2 یارانه و یک وام یک میلیونی جدید / حمایت کرونایی دولت + جزئیات

وام / یارانه / کرونا یک ساله شد. از آمدن کرونا یک سال می گذرد و دولت تصمیم گرفته است به حمایت های خود ادامه دهد. طبق تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت و بر اساس اعلام رییس جمهوری مقرر است یارانه‌ای معادل با صد هزار تومان به ازای هر نفر،به آسیب پذیرترین اقشار جامعه که یک سوم جمعیت را در برمی‌گیرند،پرداخت گردد .

 

رییس جمهوری دوره پرداخت این یارانه را چهار ماه اعلام کرد است. وی در توضیح شرایط پرداخت این تسهیلات گفته است: طبق برآورد باید به یک سوم جامعه برای ۴ ماه آینده بسته کمک معیشتی ارائه کنیم. روز شنبه در ستاد کرونا این موضوع را تصویب می‌کنیم و افرادی که مشمول این کمک می‌شوند در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر صد هزار تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. برای همین خانواده‌ها که حدود ۱۰ میلیون خانواده می‌شوند وام یک میلیونی هم در نظر گرفته‌ایم که مثل وام قبلی پرداخت می‌شود. البته این وام برای همه دریافت کنندگان نیست.

به این ترتیب با توجه به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران ، یارانه صد هزار تومانی به حدود ۲۵ میلیون نفر پرداخت خواهد شد. به نظر می‌رسد این یارانه جمعیت زنان سرپرست خانوار، خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی و همچنین افرادی که فاقد شغل و درآمد ثابت هستند را در بگیرد.

وام یک میلیونی برای ۱۰ میلیون خانوار

این اما تنها اقدامی نیست که در آستانه افزایش محدودیت ها به منظور شیوع کرونا در دستور کار قرار دارد. پیش بینی شده است ۱۰ میلیون خانوار یارانه بگیر، برای دومین بار از تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی معادل با یک میلیون تومان برخوردار شوند.

رییس کل بانک مرکزی در توضیح محل تامین این تسهیلات تاکید کرده است: پرداخت وام قرض الحسنه یک میلیونی به حدود ۱۰میلیون سرپرست خانوار که درآمد ثابت ندارند از محل همان اعتبارات ۷۵ هزار میلیارد تومانی اختصاصی نظام بانکی برای مقابله با آثار کرونا است.او در ادامه یادداشتش نوشت: برای حفظ ثبات مالی وجلوگیری از انحراف از هدف تورمی، علی رغم نیاز به منابع مالی جهت تأمین نیازهای معیشتی مردم، بانک مرکزی چاره‌ای جز ادامه سیاست‌های انضباطی خود و عدم انبساط جدید پولی ندارد.

باتوجه به اهمیت کنترل نقدینگی و تورم، کمک‌های دیگری نیز که از سوی دولت و مجلس محترم برای معیشت مردم درنظر گرفته می‌شود، به این نکته مهم توجه داشته اند و به منابعی غیرازمنابع بانک مرکزی، برای تأمین آن، تکیه می‌کنند. بانک مرکزی درخصوص کنترل تورم حداکثر تلاش خودرابه عمل آورده و از تمام ابزارهای لازم استفاده خواهد کرد.

در آذرماه که برای کنترل شیوع بیماری کرونا برخی از مشاغل تعطیل می‌شوند،شعب بانک‌ها باحداکثر نصف تعداد کارکنان فعالیت خواهند داشت.ضمن قدردانی از تلاش‌های فداکارانه تمام همکاران بانکی درشعب بانکها، تمهیدات لازم برای کاهش ضرورت حضور مشتریان در شعب، براساس دستور العمل‌های ابلاغی، پیش بینی شده است.

یارانه نوع سوم

در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب طرحی دولت را مکلف به پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی به ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ایران کرده‌اند.این طرح که پیش‌تر به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد شده بود، پس از اصلاح با تایید اعضای این شورا همراه شد.

سخنگوی شورای نگهبان پس از تایید این طرح ، درباره مصوبه مجلس توضیح داد: قبلا به شکل کلی اعلام شده بود از اموال دولتی فروخته شود که اعضای شورای نگهبان ایراد گرفته بودند باید منابع مشخص شده باشد و اصلاحیه جدید نمایندگان مجلس موارد مشخصی از سهام های که دولت در سازمان‌های مختلف دارد مشخص تعیین کردند که اعضای شورای نگهیان این موارد را عدم مغایرت با قانون اساسی دانستند.بر اساس ماده واحده این طرح که دیروز اصلاح شد یارانه کالاهای اساسی برای اقشار مردم و دهک‌های مورد نظر به‌شرح زیر تامین و پرداخت می‌شود:

دولت مکلف است به‌منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به‌وی‍‍‍ژه خانوارهای کم‌برخوردار، از ابتدای شش‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به‌صورت ماهانه تا پایان اسفندماه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار (افراد مشمول ردیف (۳۱) جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به تعداد حداقل شصت میلیون نفر)، ازطریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار (۱.۲۰۰.۰۰۰) ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار (۶۰۰.۰۰۰) ریال برای هر یک از افراد سایر دهک‌های مشمول فوق‌الذکر اقدام کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 629504 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟