بررسی واکنش بازارهای ایران به خبر ابتلای ترامپ به کرونا

امروز 12 مهر ماه، شاخص کل بورس رشد پرقدرتی را تجربه کرد و به صدر جدول بازدهی روزانه بازارها بازگشت. روز شنبه، شاخص کل بورس نزدیک به 43 هزار واحد رشد کرد و در ارتفاع یک میلیون و 546 هزار واحدی قرار گرفت. به این ترتیب، این شاخص نسبت به آخرین روز هفته قبل 2.8 درصد افزایش را به ثبت رساند. برخلاف بازار سهام، بازار ارز و سکه در روز اول هفته در جهت منفی حرکت کردند و قیمت های پایین تری را ثبت کردند. دلار از مرز 30 هزار تومانی فاصله گرفت و به حوالی 29 هزار و 500 تومان قدم گذاشت. سکه هم در معاملات فردایی و عمده به کانال 14 میلیون و 200 هزار تومان بازگشت، حال آنکه روز پنج شنبه در محدوده 14 میلیون و 600 هزار تومانی به کار خود پایان داده بود.

سکه امروز 2.6 درصد از ارزش خود را از دست داد و در قعر جدول بازدهی قرار گرفت. دلار هم روز شنبه 1.5 درصد افت قیمت را به ثبت رساند.

از نگاه برخی از فعالان، مثبت شدن تست کورونای دونالد ترامپ موجب شد که کمی جهت انتظارات در بازار ارز و سکه تغییر کند و معامله گران برای قرار گرفتن در موقعیت خرید احتیاط کنند. مثبت شدن تست کورونای ترامپ از این جهت بازار را تحت تاثیر قرار داد که برخی فعالان تصور می کردند، ممکن است با این اتفاق شانس پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر پایین بیاید. تصور کنونی معامله گران بازار این است که با پیروزی بایدن ممکن است فشارهای اقتصادی بر ایران کاهش پیدا کند. در نتیجه هر چقدر شانس پیروزی نامزد دموکرات ها بالا تر برود، انتظارات کاهشی در بازار ارز برجسته تر خواهد شد.

فروش در سقف تاریخی

در حالی که گروهی از فعالان، بیماری ترامپ را عاملی می دانستند که فضای انتظاری بازارها را تغییر داده است، گروهی از بازیگران ارزی عنوان می کردند که عامل اصلی افت قیمت سکه و دلار، سودگیری نوسان گیران بود. در واقع عده زیادی از نوسان گیران تصور می کردند، سکه و دلار به سقف های تاریخی رسیده اند و بهتر است بخشی از خریدهای گذشته خود را در این قیمت ها به فروش برسانند. آن ها در روزهای آتی در صورتی که عرضه خاصی صورت نگیرد، بار دیگر ممکن است در موقعیت خرید قرار بگیرند و قیمت سکه و دلار را دچار نوسان کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612616 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟