قیمت جدید اتحادیه قالیشویی برای شب عید اعلام شد / فرش های خود را به قالیشویی های مجاز بسپارید !

به گزارش رکنا، تقریبا 40 روز دیگر عید نوروز است و بیشتر مردم در پی تدارکات شب عید هستند. شستن قالی و فرش یکی از کارهایی است که در لیست خانه تکانی مردم وجود دارد. برای اطلاع از وضعیت کسب و کار این روزهای قالیشویان و نرخ اتحادیه قالیشویی های مجاز در سطح تهران، گفتگوی رکنا با حمید محمدی کمسرخ ، رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران را بخوانید:

با کاهش سفارشات نسبت به سال های قبل روبه رو هستیم

حمید محمدی کمسرخ رئیس اتحادیه قالیشویان تهران

رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران در خصوص تاثیر کرونا بر کسب و کار صنف قالیشویان گفت: سال قبل زمانی کرونا به کشور وارد شد که دقیقا زمان رونق کسب و کار ما بود ، اما مردم به دلیل ترس و واهمه ای که نسبت به این ویروس داشتند ، تمایل به شستشوی فرش و قالی های خود نداشتند و کسب و کار ما با افت همراه شد. امسال ، در این روزها تازه اوایل شروع کار ما است. اما به نظر می رسد صنف ما با 50 تا 60 درصد کاهش نسبت به سال های قبل کرونا روبه رو شود.

همکاران ما پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند

وی در ادامه با اشاره به دلیل عدم تمایل مردم به شستشوی فرش هایشان، گفت: همکاران ما فرش را با مواد ضدعفونی کننده مانند کلر و آب ژاول شستشو می دهند. این مواد شوینده ضد ویروس هستند ، اما بعضی از مردم به دلیل آمد و رفت همکاران ما برای حمل و نقل فرش ، نگران سرایت ویروس کرونا هستند و حاضرند فرش هایشان نشسته بماند ، اما کسی وارد منزلشان نشود. اما نگران نباشند ، همه همکاران ما با رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی به منزلشان می آیند.

در روزهای کرونایی دولت هیچ حمایتی از ما نکرد

محمدی کمسرخ درباره حمایت دولت از جمله وام کرونایی در این روزها گفت: به هیچ وجه از حمایت دولت برخوردار نبودیم. حتی این روزها که محدودیت های شبانه گذاشته اند، خودروهای واحدهای صنفی ما مجاز به تردد نیستند. ما نامه نوشتیم که به دلیل ترافیک شدید روزانه و خلوت بودن خیابانها در ساعات منع تردد، شب ها به وانت های صنفی ما مجوز تردد بدهند، اما هیچ حمایت نکردند و اتحادیه را تحت فشار قرار دادند که اگر تردد کنید 200 هزار تومان جریمه می شوید .

وی در خصوص اعلام قیمت های  جدید برای سال 99 افزود: در سال 97 قیمت های جدید را اعلام کردیم. اما در سال 98 به دلیل گرانی بنزین ، نرخ جدیدی از سوی اتحادیه اعلام نشد. امسال نرخ ها براساس این که در سال 98 افزایش قیمت نداشتیم ، 25 تا 30 درصد افزایش یافته است. در واقع می توان گفت 10 درصد افزایش قیمت به نسبت سال 98 داشته ایم. چون در سال 98 هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.

قیمت های جدید قالیشویی در سال 99

محمدی کمسرخ در توضیح قیمت ها گفت: قیمت ها براساس نرخ مصوب درجه یک تعیین شده است. به قیمت های تعیین شده ، 25 هزار تومان سرویس ورودی و 1000 تومان هم براساس متراژ برای سرویس حمل و  نقل اضافه می شود. هزینه بسته بندی و کاور که در روزهای کرونایی، اکثر واحدهای صنفی ما از آن استفاده می کنند، متری 2500 تومان اضافه می شود.

نرخ های جدید قالیشویی در سال 99

مراقب کلاهبرداران باشید

وی درخصوص انواع شستشو تاکید کرد: همه قالیشویی ها موظف هستند ، فرش یا موکت شهروندان را به صورت تمیز و بهداشتی شسته و به نحو احسن تحویل دهند. سازمان ما یک نرخی را با سازمان حمایت و وزارت صمت تعیین کرده اند.  قیمت ها براساس شستشوی درجه یک اعلام شده است. برخی از  واحدهای غیرمجاز در فضای کلاهبرداری قیمت های متفاوتی براساس شستشوی معمولی، شامپوشویی و اعلا تعیین کرده اند. درصورتی که فرش یا موکت مردم در هر صورت باید به شکل تمیز شسته شود. برخی می گویند با شامپوی آلمانی و آمریکایی شسته می شود و با قیمت های عجیب به مردم اعلام می کنند. مردم هم اعتماد می کنند در حالی که شستشوی فرش یک روش خاص دارد و کسی فرش را نمی تواند با آب خالی بشوید.

مراقب باشید فرش هایتان به سرقت نرود

رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران ضمن تاکید بر این که مردم با قالیشویی های معتبر و مجاز تماس بگیرند گفت: شهروندان عزیز به سایت اتحادیه صنف قالیشویان تهران مراجعه کنند. لیست واحدهای مجاز و معتبر زیر نظر اتحادیه در آنجا موجود است. به مردم تاکید می کنم در این ایام بسیاری از واحدها بدون جواز و پروانه کسب و نامشخص بودن جا و مکان مشخص دست به تبلیغات می زنند و به دروغ خود را زیر نظر اتحادیه ، با سابقه کار به مردم معرفی می کنند. این واحدهای غیرمجاز در ابتدا با قیمت های پایین تبلیغ گسترده کرده و در آخر با قیمت های بالاتر و با کیفیت پایین فرش را تحویل می دهند. در بسیاری از موارد هم یا فرش مردم را به سرقت برده اند و یا خسارت زده اند. آنها هیچ نام و نشانی ندارند جز یک تلفن سیار و یک وانت که آن هم قابل پیگیری نیست.

تلفن شکایات مردمی از واحدهای قالیشویی زیر نظر اتحادیه

وی تاکید کرد: مردم به واحدهای غیرمجاز اعتماد نکنند. در سایت اتحادیه لیست بیش از 400 واحد قالیشویی مجاز وجود دارد که اگر در طول کار با مشکلی مواجه شدند، اتحادیه می تواند جوابگو باشد و از واحد شکایت شده می خواهد که خسارت بدهد. شهروندان تهرانی اگر شکایتی دارند با تلفن های 66880735 ،66881243 و شماره فکس 66859702 تماس بگیرند و شکایات خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری شود. اما در مورد واحد های قالیشویی که زیر نظر اتحادیه نیست ، هیچ مسئولیتی با اتحادیه نیست.

در محدودیت های شبانه کرونا ، وانت های حمل و نقل اتحادیه را جریمه نکنید

محمدی کمسرخ در پاسخ به این سوال که چه خواسته ای از دولت دارید گفت : درخواست هایی که پیگیری نمی شود، جای تکرار ندارد. همکارانی داریم که برای اخذ وام به نتیجه نرسیدند. در این یک سال از هیچ حمایتی برخوردار نشدیم. ما به اتاق اصناف نامه دادیم که واحدهای صنفی ساعت 9 به بعد تردد داشته باشند. زمانی که نامه می دهیم و با تاییدیه اتحادیه لیست شماره ماشین های خود را برای تردد اعلام کرده ایم ، چرا حمایت نمی کنند ؟ حداقل این 40 روز با همکاران ما همکاری کنند که وانت های صنفی ما جریمه نشوند.

وی ادامه داد: از مردم هم می خواهیم فریب تراکت و کارت های دروغ  واحد های قالیشویی غیرمجاز را نخورند و فرش های خود را به آنها نسپارند. حتما به سایت اتحادیه صنف قالیشویان تهران مراجعه کنند . شهرستان های دیگر هم به اتحادیه صنف قالیشویان شهر خود مراجعه کنند. تا اتحادیه در قبال گرانی،خسارت ، گم شدن و حتی سرقت فرش هایشان جوابگو باشد.

محمدی کمسرخ در آخر گفت: مردم این نکته را فراموش نکنند. وقتی با واحدهای صنفی  برای حمل فرش تماس می گیرند، برای اطمینان در لحظه ورود همکاران ما دوباره با همان واحد صنفی در حضور افراد ما تماس بگیرید، که با اطمینان از این که این افراد زیر نظر واحد صنفی مربوطه هستند، فرش خود را به آن ها بسپارند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658751 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟