خبر خوش همتی برای بازار ارز / ریزش قیمت دلار چقدر محتمل است؟

به گزارش رکنا، این هفته دلار با 3.9 درصد بازدهی به مرز مقاومتی 30 هزارتومان رسید. اگر چه طی روزهای اخیر و حتی چند هفته اخیر دلار در بازار آزاد وارد کانال قیمتی جدیدی شده اما صرافی ملی همچنان در اعلام این نرخ برای شاخص بازار ارز مقاومت می‌کند و دلار در این صرافی در کانال 28 هزار تومان مانده است.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک ‌مرکزی ظهر جمعه در صفحه اینستاگرام خود به افزایش قیمت ارز اشاره کرده و اخباری که بعد از طرح مکانیزم ماشه درباره قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح شده را عامل ایجاد تاثیر روانی منفی بر بازار خوانده است.
همچنین او بار دیگر حرف ارزهای مسدود شده ایران را به میان کشیده و نوشته:« خبرهای مثبتی از منابع مسدودی دارم» اما در ادامه مثل همیشه هیچ توضیحی در این باره ارائه نداده است. در ادامه نیز به روند عرضه و معاملات حواله‌های ارزی در بستر نیما اشاره کرده و وضعیت آن در سه ماه اخیر را بسیار بهتر خوانده است. ضمنا او در نهایت تاکید کرده که این مسائل به مرور تاثیر خود را در نرخ‌های بازار نشان خواهد داد.
با این که حرف‌ درمانی مدت‌هاست تاثیری روی بازار ارز ندارد و مردم اعتماد خود به وعده‌های بی‌پشتوانه مسئولان از دست داده‌اند، آیا باز هم می‌توان منتظر کاهش نرخ ارز بود؟
احمدمجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز می‌گوید: عوامل مختلفی در دو ماه اخیر موجب افزایش نرخ ارز شد که بخشی داخلی و بخشی خارجی بود. افزایش نقدینگی که ریشه در کسری بودجه دولت دارد، تقاضا را افزایش داده است. از طرفی دسترسی به منابع ارزی نداشتیم و بخشی از تقاضای واردکنندگان به ناچار از بازار غیررسمی تامین شد. همچنین از نظر بین‌المللی در شرایط خوبی نیستیم و هر چند روز یک بار خبر تحریم ‌جدیدی را می‌شنویم. تحریم‌ها هر بار نقل و انتقالات ارزی را دشوارتر می‌کند و صادرات و واردات را با مشکل مواجه می‌کند.
به گفته او منشا اصلی تقاضا در بازار ارز ما به سفته‌بازان نیز باز می‌گردد همچنین با توجه به کاهش تقاضا در بورس و خروج بخش زیادی از منابع، قسمتی از منابع بورسی طبیعتا به سمت بازار ارز رفته و بر افزایش قیمت‌ها دامن زده است.
شوک جدید ارزی در راه است؟
این کارشناس اخباری که در چند روز اخیر درباره اعمال تحریم جدیدی که از سوی آمریکا برای 12 بانک ایرانی را یادآور شده و می‌گوید: این موضوع می‌تواند شوک جدیدی به بازار ارز وارد کند.
آن طور که مجتهد می‌گوید برای کاهش قیمت ارز باید جلوی رشد نقدینگی گرفته شود، اما از طرفی نیازهای دولت به جهت کاهش شدید درآمدهای نفتی باید پوشش داده شود. اوراق به اندازه‌ای کمک کرده اما در شرایط فعلی هزینه‌های دولت بسیار بالاست و مجبور به استقراض مستقیم و غیر مستقیم است.
او توضیح می‌دهد: دولت‌هایی که در سال آخر هستند سعی می‌کنند، مردم را راضی نگه دارند. هم اکنون پروژه‌هایی هستد که دولت قول اتمام آن را داده اما با کسری مواجه است. کرونا تعداد بیکاران را به‌شدت افزایش داده است و دولت مجبور است با انواع یارانه‌ها هزینه‌ها را پوشش دهد. مجلس نیز دائم سعی دارد از خود ابتکار عمل نشان دهد و دائم هزینه‌های دولت را از این طریق بالا می‌برد. تمام این موارد استقراض را روز به روز بیشتر می‌کند.
ریزش موقتی در انتظار دلار؟
مجتهد تاکید می‌کند: هیچ اطمینانی نمی‌توان نسبت به کاهش نرخ ارز در شرایط فعلی داشت. تقاضا در بازار ارز بیشتر شده چرا که برخی از بورس خارج شده‌اند و در بازار ارز، سکه و مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند. این چند ماهی که خریداران خرد بازار از بورس خارج شده‌اند حدود 56 هزار میلیارد تومان منابعشان سرگردان شده است، به نظر می‌رسد بخشی از آن سر از بازار ارز درآورده است.
به گفته او انتخابات آمریکا صد درصد با شوک جدیدی برای ارزهمراه خواهد بود.
از سویی دیگر کامبیز افسری، فعال بازار ارز، درباره آینده بازار ارز می‌گوید: یک ریزش خواهیم داشت. هر زمان که قیمت‌ها به صورت شارپی بالا برود، یک ریزش در پی خواهد داشت. البته زمان این ریزش مشخص نیست. این ریزش حداقل سه تا چهارهزار تومان خواهد بود. این یک قانون است در بازار ارز که وقتی قیمت به این شکل بالا می‌رود، عده‌ای فروشنده می‌شوند و یک دفعه قیمت ریزش پیدا می‌کند. البته این به آن معنا نیست که ریزش قیمت دائمی است، بلکه موقتی است و به زودی باز خواهد گشت.
البته او باور دارد که زمان این ریزش نامعلوم است و در حال حاضر پیش‌بینی ارز برای کوتاه مدت ممکن نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟