تسهیلات مصوب برای ساخت مسکن کارگران و بازنشستگان+جزییات تازه

به گزارش رکنا، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تسهیلات متعدد در نظر گرفته‌شده برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی برای اقشار کارگری و بازنشستگان خبر داد.
ابراهیم صادقی‌فر (معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در جلسه شورای هماهنگی مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های تابعه که در اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ برگزار شد، درباره آخرین وضعیت طرح و برنامه‌های مرتبط با مسکن کارگری اظهار کرد: کارگران و جامعه هدف این وزارتخانه عموما از ضعیف‌ترین اقشار از نظر اقتصادی هستند و از این حیث باید طرح‌های هدفمند و مفیدی برای تامین مسکن ارزان‌قیمت برای آن‌ها داشته باشیم.
وی افزود: بر اساس آخرین مطالعات صورت‌گرفته با فرض ثابت ماندن قیمت مسکن، ۱۱۴ سال طول می‌کشد که یک کارگر که در دهک اول تا سوم جامعه قرار دارد، بتواند برای خودش ۶۰ متر مسکن تهیه نماید و این مساله نشان‌دهنده اهمیت اجرای طرح‌های حمایتی در این زمینه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از سوی دیگر هر فردی باید حداقل سرانه درآمدی حدود ۱۰ هزار دلاری داشته باشد تا «زمان تامین مسکن» از نظر توانمندی اقتصادی‌اش به ۵ سال تقلیل پیدا کند. البته در این میان ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد، مانند اینکه احتمال دارد دهک متقاضی به ویژه جامعه کارگری در طول سالیان تغییر کند که این مشکل ممکن است برای افراد با درآمد ثابت با یک بیماری سخت اتفاق بیفتد.

صادقی‌فر ادامه داد: در این زمینه یک ورودی به نام حقوق و دستمزد داریم که تورم سبب شده تا بخش بزرگی از این ورودی به سمت سبد معیشتی یعنی غذا سوق پیدا کند و در ادامه نیز اولویت‌های دیگری مانند آموزش و بهداشت و درمان قرار می‌گیرد. بنابراین توان این اقشار برای برنامه‌ریزی و حرکت به سمت نیازهایی مانند مسکن کمتر و کمتر شده و در سنوات متمادی حاضر هستند تا از کیفیت زندگی‌اشان صرفنظر نمایند، اما به عنوان مثال اجاره‌نامه‌هایشان را تمدید کنند.

وی با تاکید بر اینکه نخستین اولویت بر اساس شرایط یادشده و البته پس از شغل، تامین مسکن است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی همه تلاش و اهتمامش را روی تولید مسکن ارزان‌قیمت قرار داده و در این زمینه بسیار جدی است، اما قیمت مسکن از نیمه دوم سال گذشته تاکنون رشد بی‌‎سابقه‌ای داشته و امکان خرید مسکن برای بسیاری از اقشار کمتر برخوردار جامعه را به آرزویی تبدیل کرده است.

50 درصداز متقاضیان مسکن ملی کارگر هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی همه امکانات خود و دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را برای ساخت و تامین مسکن برای اقشار مختلف مردم بسیج کرده است، اعلام کرد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی؛ ساخت مسکن را در تهران و سایر شهرستان‌ها کلید زده که بر اساس آخرین آمار از این میزان حدود ۵۰ درصدش به قشر کارگری اختصاص پیدا کرده است و در صورت اجرائی شدن این طرح که همان طرح اقدام ملی مسکن نام دارد، اتفاقات و تحولات بزرگی رقم خواهد خورد.

صادقی‌فر اضافه کرد: در این زمینه ثبت نام در چندین مرحله برای ساخت مسکن ملی و شناسایی متقاضیان در حوزه مسکن ملی و مسکن استیجاری انجام شده که بر عهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. همچنین مقرر شد از همان تسهیلاتی که سایر اقشار استفاده می‌کنند نیز جامعه کارگری و بازنشستگان بتواند بهره‌مند شود.

جزئیات تسهیلات پیش‌بینی‎شده برای مسکن کارگران و بازنشستگان

وی ادامه داد: در همین راستا یکصد میلیون تومان تسهیلات ٪۱۸.۱۰ساله برای تامین هزینه ساخت مسکن در نظر گرفته شده است که البته در حال حاضر برای کمتر شدن درصد کارمزد این تسهیلات در حال بررسی در جلسه شورای عالی مسکن هستیم. از سوی دیگر مراحل پنج‌گانه‌ای برای پرداختی وجود دارد که در هر یک از این مراحل ۵ قسط ۴۰ میلیون تومانی پرداخت می‌کند و در سقف یکصد متر مسکن‌اش ساخته شده و آن را تحویل می‌گیرد.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قیمت هر متر مسکن در طرح اقدام ملی برای برخی مناطق که قیمت زمین بالاتر است، حدود ۳ میلیون تومان و در بسیاری مناطق قیمت پایه ۲.۶ میلیون تومان است. همچنین ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای این طرح از طریق بانک توسعه تعاون تامین‌اعتبار کرده است که به مسکن کارگری تعاونی اختصاص پیدا خواهد کرد که در بازه زمانی ۳ساله پرداخت خواهد شد.

صادقی‌فر افزود: در بودجه سازمان تامین اجتماعی هزار میلیارد تومان دیده شده که قرار شد در بانک رفاه این عدد به صورت قرض‌الحسنه تخصیص پیدا کند که البته مبلغی را نیز بانک رفاه به آن اضافه خواهد کرد و در اختیار گروه‌های کارگری و بازنشسته‌ها قرار خواهد گرفت. البته بازنشستگان به غیر از تسهیلات یادشده می‌توانند برای پرداخت یکی از اقساط ۶ ماهه ۴۰ میلیون تومانی طرح اقدام ملی مسکن، یک تسهیلات ۳ساله و با بهره ٪۱۰ دریافت کنند.

از سوی دیگر کارکنان وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه و گروه‌های هدف خاص مانند سازمان بهزیستی می‌توانند تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ٪۴ و ۵۰ میلیون تومان ٪۱۰ دریافت نمایند. با این حساب حدود ٪۶۰ هزینه ساخت یک واحد مسکونی تسهیلات به کسانی که فرم جیم سبز دارند، داده خواهد شد.

کارگران و بازنشستگان متقاضی مسکن ملی موجودی‌اشان را تکمیل نمایند

وی با تاکید بر اینکه از همه متقاضیان در خواست می‌کنیم که نسبت به تکمیل موجودی حساب خود اقدام کنند تا بتوانند از تسهیلات پیش‌بینی‌شده برای آن‌ها استفاده نمایند، عنوان کرد: از فردا صبح برای متقاضیان در همه شهرستان‌ها پیامک ارسال خواهد شد تا نسبت به تکمیل موجودی و آورده‌اشان اقدام کنند. بر اساس گزارشی که وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌دهد، ظرفیت همچنان باقی است و از ۲۰۰ هزار نفری که تفاهم‌نامه داشتیم ۳۵۸ هزار نفر کارگر و بازنشسته در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که بیش از ٪۷۰ بیشتر از ظرفیتی که درخواست کرده بودیم، می‌باشد، اما با توجه به‌عدم مراجعه متقاضیان ثبت‌نامی این ظرفیت همچنان وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرصت باقیمانده برای متقاضیان بسیار اندک بوده و باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این زمینه و در راستای تکمیل موجودی صورت گیرد، اظهار کرد: حتی در استان تهران نیز ظرفیت باقی است و پیش از اینکه این سهمیه توسط آموزش و پرورش یا دیگر اقشار پر شود، کارگران و بازنشستگان باید از این فرصت استفاده نمایند.

مسکن کارگران و بازنشستگان کجا ساخته می‌شود؟

صادقی‌فر ادامه داد: درباره ثبت‌نام جدید طرح اقدام ملی مسکن مقرر شد تا در جاهایی که زمین بیشتر از ظرفیت اختصاص داده شد یا آنکه ثبت‌نامی صورت نگرفته است، در آنجا ثبت‌نام جدید آغاز شود. استان گیلان یکی از این مناطق است؛ چرا که زمانی که طرح اقدام ملی مسکن به این استان رسید، ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و دقیقا در این استان حالت تهاجمی و پاندمی پیدا کرد و حتی در برخی مناطق تهران هم این مساله صدق پیدا می‌کند. برای کارمندان این وزارتخانه که فرم جیم سبز رنگ دارند، یک مرحله ثبت‌نام کرده‌ایم. برای بخش مربوط به تسهیلاتی که می‌توانیم قائل شویم، مدلی را نهایی خواهیم کرد تا کارگران و گروه‌های هدفمان یک تا دو مرحله از پرداختی‌های ۴۰ میلیون تومانی‌اشان بر اساس وام تامین مصالح برایشان در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل‌هایی که شرکت‌های زیرمجموعه‌های این وزارتخانه دارند، یک یا دو قسط از مراحل پرداختی این اقشار از این محل تامین خواهد شد. به گونه‌ای که این پرداختی با بهره ٪۹ برای متقاضی خواهد بود و مستقیم به هلدینگی از زیرمجموعه‌های شستا یا صندوق بازنشستگی متصل می‌شود. بنابراین انبوه‌ساز خرید خواهد کرد و به صورت یک‌ساله و اقساط، پولی را که در یک مرحله باید بدهد را پرداخت می‌نماید.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تامین مصالح ساختمانی از این طریق تا ٪۳۰ برای انبوه‌‍ساز قیمت مسکن را کاهش خواهد داد، گفت: در حوزه زمین هم اتفاقات خاصی رخ داد. اتحادیه اسکان به عنوان متولی تامین مسکن کارگری قراردادی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضاء کردند و قریب به ۱۲ هزار متر زمین در شهرهای جدیدی مانند سهند تبریز، گلبهار مشهد، بهارستان، فولادشهر اصفهان، صدرا شیراز، هشتگرد و پرند تهران و امیرکبیر استان مرکزی به این طرح و اتحادیه اختصاص پیدا کرد. البته تعداد و وسعت این زمین‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

صادقی‌فر اظهار کرد: ۷۵۰۰ واحد زمین آماده شده و قرار است از سوی وزارت راه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده شود. ۴۸ هزار کارگر و بازنشسته ثبت‌نامی در استان تهران داریم که همه در اطراف و حاشیه تهران است، اما آخرین تلاش‌های خود را انجام داده‌ایم تا زمینی را در تهرانسر از وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم. وی افزود: وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار برای ساخت‌وساز مسکن بازنشستگان و کارگران در اختیار صندوق بازنشستگی قرار دهد. بنابراین باید اطلاع‌رسانی بسیار خوب و درخوری صورت گیرد تا این فرصت برای جامعه هدف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دست نرود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ماده ۱۴۹ نیز اصلاحش با همکاری تشکل‌های کارگری وزارت راه، اقتصاد و شهرداری‌ها انجام شد و در این صورت مشکل مسکن کارگری نخواهیم داشت و امتیازات بسیاری برای کارفرما دیده شده است تا به ساخت مسکن کارگری از محل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم ترغیب شود و می‌تواند اتفاق بزرگی را در زمینه مسکن برای اقشار کارگری رقم بزند.

کمترین درگیری کرونایی را در بنگاه‌های تولیدی داشتیم

صادقی‌فر با تشکر از تلاش‌های کادر درمانی و سازمان تامین اجتماعی در دوران شیوع کرونا که همچنان نیز ادامه دارد، عنوان کرد: به اذعان مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این دوران با وجود پیچیدگی‌هایی که در حوزه کار و تولید وجود داشت، پروتکل‌های بهداشتی در مجموعه‌های مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنقدر جدی پیگیری و دنبال شد که کمترین درگیری را در محل کار و بنگاه‌های تولیدی از نظر ویروس کرونا داشته باشیم. البته به رغم کمتر شدن آمارهای ابتلا در کشور امیدواریم ویروس کرونا در کشور ریشه‌کن شود.

آمار ۲۳ درصدی اعتیاد در نیروی کار

وی درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: مساله‌ای که با آن درگیری بسیار زیادی داریم، آسیب‌های اجتماعی است که واقعا جدی بوده و همه بخش‌های این وزارتخانه را با خود درگیر کرده است. آماری که وجود دارد و نگران‌کننده به نظر می‌رسد این است که درصد اعتیاد در کشور ۵.۶٪ است در حالی که همین آمار بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته از ۱۳ هزار نمونه، در بخش کار و تولید به حدود ۲۱ تا ۲۳ درصد می‌رسد. این اعداد و ارقام طبق کیت‌های تشخیصی و تست ادرار مشخص شده و نشان‌دهنده دقت آمار استخراج شده است.

صادقی‌فر با اشاره به اینکه سطح درگیری اعتیاد در جامعه کار و تولید نسبت به کل کشور ۴ برابر بیشتر است، گفت: با نگاهی به این آمار نمی‌توان انتظار بهره‌وری مناسب را داشت و این آسیب‌ها در برخی شهرها بسیار جدی‌تر است. کارگر آسیب‌دیده و درگیر اعتیاد مسلما با حوزه‌های بازرسی کار و درمانی تداخل پیدا خواهد کرد و حتی اگر متقاضی وام باشد، در پرداختش به مشکل برمی‌خورد. بنابراین همکاری جدی باید در راستای کاهش آسیب‌ها صورت بگیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جشنواره امتنان اشاره کرد و گفت: با مساعدت‌های وزیر و بانک رفاه این جشنواره برگزار خواهد شد و نفرات برتر در سال‌های گذشته تسهیلات کم‌بهره خوبی (۴٪) دریافت کردند تا بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش ببرند. همچنین سطح فرهنگی و پراکندگی آن نیز در جامعه بسیار زیاد است که از حجاب شروع می‌شود و به مسائلی از جمله موسیقی، آوای کار و ورزش می‌رسد؛ چرا که گفته می‌شود گروه‌های شادتر ۱۱ برابر عملکرد و بهره‌وری بالاتری دارند که این مساله می‌تواند برای کارکنان و جامعه و گروه‌های هدف این وزارتخانه مورد توجه قرار گیرد. البته در زمینه ورزشی دغدغه جدی وجود دارد و طی ۱۰ ماه گذشته مجموعه‌های ورزشی بسته شده و ممکن است ادامه پیدا کند. بنابراین می‌توان در استان‌ها مسابقات و برنامه‌های ورزشی متناسبی با شرایط امروز جامعه برگزار کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646167 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟