی از بازار سرمایه شده است.

بازار به قوانین مدون با چشم انداز بلند مدت نیاز دارد

وی در ادامه گفت: عامل بعدی تعیین تکلیف سیاست خارجی ایران در قبال طرف های برجام است. توافق و مذاکره برای بازار پیامد مثبتی به همراه دارد. اما با تجربه ای که بازار از سال های 92 و 94 دارد که پس از برجام، دولت بورس را رها کرد و به سراغ فروش نفت و منابع نفتی رفت و سود بانکی را افزایش داد. هنوز ترس از رها شدن در بورس وجود دارد. در کل بعد از روز سه شنبه بازار می تواند رفته رفته به روال طبیعی خود بازگردد.

صمدی ضمن بیان این که کل اقتصاد کشور از شرایط سیاسی تاثیر می پذیرد، گفت: بخش عمده اقتصاد کشور دولتی است، بنابراین تصمیمات سیاسی تاثیر مستقیمی بر اقتصاد می گذارد. لذا بورس و بازار سهام هر چه بیشتر به مردم و بخش خصوصی واگذار شود، از ریسک های سیاسی هم در امان خواهند بود. به طور مثال در سال 92 نرخ خوراک پتروشیمی ها باعث ریزش بازار شد. اما با تدوین یک قانون 10ساله که نرخ خوراک پتروشیمی ها را  تعیین کرده است و تکلیف بازار فارق از تصمیمات سیاسی تا 10 سال آینده مشخص است. در مقابل قیمت گذاری حوزه فولاد هر 3 و 6 ماه یک ریسک را به بازار تحمیل می کند.

وی افزود: زمانی سرمایه گذاری از تصمیمات سیاسی مصون می ماند که قوانین مدون با افق 5 تا 10 ساله تدوین شود. بدین ترتیب بازار فارق از تصمیمات و اقدامات سیاسی راه خود را می رود.

حجم سنگین نقدینگی از بورس خارج می شود

این کارشناس بازار سرمایه درباره رمز ارزها به عنوان بازار موازی بازارهای دیگر گفت: در حال حاضر رمز ارزها بخش بزرگی از سرمایه بازار را به خود اختصاص داده است. افرادی که از ریسک پذیری بیشتری نسبت به بازار بورس برخوردار بوده بیشتر به این بازار تمایل دارند. این در حالی است که وضعیت این بازار نیز با ابهام مواجه است. امروز بزرگترین حامی بیت کوین ، ایلان ماسک ، معتقد بود که این قمیت ها ارزش واقعی رمز ارزها نیست و قیمت ها با حباب همراه است. اما به طور کلی در این جا هم بخش بزرگی از سرمایه از بورس و سایر بازارها خارج می شود. مشخص هم نیست این حجم از نقدینگی که از بازار خارج می شود، چگونه باز خواهد گشت.

رفتارهای دوگانه دولت

صمدی در آخر ضمن بیان عدم اعتماد مردم به بازار و تهی شدن پول از بازار گفت: با مشاهده نمودار برآیند خروج پول حقیقی، مشخص می شود که روزانه 500 تا 1000 میلیارد تومان از بازار خارج می شود. این پولی است که مسیر برگشت ناپذیر دارد. عمدتا هم به دلیل عدم اعتماد مردم به بازار است. دولت از طرفی وعده های حمایتی به بازار می دهد و از طرفی با فروش سنگین اوراق بدهی ، خود عامل خارج شدن نقدینگی از بازار می شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 663951 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟