بازارها در انتظار 13 آبان + عکس

به گزارش رکنا، نوسان در بازار‌های طلا و ارز ظرف چند هفته گذشته به اوج خود رسید، اما بورس درجا زد. اکنون پرسش این است که آیا این روند در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت یا موازنه به نفع بازار سهام تغییر خواهد کرد. کارشناسان بر این باورند که آینده بازار‌ها در کوتاه‌مدت تحت‌تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا‌ست.

افزایش تورم و نرخ بهره منفی این روز‌ها منجر به تلاطم بازار‌ها شده، زیرا به‌نظر می‌رسد صاحبان نقدینگی و سرمایه‌گذاران به نگهداری ریال تمایلی ندارند، چون احتمالا فکر می‌کنند نگهداری ریال به کاهش ارزش دارایی‌هایشان منجر می‌شود در نتیجه ظرف ماه‌های گذشته نقدینگی به‌طور متناوبی بین بازار‌ها جا‌به‌جا شده است. اکنون سرمایه‌گذاران می‌پرسند با توجه به نوسان شدید قیمت طلا و ارز در هفته‌های گذشته، آیا این روند کماکان ادامه خواهد داشت یا اینکه ‌با توجه به نزول بورس از 20مرداد تاکنون فضا برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام مهیا شده است. کارشناسان بر این باورند که معادلات آینده بازار‌ها در ایران وابسته به انتخابات آمریکا‌ست و تا زمان برگزاری این انتخابات، خیلی به‌طور قطعی نمی‌توان در این‌باره نظر داد. به باور برخی کارشناسان، انتخاب هر یک از 2 نامزد ریاست‌جمهوری در آمریکا، آثار متفاوتی بر اقتصاد و بازار‌ها در ایران دارد.

اثر انتخابات آمریکا

حسین نصیری، اقتصاددان درباره آینده بازار‌ها در هفته‌های آینده به همشهری گفت: روند بازار‌ها ازجمله بازارسهام، طلا و ارز خیلی به انتخابات آمریکا گره خورده و طبیعتا تغییر ساختار دولت آمریکا می‌تواند تغییراتی را در رفتار‌های سرمایه‌گذاران ایجاد کند و این تغییر رفتار سرمایه‌گذاران می‌تواند جهت بازار را تغییر دهد، زیرا تحولات بازار‌ها برایندی از رفتار کل سرمایه‌گذاران است. او توضیح داد: انتخاب هر یک از 2نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اثر متفاوتی بر بازار‌ها ازجمله بازار سرمایه ایران خواهد داشت. اگر در حال حاضر بازار سرمایه ایران در یک محدوده مشخص در حال نوسان است، عمدتا ناشی از همین موضوع است. انتخاب هر یک از 2نامزد اثر متفاوتی در کوتاه‌مدت دارد، در نتیجه تصمیم‌گیری درمورد رشد یا کاهش بازار سرمایه در شرایط حاضر با فرض نامشخص‌بودن نتیجه انتخابات آمریکا دشوار است.

به‌گفته او، انتخاب دونالد ترامپ می‌تواند به رشد قیمت طلا و ارز و نزول بورس منجر شود و انتخاب جو بایدن به‌عنوان نامزد دمکرات‌ها می‌تواند زمینه رشد شاخص‌های بورس را به‌وجود بیاورد. نصیری توضیح داد: به‌طور مثال، در 2هفته گذشته همگام با افزایش امیدواری‌ها به انتخاب جو بایدن، بازار سهام با اندکی رشد مواجه شد، زیرا انتخاب جو بایدن می‌تواند نوسان‌های شدید و تغییرات ساختاری در اقتصاد را کمرنگ‌تر کند و هرچند در میان‌مدت و بلندمدت انتخاب هر یک از نامزد‌ها تأثیر بسزایی ندارد، اما به‌دلیل افکار سرمایه‌گذاران انتخاب او می‌تواند در کوتاه‌مدت بر بازار‌ها تأثیر داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: نگاه عمومی این است که دور دوم حضور جمهوریخواهان در کاخ سفید معمولا با درگیری و جنگ در برخی نقاط جهان ازجمله خاورمیانه همراه است و این موضوع تأثیر منفی بر رفتار سرمایه‌گذاران دارد و می‌تواند بازار سهام را با نزول مواجه کند و منجر به رشد قیمت طلا و ارز شود. نصیری تأکید کرد: بهترین راه برای برآورد و پیش‌بینی نتایج انتخابات آمریکا توجه به شاخص‌های مالی بازار آمریکا‌ست. این شاخص‌ها در سال‌های گذشته نشان داده‌اند که اگر تا 4‌ماه قبل از انتخابات با نزول مواجه شوند، قدرت سیاسی حاکم در آمریکا تغییر خواهد کرد و اگر تغییر نکند، به‌معنای حفظ قدرت حاکم در کاخ سفید است؛ به‌معنای اینکه نزول شاخص داو جونز به‌معنای پیروزی دمکرات‌ها خواهد بود و تغییر‌نکردن آن به‌معنای حفظ شرایط موجود است.

در بورس سرمایه‌گذاری کنید

حسین زمانی درمزاری، کارشناس بازار سرمایه هم درباره آینده بازارهای سهام، طلا و ارز به همشهری گفت: باتوجه به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها، بیشتر سهام‌ها ارزنده شده‌اند و نسبت قیمت به درآمد بسیاری از شرکت‌ها به محدوده 5 تا 10مرتبه رسیده که به معنی ارزنده‌شدن سهام شرکت‌های بورس است. ضمن اینکه قیمت دلار ظرف هفته‌های گذشته با رشد زیادی مواجه شده و این موضوع نیز می‌تواند ارزندگی سهام شرکت‌ها را افزایش دهد. او همچنین درباره آینده بازار ارز گفت: قیمت دلار از نظر تکنیکی یک محدوده مقاومت خطرناک بین 33 تا 35هزار تومان دارد و احتمال اینکه قیمت دلار در این محدوده با نزول مواجه شود، بسیار زیاد است، بنابراین افرادی که در این محدوده در حال خرید دلار هستند، کار بسیار خطرناکی می‌کنند زیرا ریسک سرمایه‌گذاری در این محدوده بسیار بالا‌ست.

او در مورد سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه هم گفت: افرادی که در بازار سکه هم سرمایه‌گذاری می‌کنند، باریسک زیادی مواجهند، زیرا قیمت طلا و سکه بین 35 تا 40درصد حباب دارد. هم‌اکنون قیمت ربع سکه بین 37 تا 38درصد و سکه یک گرمی 40درصد حباب قیمت دارد و فراتر از ارزش ذاتی در حال معامله است. همچنین طبق محاسبات اتحادیه طلا و جواهر، میزان حباب سکه بهار آزادی به 1.5میلیون تومان رسیده و این موضوع سرمایه‌گذاری در این بازارها را هم مخاطره‌آمیز کرده است. زمانی درباره سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در بازار مسکن هم گفت: نسبت قیمت به درآمد بازار مسکن در تهران ‌هم‌اکنون در محدوده 35 تا 40 مرتبه است که نسبت بسیار بالایی است و می‌تواند ریسک‌هایی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کند.

او درباره فضای مناسب سرمایه‌گذاری در روز‌های آینده گفت: اگر بخواهیم یک بازار را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت درنظر بگیریم، بازار سرمایه بهترین فرصت سرمایه‌گذاری است زیرا با توجه به نزول بازار سهام، نسبت قیمت به درآمد بازار سهام به حد معقولی رسیده است. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: نسبت قیمت به درآمد سهام بسیاری از شرکت‌ها به یک‌چهارم تا یک‌پنجم نسبت قیمت به در‌آمد سایر بازار‌ها رسیده و اگر سرمایه‌گذاران بتوانند سهام ارزشمند و بنیادی را انتخاب کنند که وضعیت سود‌آوری مطلوبی دارد، می‌توانند در یک بازه 6‌ماه یا تا پایان سال قطعا به‌مراتب سود بیشتری نسبت به سایر بازار‌ها به‌دست بیاورند.

فشار عرضه قبل از انتخابات آمریکا

رضا خادمی، تحلیلگر بازار‌های مالی هم درباره چشم‌انداز آینده بازار‌ها پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا  گفت: احتمالا میزان عرضه ارز یک‌هفته مانده به برگزاری انتخابات آمریکا افزایش می‌یابد به‌معنای اینکه فروشنده‌ها در بازار زیاد می‌شوند اما درصورت پیروزی ترامپ دوباره تقاضا برای خرید دلار در بازار افزایش خواهد یافت. به گفته او، بازار سهام به‌دلیل رشد شدید قیمت سهام برخی شرکت‌ها نیاز به اصلاح دارد.

اثر اقتصاد تورمی

سینا سلیمانی، تحلیلگر بازار‌های مالی هم در این‌باره در کانال شخصی‌اش نوشت: براساس گزارش‌های بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در سال۱۳۹۸ به رقم ۲۸.۳درصد رسیده، لذا پیش‌بینی می‌شود حجم نقدینگی در پایان سال تا 3000هزارمیلیارد تومان برسد. او افزود: همچنین براساس گزارش‌های قبلی بانک مرکزی ضریب فزاینده پایه پولی در سال۱۳۹۸ به ۷.۲درصد رسیده و احتمالا در پایان سال۱۳۹۸ این عدد به ۸.۱درصد افزایش یافته است. بنابراین با درنظر گرفتن ضریب تکاثر ۴درصد، نرخ تورم واقعی سال‌۱۳۹۹ به ۶۰درصد خواهد رسید. در چنین شرایطی، سپرده‌گذاران در سیستم بانکی با نرخ بهره ۱۵درصد، سالانه ۴۵درصد از ارزش سپرده‌های خود را از دست می‌دهند زیرا نرخ بهره واقعی منفی 45درصد شده است. او توضیح داد: لذا نقدینگی برای کسب بازده مورد انتظار خود، باید به سمت سایر بستر‌های سرمایه‌گذاری حرکت کند و با توجه به آنکه امروز همه بازارهای موازی نظیر ارز، طلا، ملک و خودرو محدود یا مسدود شده‌اند، تنها بستر سرمایه‌گذاری که می‌تواند حداقل بازده مورد انتظار ۲۵ تا ۳۰درصد سرمایه‌گذاران را محقق کند، بازار سرمایه است. زیرا بازده واقعی بازار ارز، طلا و ملک به‌دلیل کنترل دولت و شرایط جدید منفی است و بازار سرمایه تنها بازاری است که بازده مثبت برای فعالانش فراهم می‌کند.

احتمال رشد بازار سهام

پویا ناظران، از کارشناسان اقتصادی هم با انتشار یک فایل صوتی در کانال شخصی‌اش، گفت: سناریوهای مختلفی در مورد بازار‌ها وجود دارد، اما مشخص است که بازار‌ها از چیزی خبر دارند که ما از آن مطلع نیستیم. اما باتوجه به همه سناریو‌های موجود به‌نظر می‌رسد که در 6‌ماه آینده بورس از دلار جلو می‌زند. او افزود: حتی اگر قیمت دلار به زیر 30هزار تومان افت کند اما شاخص بورس در محدوده یک میلیون و500هزار واحد باقی بماند، باز به‌معنای آن است که بورس عملا از بازار ارز جلو زده است. از سوی دیگر، شاید قیمت دلار در همین محدوده‌های فعلی باقی بماند اما در آن صورت این تثبیت قیمت دلار به افزایش تورم انتظاری منجر می‌شود و افزایش تورم انتظاری به رشد بازار سهام منجر خواهد شد و رشد بورس بیشتر از دلار خواهد بود. او تأکید کرد: اگر دلار هم بیشتر رشد کند، نرخ تورم انتظاری منجر به منفی‌شدن دوباره نرخ بهره واقعی می‌شود و این باعث می‌شود که بورس عقب‌ماندگی‌اش را از ارز ‌جبران کند. به گفته او، وجه مشترک همه حالات این است که رشد بورس بیشتر از رشد دلار است، بنابراین به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی زمان افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سهام و کاهش سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 617328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟