چشم انداز امیدوار کننده در صنعت تولید کاشی و سرامیک/ در بازدید از کارخانه سرام آرا مطرح شد+فیلم
حجم ویدیو: 9.80M | مدت زمان ویدیو: 00:00:44

به گزارش رکنا،کارخانه های پخت سوم در صنعت کاشی و سرامیک که روی کاشی خام طرح و نقش می زنند، صنعتی عریض و طویل در کشور دارند.

یکی از این کارخانه ها که در شهر صنعتی البرز فعالیت دارد،کارخانه کاشی و سرامیک سرام آرا است.

پخت سه چیست؟

مهندس رضا صفاری،مدیر عامل کارخانه سرام آرا در بازدید رکنا از خط تولید و نحوه عملکرد کارخانه در مورد پخت سوم اینطور توضیح داد:«صنعت پی وی دی روی کاشی و سرامیک به این معنی است که مثلا برای ایجاد لایه ای طلایی یکدست روی کاشی، کروم یا نیکل را در خلا با تکنولوژی با گاز نیتروژن روی سطح کاشی می پاشند که ضریب گازها با هم ترکیب می کنند و رنگ تغییر می کند.اما این کار در سال های آینده با پیشرفت تکنولوژی به سمت چاپ دیجیتال می رود که تنوع ایجاد کند.اما الان این چاپ های دیجیتالی برجستگی و زنده بودن رنگ را ندارد و دوام کمتر دارد.برای همین روش پخت سه که روی کاشی دوام بیشتری دارد،هم چنان مورد استفاده است و به این معنی که برای ایجاد نقوش کاشی چند بار مورد پخت قرار می گیرد و هر چند به پخت سه معروف است اما ممکن است بیش از سه بار هم پخته شود.»

سرام آرا قزوین

وارد بورس می شویم

او در ادامه در مورد عملکرد کارخانه سرام آرا گفت:«درهمه زمینه ها که کالای پخت سه هست،مجهز هستیم.کارخانه از سال 82 تاسیس شده و در دو فاز طرح توسعه داشتیم.یکی در سال 93 و دیگر در سال 97 اجرا شد.در مرحله اول و افزایش ظرفیت و در مرحله دوم افزایش محصول داشتیم.

با توجه به اینکه شرکت ما سهامی عام است،حفظ سرمایه های سهام داران یعنی بازنشسته های تامین اجتماعی از اهداف ماست.ده درصد سهام شرکت هم در سال آینده در بورس عرضه خواهد شد.»

چشم اندازمان امیدوار کننده است

مهندس صفاری در مورد آینده صنعت کاشی و سرامیک،ضمن ابراز امیدواری گفت:«160 کارخانه تولید کاشی و سرامیک در کشور داریم که حدود 60 درصد در یزد که قطب تولید کاشی و سرامیک است فعالیت دارند.

ظرفیت تولید کاشی سرامیک کشور 700 میلیون مترمربع است که سال گذشته فقط 399 میلیون مترمربع تولید شد.

عرضه این محصولات در کشور بیشتر از تقاضای داخلی است و رکود مسکن در رکود این صنعت تاثیر دارد.

بیشترین تولید کاشی و سرامیک در سال های 91 و 92 بود که به خاطر فعالیت مسکن مهر، بیشترین تولید را داشتیم.»

وی در ادامه گفت:«سال گذشته نصف تولید را صادر کردیم.بزرگترین وارد کننده این محصولات هم جوار کشور ما هستند.از جمله عربستان و امارات و عراق و روسیه بزرگترین واحدهای وارد کننده کاشی و سرامیک هستند.

بخش اعظمی از تولیدات پارسال به عراق و پاکستان و افغانستان صادر شد.

در حال حاضر مصر و ترکیه که تولید کنندگان بزرگی هستند،رقبای ما محسوب می شوند.اما بزرگترین تولید کننده از لحاظ حجم تولیدی چین و از لحاظ تجهیزات و صنعت ایتالیا و اسپانیاهستند که در حال حاضر کشور ما در این صنعت برای چین تهدید محسوب می شود.چون قیمت تمام شده پایین تری داریم.95 درصد مواد اولیه صنعت کاشی و سرامیک و زنجیره تامین و ارزش در ایران داخلی است.برای همین قیمت تمام شده پایینی داریم.

صنعت کاشی و سرامیک جزء ده رشته فعالیت اولویت دار وزارت صنعت و معدن هست.و پنجمین یا ششمین کشور تولید کننده در جهان از لحاظ حجم تولید و متراژ توان تولید هستیم.»

صفاری در مورد وضعیت سرام آرا گفت:«156 نفر پرسنل داریم.قبلا در برخی محصولات از مقداری طلا هم استفاده می شد اما الان صرفه اقتصادی ندارد.

صنعت کاشی سرامیک در این دو سال وضع خوبی داشته چون صادرات خوب بوده و بازه سوددهی خوبی داشته است.

بعد از رونق مسکن اجتماعی، بازار ساخت و ساز و صنایع مرتبط رونق می گیرد و برای صنعت کاشی سرامیک هم موثر خواهد بود.»

صفاری ضمن اشاره به این مورد که در چند سال اخیر صنعت ساخت و ساز راکد بوده است،در مورد چشم انداز این صنعت گفت:«تعامل اقتصادی و سیاسی در این چشم انداز نقش تعیین کننده دارد.

کاشی سرامیک حجیم است و چون وارد کننده های بزرگ نزدیک ما هستند،برای آنها توجیه ندارد که از راه دور این محصول را وارد کنند.اگر تعامل سیاسی خوب شده و واردات آنها بالا رود،چشم انداز خوب خواهد بود.

در این سال ها نسبت به صنایع دیگر روند خوبی داشته ایم.واردات این محصول عملا ممنوع است و صرفه اقتصادی هم برای مصرف کننده ندارد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 618016 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟