مصباحی مقدم : در بازار بورس ایران مشکل شرعی نداریم

بورس / شاخص بورس / گفتگوی کوتاه و اختصاصی رکنا با غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مدرس فقه و فقه الاقتصاد و موسس و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران را درباره بازار کنونی بورس بخوانید:

آیا بورس از نظر فقهی شرعی است و با الگوی اقتصاد اسلامی مطابقت دارد ؟

چیزی که خلاف شرع باشد را در فعالیت های کنونی بورس مشاهده نمی کنیم. بازار بورس کنونی مطابق با قواعد شرع است. بازار واقعی کالا و خدمات همیشه با افت و خیز همراه بوده است. گاهی قیمت بالا می رود و گاهی پایین می آید. در این بازار سرمایه گذاران سود و ضرر خواهند کرد. این اتفاقات در بازار کالا و خدمات و بازار سرمایه طبیعی است. در بازار بورس در صورتی که شرایطی که در فقه ما مشخص شده است را رعایت کنند با اقتصاد اسلامی هماهنگی دارد و اکنون بورس ایران در چارچوب فعالیت های مشروع عمل می کند.

آیا بورس را می توان با شرط بندی مقایسه کرد ؟ توصیه های شما به بورسی های جدید چیست؟

مردم در بازار سرمایه نباید مستقیم وارد بازار شوند. ورود به بازار سرمایه نیاز به آموزش و تجربه دارد. تعداد زیادی از مردم طی ماه های اخیر وارد بازار سرمایه شده اند، بدون این که آموزش و آگاهی و تجربه ای داشته باشند. این افراد نباید مستقیم وارد بورس شوند . باید از طریق کارگزاری های بورسی وارد شوند و این کارگزاری ها را برای خرید ها و فروش هایشان وکیل خود کنند. اگر چنین شود بسیار برای مردم به صرفه خواهد بود. همینطور می توانند از صندوق هایی استفاده کنند که آن صندوق ها ریسک گریز است و بدون ریسک است. چون منابع صندوق ها مدیریت می شود. این برای سرمایه گذارها کمک خوبی خواهد بود. سرمایه گذارهایی که وارد بازار بورس می شوند نباید نگاهشان کوتاه مدت باشد. این طور نباشد که وارد بازار شوند و هفته دیگر خارج شوند. بلکه نگاهشان بلند مدت و یک ساله باشد. نگاه بلند مدت در بورس همواره نتایج مثبتی برای سرمایه گذاران در بورس به همراه خواهد داشت.

آینده بورس را چطور می بینید ؟

 بورس یک بازار مهم است و در حال حاضر مهمترین شرکت های ایران در بازار بورس حضور دارند. آینده بورس را نسبت به گذشته بهتر ارزیابی می کنم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 599441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟