خریداران نامرئی که قیمت دلار را تعیین می کنند / آنان از جنس مردم نیستند / سود بانکی را افزایش دهید

قیمت دلار / قیمت سکه / افزایش قیمت ها در بازار سکه و دلار همچنان ادامه دارد. نرخ سکه از کانال 16 میلیون تومان گذشت و قیمت دلار به 31 هزار تومان رسید. این وضعیت تا کجا ادامه دارد و راهکار اقتصادی برای کنترل این وضعیت چه خواهد بود؟

در این خصوص گفتگوی اختصاصی رکنا با دکتر کامران ندری ، کارشناس اقتصادی را بخوانید:

دکتر کامران ندری درباره اقدامات اخیر بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار در بازار گفت: اگر به صورت عرضه اسکناس باشد تا حدودی می تواند اثرگذار باشد اما به صورت عرضه ارز حواله ای نمی تواند تاثیری در قیمت ها داشته باشد. ما دو نوع تقاضا داریم. تقاضا برای ارز اسکناسی که بیشتر مورد استفاده مسافران ، بیماران ، تجار و دانشجویان است و دیگر ارز حواله ای .

ارز 4200 تومانی را به کلی حذف کنید

این کارشناس اقتصادی درباره اختصاص ارز 4200 تومانی افزود: آنطور که دولت می گوید ، ارز 4200 تومانی صرف کالاهای اساسی و دارو می شود. این که به اهداف خود رسیده اند یا نه، باید به قیمت های کالاهای اساسی و دارو مراجعه کرد. برخی معتقدند که ارز 4200 تومانی نتوانسته به اهداف مورد نظر برسد و همچنان قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایش پیدا کرده است اما نظر قطعی را باید با استناد به آمار و ارقام بانک مرکزی خصوصا آمار تورم بیان کرد. برای دولت این مساله کاملا مشخص است. آمار رشد قیمت های مختلف کالایی قیمت کالاهای اساسی و دارو در بانک مرکزی تولید می شود . اگر به اهداف مورد نظر که یکی از آنها کاهش قیمت کالاهای اساسی و قیمت دارو در بازار است نرسیده اند، باید اختصاص ارز 4200 تومانی را قطع کنند و به شکل یارانه نقدی یا به شکل دیگر عمل کنند.

کامران ندری

فشارهای سیاسی داخلی اجازه افزایش نرخ بهره را نمی دهند

ندری درباره کنترل افزایش قیمت دلار بیان کرد : باوجود تحریم ها کنترل قیمت دلار در بازار کار آسانی نیست. شرایط داخلی اجازه مانور به بانک مرکزی را نمی دهد. وقتی شما نتوانید ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را برگردانید. از طرفی به دلیل فشارهای سیاسی داخلی نتوانید نرخ بهره را افزایش دهید. بنابراین کار به سختی انجام می شود.

بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره متهم به ریزش بورس می شود

وی در ادامه افزود: باید نرخ بهره در شرایط فعلی افزایش داده شود. رشد نقدینگی کنترل شود. صادر کنندگان غیر نفتی را باید وادار و قانع به برگرداندن ارز حاصل از صادرات کرد. درست است که موانع تحریمی وجود دارد و کار ساده ای نیست. اما حل همه این مسائل با هم بسیار مهم است. وقتی ارزی برگردانده نمی شود، مشکلات متعدد دولت ، کسری بودجه دولت ، ناترازی بانک ها، رشد نقدینگی ، ... با وجود همه این مشکلات چه کاری می شود کرد ؟ وقتی بانک مرکزی بخواهد یک درصد نرخ بهره را افزایش دهد تمام بورسی ها بانک مرکزی را به ریزش بورس متهم می کنند بانک مرکزی چه کاری می تواند بکند؟

خریداران سکه و دلار آنهایی هستند که درآمدهای کلان دارند

این کارشناس اقتصادی درباره خریداران سکه 16 میلیون تومانی و دلار 30 هزار تومانی افزود: عمده مردم تمایل به نگهداری ریال ندارند و تمایل دارند دارایی ریالی خود را به دارایی های دیگر تبدیل کنند .اغلب مردم به دلیل درآمد پایینی که دارند تمام دارایی شان را صرف اجاره مسکن و معیشت خود می کنند. مردم مازاد درآمدی برای خرید دیگر دارایی ها ندارند و قدرت خریدشان شاید به خرید 2 عدد روغن بیشتر از خرید قبل برسد. آن هم از ترس افزایش قیمت ها.  درآمد اغلب مردم به پس انداز نمی رسد. همه ما کم کم داریم به این سمت می رویم. به جایی خواهیم رسید که جز کسانی که درآمدهای کلان دارند توانایی خرید دارایی های سرمایه ای مثل طلا ، خودرو ، ارز و سکه را نداشته باشند. وقتی به این نقطه برسیم، می شویم ونزوئلا.

وی در ادامه افزود: وقتی ارزش ریال کاهش می یابد و انتظار تورمی بسیار بالا است کسی تمایل به نگهداری ریال ندارد. برخی از مردم هم که درآمد بیشتری دارند، وقتی آخر ماه حقوق خود را به ریال دریافت می کنند، مترصد این هستند که مازاد آن را به دارایی دیگر تبدیل کنند. زیرا ارزش ریال مدام در حال تنزل است.

بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش دهد / مخالفان افزایش نرخ بهره چه کسانی هستند؟

ندری در ادامه تصریح کرد: اگر می گویم نرخ بهره را باید در اقتصاد بالا برد به دو دلیل است . یکی این که افزایش نرخ بهره خلق پول در بانک ها را مهار و محدود می کند. رشد نقدینگی را کنترل می کند . دوم این که افزایش نرخ بهره تمایل نگهداری ریال در مردم را بالا می برد. وقتی مردم ببینند که پول ریالی شان در بانک ها بازدهی قابل توجهی دریافت می کند، دیگر سراغ بازارهای ارز و طلا و سکه نمی روند. زیرا بانک مطمئن تر است. چون نرخ بهره را به شدت پایین آوردیم، در واقع کسی که سرمایه ریالی دارد به دنبال این است که آن را به دارایی دیگری تبدیل کند. سطح تقاضای خرید سکه و دلار را در اقتصاد بالا بردیم چون کسی نمی خواهد ریال نگهداری کند. بنابراین وقتی جناح های مختلف فشار می آورند. همان کسانی که روز به روز ثروتشان را افزایش می دهند. مخالف افزایش نرخ بهره هستند. آنها از خدا می خواهند  که مردم ریال نگهداری نکنند و دارایی این قشر ثروتمند را تقاضا کنند و ارزش دارایی های این قشر را افزایش دهند.

توصیه یک کارشناس برای کاهش تورم

این کارشناس اقتصادی در آخر تاکید کرد : مهمترین راهکار که به زمان هم نیاز دارد که تاثیرش را نشان دهد، افزایش نرخ بهره است. راهکار دوم که اقتصاددانان هم به دولت بارها توصیه کرده اند، فروش اوراق است. مساله اصلی ما نرخ بهره است دولت نمی تواند اوراق خود را بفروشد زیرا حاضر نیست نرخ بهره بالایی را پرداخت کند. بنابراین مساله نرخ بهره اگر حل شود 3 مساله حل می شود: یکی فروش اوراق دولت، یکی رشد نقدینگی و یکی هم افزایش تمایل مردم به نگهداری ریال این همه می تواند از شدت تورمی اقتصاد کم کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 616208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟