قیمت مرغ هم به برجام ربط دارد ؟ از مرغدار گرفته تا فروشنده و همه ناراضی !

به گزارش رکنا، در حال حاضر در بازار قیمت هر کیلو مرغ با 2 نرخ به دست مصرف کننده می رسد. قیمت مرغ مصوب 20 هزار و 400 تومانی و قیمت مرغ 24 هزار تومانی به بالا. سرویس اقتصادی رکنا براین اساس دلیل این 2 نرخی بودن را ابتدا از حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی به عنوان نماینده ای از سوی تولید کنندگان مرغ و سپس از مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران به عنوان نماینده فروشندگان مرغ به مصرف کننده، سوال کرده است که در ادامه می خوانید:

قیمت مولفه های تولید را افزایش داده اند ، قیمت تمام شده مرغ هم بالا رفته است

حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در خصوص 2 نرخی بودن قیمت مرغ در بازار گفت: قیمت مرغ 20 هزار و 400 تومانی به این معنی است که مرغدار باید قیمت مرغ زنده را بین 13هزار و 100 تا 14 هزار و400 تومان به کشتارگاه ها عرضه کند. این مساله اجحاف در حق مرغداران است و تولیدکنندگان قبول ندارند. زیرا قیمت مولفه های تولید تغییر کرده است و براین اساس قیمت تمام شده مرغ هم تغییر کرده است.

اسدالله نژاد ادامه داد: مرغداران برای این که درگیر تعزیرات و دستگاه های اجرایی نشوند، درصدی از تولید مرغ زنده خود را به نرخ مصوب عرضه می کنند و درصدی را به نرخ بازار که 16 هزار و 500 تا 17 هزار تومان است. مرغ زنده ای که به نرخ مصوب عرضه می کنند ، به قیمت 20 هزار و 400 به دست مصرف کننده می رسد و مرغ زنده ای که به نرخ بازار عرضه می کنند، به قیمت 24 هزار تومان عرضه می شود.

2 نرخی بودن مرغ فسادزا شده است

اسدالله نژاد اضافه کرد: دستگاه های وزارت صمت استان ها باید بر این بازار دو نرخی نظارت کنند و وضعیت بازار را کنترل کنند تا نرخ مصوب تعیین شده به دست مردم برسد. اما چیزی که واضح است این است که همیشه 2 نرخی بودن فساد بوجود می آورد. قطعا در این بخش هم فساد وجود دارد و برخی سواستفاده و سودجویی هایی در حال انجام است.

صنعت مرغداری را به سمت تعطیلی نکشانید

وی ادامه داد: چندی پیش افزایش قیمت مولفه های تولید از سوی ستاد تنظیم بازار انجام شد. چندین بار مکاتبه کردیم و آنالیز قیمت های واقعی را براساس استانداردهای خودشان ارائه کرده و درخواست کردیم قیمت مصوب را اصلاح کنند. اما این مکاتبات در کارگروه تنظیم بازار مطرح نشد و این مساله باعث نارضایتی مرغداران از یک طرف و بی رغبتی برای تولید از طرف دیگر شده است. انتظار ما این است که دستگاه های مسئول نسبت به تولید کنندگان منطقی برخورد کرده و به این شکل نشود که صنعت مرغداری مانند بسیاری از صنعت های دیگر دچار بحران و تعطیلی شود.

اسدالله نژاد درباره وزن مرغ در بازار گفت: برخی از مرغداران تولید خود را با سن کمتری عرضه می کنند و بیشتر واحدها هم ترجیح می دهند تولیدشان وزن بگیرد و مرغ را با وزن بیشتری به کشتارگاه ها عرضه کنند چون رغبتی به خرید مرغ ریز در بازار وجود ندارد. اما اکثریت مرغ هایی که با قیمت مصوب در بازار عرضه می شود با وزن پایین عرضه می شود.

اتهامات رئیس کمیسیون انرژی مجلس بدون کارشناسی و بدون سند است

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره اظهارات عباس دوانی ، رییس کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر این که مرغداری ها به جای مرغ ، بیت کوین تولید می کنند، گفت: انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که بدون کارشناسی نظر ندهند. مجلس یک مجمع قانونگذار است و انتظار ما این است که سخنانشان مستند و کارشناسی و منطبق بر واقعیات باشد.چندی پیش نیز رییس مجلس درخصوص قیمت واقعی مرغ نظر دادند که مرغ باید کیلویی 10 هزار تومان باشد. این اظهار نظر بسیار غیرواقعی و غیرکارشناسی بود.

وی در آخر گفت: اگر یک واحد مرغداری بیش از حد مجاز برق مصرف کند، به این دلیل که توسط دستگاه ها پایش می شود، قطعا قابلیت رهگیری و کنترل را دارد و با آن برخورد می شود. تا به امروز گزارشی درخصوص تخلف مرغداری ها نداشته ایم. ما از نمایندگان که قانونگذاری می کنند و به نوعی بر بخش هایی نظارت می کنند انتظار شنیده شدن اتهاماتی که بدون سند ارایه می شود را نداریم.

*************

مرغداران نرخ مصوب شده مرغ را رعایت نمی کنند

بعد از گفتگو با نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی و برای این که موضوع 2 نرخی بودن قیمت مرغ و تفاوت قیمت از توزیع تا مصرف را از دید فروشندگان نیز بدانیم با مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی گفت: از اول دی ماه که قیمت مصوب تعیین شده است ، مرغداران قیمت مرغ زنده را به قیمت مصوب به کشتارگاه ها عرضه نمی کنند و کشتارگاه ها هم به قیمت مصوب به دست مغازه داران نمی رسانند. این مساله باعث شده است که قیمت مصوب مرغ 20هزار و 400 تومانی به دست مردم نرسد.

وی افزود: در حال حاضر در میدان بهمن مرغ به قیمت مصوب عرضه می شود. اما میزان آن کافی نیست. روزانه 100 تا 150 تن عرضه مرغ مصوب داریم.اما همه مغازه داران به آن دسترسی ندارند. بخشی هم در میادین تره بار عرضه می شود. مرغ چه با قیمت مصوب و چه با قیمت آزاد از نظر کیفی و وزن هم هیچ تفاوتی باهم ندارند.

مرغداران نهاده های دولتی دریافت می کنند

یوسف خانی در خصوص علت این که برخی به نرخ مصوب مرغ را عرضه می کنند، ادامه داد: پشتیبانی امور دام یک سری از واحدهای مرغداری را موظف و اجبار کرده است. به این دلیل که نهاده های دولتی دریافت کرده اند و موظفند مرغ را به قیمت مصوب به کشتارگاه ها عرضه کنند. سپس از میدان بهمن و از کانال پشتیبانی امور دام و اتحادیه بین فروشندگان توزیع می شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تقریبا همه مرغداری ها نهاده دولتی دریافت می کنند و باید نظارت کافی وجود داشته باشد تا مرغ را در بازار آزاد به نرخ مصوب عرضه کنند. اما فقط واحدهایی که نمی خواهند درگیر دستگاه های اجرایی و تعزیرات شوند و نظارت کافی بر آن ها وجود دارد، قیمت مصوب مرغ را رعایت می کنند. درصورتی که باید همه مرغداری ها تولیدشان را به نرخ مصوب عرضه کنند.

وی افزود: به اذعان جهاد کشاورزی، همه مرغداری ها نهاد دولتی دریافت می کنند. کشتارگاه ها و بخش خصوصی چون اهرمی ندارند، نمی توانند مرغداری ها را اجبار کنند. اما تعزیرات و بازرسان باید رسیدگی کنند که همه مرغداران مرغ را با قیمت مصوب عرضه کنند.

یوسف خانی درخصوص نارضایتی مرغداران از قیمت تعیین شده مصوب مرغ گفت: از وقتی نرخ جدید مرغ مصوب شده است، فقط 2 ماه می گذرد. کارشناسان و نماینده اتحادیه مرغداران کشوری و انجمن مرغداران و دستگاه های دولتی ذیربط معمولا در این جلسات حضور دارند و بعد از این تصمیمات اعتراض می کنند و نرخ مورد قبولشان را مصوب می کنند. اما پس از آن که مصوب شد همه موظف اند رعایت کنند .

مغازه داران گران فروشی نمی کنند

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر نرخ مصوب مرغ رعایت نمی شود و مشکلاتی برای واحدهای صنفی و هم مشکلاتی برای مغازه داران بوجود آمده است. چون مردم فکر می کنند کشتارگاه ها ، واحدهای صنفی و مغازه داران گران فروشی می کنند. اما گرانی از مبدا که خرید مرغ برای کشتارگاه است، شروع می شود. مرغدار اگر این را به درست یا غلط گران می دهد مساله ای است که به ستاد تنظیم بازار کشور مربوط است. اما به هر حال این اتفاق در حال رخ دادن است و کشتارگاه ها و مغازه داران را دچار مشکلات و تعزیرات و جریمه کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در آخر گفت: سازمان تعزیرات و بخش های مربوط دیگر بایستی بر نرخ مصوب مرغ نظارت کنند. مانند واحدهای اندک مرغداری که مرغ را به نرخ مصوب به کشتارگاه ها عرضه می کنند. اما میزان این نظارت بسیار کم است. این دستگاه ها باید نظارت بیشتری بر تامین نهاده مرغداران، که به گفته دولت صد در صد در حال تامین شدن است و اگر این طور است نظارت بر فروش داشته باشند تا مرغدار به قیمت دلخواه مرغ را به فروش نرساند. آنچه مشخص است کشتارگاه ها و مغازه داران مقصر نیستند. باید نظارت صد در صد باشد که مرغدار مرغ را از قیمت مصوب بالاتر نفروشد و از طرفی نهاده مرغدار هم باید تامین شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟