هشدار جدی به گران فروشان / مخدوش کردن قیمت ها جرم است / گفتگوی اختصاصی

افزایش قیمت کالا / روند افزایش قیمت در بازارهای سرمایه ای چون دلار ،  سکه ، مسکن و خودرو به بازار لوازم خانگی و کالاهای اساسی نیز رسیده است. اما برخلاف سال های گذشته ، افزایش نرخ ها بر روال همیشه پیش نمی رود. اغلب هر 3 ماه و یا ماهیانه و گاهی هر 10 روز یک بار بالا می رود. دولت نه تنها برای این موضوع کاری نمی کند، بلکه مانند خودرو ، هر سه ماه نیز مجوز افزایش قیمت صادر می کند. چرا نظارت جدی بر اوضاع افزایش قیمت ها نیست ؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با محسن عسکری ، سرپرست اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی را بخوانید:

پاک کردن ، مخدوش کردن و فروش بالاتر از قیمت درج شده ، تخلف است

عسکری در پاسخ به این سوال که آیا از پاک کردن و مخدوش نمودن قیمت ها در فروشگاه ها خبر دارید ؟ گفت: درج قیمت باید حتما بر روی کالاها به صورت مشخص باشد. عدم درج قیمت بر روی کالاها تخلف تعزیراتی محسوب می شود. مردم باید خلاف این موارد را گزارش کنند. با گزارش مردم قطعا با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد.

وی در ادامه گفت : فروشگاه های تولیدی موظف هستند که قیمت جدید را در کارخانه درج کنند. مردم نیز باید گران فروشی ها را گزارش کنند. همچنین در صورت پاک کردن یا مخدوش شدن قیمت توسط فروشگاه ها و مغازه ها این موارد را به سامانه 124 و 135 گزارش دهند . این موارد تخلف محسوب می شود.

چرا لیست قیمت کالاها رسانه ای نمی شود ؟

سرپرست اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی درباره اعلام رسمی قیمت ها افزود: اعلام قیمت کالاها مربوط به سازمان حمایت است. سازمان حمایت و اتحادیه ها برای قیمت ها حداقل و حداکثر تعیین می کنند. اطلاع رسانی این موارد با سازمان تعزیرات نیست. بلکه سازمان حمایت و اتحادیه های مربوطه باید ورود کنند.

از بالا رفتن قیمت چای اطلاعی ندارم

عسکری درخصوص افزایش قیمت چای گفت : من اطلاعی ندارم. اما اگر در هر کالایی افزایش قیمت خارج قاعده رعایت نشود، تخلف محسوب می شود و با این موارد برخورد خواهد شد. برخورد با این موارد نیز بستگی به گزارش سازمان حمایت ، بازرسین سازمان حمایت ، بازرسین اتحادیه های مربوطه و گزارش مردم دارد. ما در گشت های سازمان تعزیرات حکومتی به این موارد برخورد می کنیم.

گران فروشی خودسرانه شده است

وی در ادامه افزود : باتوجه به جو روانی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، خیلی از عرضه کنندگان و فروشندگان دست به گران فروشی خودسرانه می زنند. تا جایی با این گران فروشی ها و واحد ها برخورد می شود ، که گزارش داشته باشیم.  چنانچه گزارش شود ، قطعا با این موارد قانونی برخورد می شود. ولی در برخی از موارد هم سازمان حمایت و اتحادیه ها مجوز قیمت می دهند ، اما اطلاع رسانی نمی شود.

برخی کالاها هفتگی بالا می رود / گران فروشی با افزایش قیمت متفاوت است ؟

سرپرست اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی درباره بالا رفتن هفتگی قیمت برخی کالاها چون نوشابه ها و لبنیات تاکید کرد: اگر مجوز افزایش قیمت داشته باشند تخلف محسوب نمی شود. اما دلیل هفتگی افزایش قیمت ها را باید از سازمان حمایت و اتحادیه های مربوطه سوال کنید. که بر چه اساسی مجوز هفتگی افزایش قیمت به برخی از کالاها داده می شود. گران فروشی با افزایش قیمت قانونی کالاها متفاوت است. سازمان تعزیرات حکومتی به گران فروشی ها وارد می شود.

سازمان تعزیرات حکومتی یک سازمان حکم محور است

عسکری در ادامه گفت: سازمان تعزیرات حکومتی یک سازمان حکم محور است. ما بر اساس تخلفات صورت گرفته ، صلاحیت ها و قوانینی که اجازه می دهد حکم صادر می کنیم. کار بازرسی با این تخلفات اقتصادی به سازمان تعزیرات حکومتی مربوط نیست. بازرسی ها با وزارت صمت ، سازمان حمایت و تشکیلات اتحادیه ها است. که باید بازار را رصد کنند و گزارش تخلفات را برای ما ارسال کنند. ما براساس گزارشات حکم صادر می کنیم.

وی افزود: طبق ماده 19 قانون ، به ما اختیار داده شده است که سازمان تعزیرات حکومتی می تواند، در برخی از موارد نسبت به گشت مشترک اقدام کند. گشت مشترک نماینده سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان رئیس شعبه، نماینده اتحادیه و نماینده سازمان ثبت به عنوان بازرس صورت می گیرد. تخلفات را کارشناسان سازمان حمایت و اتحادیه ها برعهده دارند. برخی از موارد هم ما انجام می دهیم .

فروشگاه های آنلاین زیر نظر چه نهادی است ؟

سرپرست اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی درباره فروشگاه های آنلاین گفت: فروشگاه های اینترنتی زیر نظر اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی است. بررسی مجوزهای قانونی و قیمت ها نیز با توجه به گزارش های مردمی زیر نظر سازمان حمایت است. عدم درج قیمت در این فروشگاه ها نیز ، تخلف محسوب می شود که باید برخورد شود.

وی در آخر درباره درج واژه "توافقی" به جای قیمت در برخی از سایت های اینترنتی ، گفت : برخی از این شبکه های اینترنتی چون غیرقانونی قیمت سازی می کردند، طبق قانون نباید قیمت ها را درج کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 622503 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟