وزیر صمت باید چه کسی باشد که مصداق بی عدالتی نباشد ؟

در پی عدم رای اعتماد مجلس به مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت صمت ، سوالی که مطرح می شود این است که این بار حسن روحانی چه کسی را به عنوان گزینه پیشنهادی خود برای این وزارتخانه معرفی خواهد کرد ؟ گفتنی است گزینه‌های مختلفی پیشنهاد شده است که از میان آنها باید به محمد خوش‌چهره، اقتصاددان​ و نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی ، علی بختیار نماینده مجلس دهم و رییس فراکسیون پاسخگو و از اعضای کمیسیون انرژی مجلس، غریب‌پور رئیس فعلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی و اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد.

به نظر می آید به دلیل آخرین سال کاری دولت ، وجود فضای سیاسی بین دولت و مجلس ، شرایط تحریم ها ، کرونا ، فقدان بودجه و ارز  و این که عملا اقدام جدی ای در این زمان و با این شرایط نمی توان انجام داد ، بنابراین کمتر فردی از مسئولان با تجربه تمایل به پذیرفتن سمت وزیری در این وزارتخانه را دارد.

اگر کسی این سمت را بپذیرد یا جاه طلب است یا از خودگذشته

در این خصوص گفتگوی کوتاه دکتر محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران و استاد شناخته شده در حوزه توسعه، با رکنا را بخوانید:

این اقتصاددان درخصوص معرفی وزیر برای وزارتخانه صمت اظهار کرد: قطعا در این مقطع و با این شرایط آن هم برای وزارت خانه ای مثل وزارت صمت، باید به دنبال افرادی باشند که ایثارگر و از خودگذشته باشند . اگر کسی این سمت را بپذیرد یا خیلی جاه طلب است یا خیلی ایثارگر. بنابراین اگر فرد ایثارگری هم قرار است به صحنه بیاید، باید مسیر برای او باز باشد و اختیارات کلانی داشته باشد که وزارت خانه ای مثل وزارت صمت را بتواند اداره کند.

توانایی بهترین بازیکن در تیمی که هماهنگی ندارند ، شکوفا نمی شود

این نماینده سابق مجلس در ادامه افزود: هر وزیری به مثابه یک بازیکن در یک تیم ملی است. در این میان نوع مدیریت تیم ملی مهم است. اگر بهترین بازیکن هم در تیم دعوت کنیم، چنانچه هماهنگی در تیم نباشد یا اگر به این بازیکن پاس ندهند، توانایی های این بازیکن شکوفا نخواهد شد. معضل عدم هماهنگی بین سیاست ها و اهداف در دولت وجود دارد که خیلی از دولت های دیگر هم داشته اند. به طور مثال هدف تولید ناخالص داخلی یا اشتغال، فقط با سیاست پولی به دست نخواهد آمد، که از بانک مرکزی آن را مطالبه کنیم. فقط با سیاست مالی به دست نمی آید که از وزیر اقتصاد آن را بخواهیم. فقط از سیاست تجاری به دست نمی آید که از وزیر تجارت پیگیر باشیم. تمام وزارت خانه ها باید با هم سازگار باشند. اگر سیاست پولی غلط باشد و نرخ بهره بالا باشد. یا سیاست های مالی یا مالیاتی به جای پرداخت بر سوداگری و دلالی، بر بخش تولید و حقوق بگیر فشار آورد. سیاست های تجاری به جای این که موانع را برای واردات کالاهای غیر ضرور ایجاد کند یا از قاچاق جلوگیری کند، فشار را بر روی رونق وارداتی وارد آورد . یعنی وارداتی که باید تاکیدش بر کالاهای سرمایه ای و مولد باشد و واسطه ای، بر کالاهای مصرفی و فانتزی و غیرضرور تمرکز کند . همه و همه نشان می دهد که مجموعه این سیاست گذاری ها مانند انگشتان دست ، ابزاری برای دولت است که به اهداف مورد نظر و مشخص شده برسد. اگر این انگشتان ناهماهنگ باشد و هر کدام ساز خود را بزنند کارکرد خود را از دست خواهد داد.

من هنوز به جمع بندی مثبتی برای وارد شدن به صحنه اجرایی نرسیده ام

خوش چهره درخصوص مطرح شدن نام خود در بین گزینه های مطرح شده برای وزارت صمت، بیان کرد: این مساله حسن نظر دوستان بوده است. اما نظر من مثبت نیست. نه به این دلیل که کار را مهم ندانم. نه این که به ایثار معتقد نباشم. اما کاری است که با تصمیم عقلایی جور در نمی آید. مگر این که یک تکلیف ویژه ای باشد و انسان از همه چیز خود بگذرد. من هنوز به جمع بندی مثبتی برای وارد شدن به صحنه اجرایی نرسیده ام.

اگر کسی در جایگاه خود نباشد ، مصداق بی عدالتی است

این اقتصاددان در آخر افزود: طبق فرموده حضرت علی (ع) عدالت آن است که هر چیزی در جای خود قرار گیرد. هر کس در جایگاه خود نباشد مصداق بی عدالتی است. مثل این است که فردی که صلاحیت ندارد ، نماینده مجلس شود. به این دلیل که پول خرج کرده است. اگر وزیری در صلاحیت وزیر نباشد و به دلیل ملاحظات صنفی جناحی و حزبی، وزیر شود. اگر مدیر مدرسه در صلاحیت مدیر نباشد و افراد صالح تری هم وجود داشته باشند و به دلیل مناسباتی، مدیر شده است. همه از مصادیق بی عدالتی است. تامین منابع و پول به جاهایی که اولویت نباشد و باید جای دیگری خرج شود که از آن عدالت اجتماعی و اقتصادی درآید، بی عدالتی است. پس عدالت این است که هر چیز و هر کس در جای خودش قرار گیرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 606767 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟