ماجرای افزایش یا کاهش واردات انسولین / گمرک راست می‌گوید یا سازمان غذا و دارو؟

به گزارش رکنا،دلایل کمبود انسولین در داروخانه‌ها در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ابتدای این برنامه، پدارم اصلانی‌فر کارشناس حوزه سلامت با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای کمبود انسولین در کشور اظهار داشت: انسولین‌ها بر اساس مدت زمان اثرگذاری به دو نوع آسپارت (سریع‌الاثر) و گلارژین تقسیم می‌شوند. حدود 60 درصد انسولین بازار داخلی «آسپارت»، 30 درصد آن گلارژین‌ و مابقی انسولین‌های کم مصرف هستند.
وی افزود: ارزش بازار انسولین در کشور معادل 140 میلیون دلار است و به لحاظ تعداد، سالیانه بین 20 تا 22 میلیون عدد از نوع سریع الاثرها (آسپارت) در کشور مصرف می‌شود. بر اساس آماری که از بازار انسولین و مصرف آن وجود دارد، تعداد بیماران دیابتی نیازمند تزریق این نوع انسولین در کشور معادل 500 هزار نفر است.
اصلانی‌فر گفت: بر اساس اظهار نظرهای برخی از نمایند‌گان مجلس و خبرگزاری‌های رسمی، انسولین در سال جاری حتی بیشتر از سال‌های گذشته از گمرک ترخیص شده است.
اظهارات این کارشناس حوزه سلامت با تأیید از سوی جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران به وسیله آمار ترخیص کالا از گمرک مواجه شد. ارونقی با بیان این‌که گمرگ در بخش ترخیص کالاهای اساسی هیچ‌گونه ایستایی نداشته، گفت: دارو و مواد اولیه دارویی از جمله کالاهایی است که گمرک حساسیت ویژه‌ای برای ترخیصشان قائل است و آن‌ها را بلافاصله و با اخذ کم‌ترین مدارک بانکی ترخیص می‌کند.
ارونقی در خصوص آمار ترخیص انسولین از گمرکات کشور در سال جاری تأکید کرد: 193 فقره اظهار نامه ورود انسولین در سال99 به ارزش 113 میلیون دلار به گمرک ارائه شده که همه آن‌ها ترخیص شده است. همچنین در مدت زمان مشابه سال گذشته 147 فقره اظهارنامه انسولین به ارزش 100 میلیون دلار ارائه شده است که این آمار خبر از افزایش 13 درصدی در ارزش ترخیص انسولین نسبت به سال گذشته و به تبع آن ترخیص تعداد بیشتری از این دارو حکایت دارد.
اما کیانوش جهان‌پور سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه این برنامه با اشاره به مشکلات تحریمی و بانکی در تابستان سال جاری برای تأمین انسولین گفت: اگر امروز با کمبود برخی اقلام دارویی از جمله انسولین مواجه هستیم، بخشی از آن به عدم تأمین ارز باز می‌گردد. اما به طور کلی همیشه این ظن و گمان وجود دارد که به دلیل اختلاف قیمتی انسولین بین ایران با سایر کشورها، زنجیره توزیع دارو نشت پیدا کرده و این داروی مهم به شیوه قاچاق معکوس از کشور خارج می‌شود. همچنین فروش برخی از داروهای مورد نیاز بیماران خاص نیز در بازار آزاد به چشم می‌خورد.
وی در واکنش به آمار گمرک در خصوص افزایش ترخیص انسولین در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار داشت: این موضوع که در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش واردات انسولین داشته‌ایم، مورد پذیرش نیست و این موضوع را رد می‌کنیم.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان حل مشکل کمبود انسولین در بازار را از راه نظارت هوشمند بر کل زنجیره دانست و افزود: در حال ‌حاضر هیچ‌کسی به صراحت با نظارت الکترونیک بر شیوه توزیع دارو در کشور مخالفت نمی‌کند، اما مقاومت برخی، سبب سنگ اندازی در مسیر نظارت و ردیابی الکترونیک داروها شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619398 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟