مرغ 40 هزار تومانی در راه است ؟

قیمت مرغ / علی اکبر حیدری اظهار کرد: نبود نهاده علت اصلی بروز مشکل برای مرغداران است، ۴۰ درصد نهاده ذرت از سوی اتحادیه به قیمت دولتی هر کیلو ۱۵۱۵ و سویا ۲۵۲۰ تومان به مرغداران تحویل داده می‌شود، اما ۶۰ درصد مابقی باید توسط مرغدار تهیه شود. استان مرکزی یکی از استان هایی است که بیشترین نهاده دولتی را دریافت کرده است.

وی افزود: در حال حاضر به گفته مرغداران، سویا در بازار آزاد کیلویی ۱۳ هزار تومان و ذرت کیلویی ۳۳۰۰ تومان وجود دارد که با این قیمت ها مرغ زنده باید حداقل به ازای کیلویی ۲۰ هزار تومان به فروش برسد که در این شرایط مرغدار نه متحمل ضرر شود و نه سودی دریافت کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی تصریح کرد: در سه روز گذشته قیمت مرغ نیز کاهش زیادی داشته به طوری که روز گذشته قیمت مرغ زنده نقدی کیلویی ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان بوده که با توجه به قیمت نهاده ها و از طرفی گران شدن دارو و واکسن و... اصلا صرفه اقتصادی برای مرغدار ندارد و هر مرغدار در سه روز گذشته کیلویی چهار هزارتومان متحمل ضرر شده است.

قیمت ها برای مرغدار به صرفه نیست

حیدری اضافه کرد: مهمترین جیره غذایی طیور، ذرت و سویاست و یک جوجه برای پرورش برای بازار حداقل باید یک کیلو و نیم سویا و سه کیلو ذرت مصرف کند که تنها نیمی از این میزان از محل نهاده های دولتی تامین می‌شود و تهیه نهاده از بازار آزاد سبب افزایش قیمت مرغ می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی با کاهش تقاضا، قیمت مرغ نیز کاهش داشته و این قیمت ها اصلا برای مرغدار به صرفه نیست.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: قیمت یک کامیون سویا دولتی حدود ۶۳ میلیون تومان و به قیمت آزاد بیش از ۳۰۰ میلیون است که نقدینگی لازم برای خرید آزاد این میزان سویا از سوی مرغدار وجود ندارد، همچنین تاخیر در ارسال نهاده از سوی شرکت ها نیز مشکلات دیگری برای مرغداران ایجاد کرده است.

حیدری با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی در این خصوص باید چاره اساسی بیندیشد، گفت: در صورتی که این وضع ادامه داشته باشد، قطعا در دوره بعد جوجه ریزی، تعطیلی واحدهای مرغداری افزایش خواهد داشت و از طرفی تداوم این روند سبب خواهد شد در دو ماه آینده قیمت مرغ برای مصرف کننده به نزدیک کیلویی ۴۰ هزار تومان برسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 604627 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟