خبر خوش به سهامداران /  بورس مهیای بازگشت به مدار صعودی است

به گزارش رکنا، از پس ریزشی یازده درصدی در بازار سهام، تصمیمات مهمی برای بازگشت بازار اتخاذ شده است و بررسی ها نشان می دهد هر چند بازار سرمایه مرداد سختی را گذراند اما شهریور آرام تری را پیش رو دارد.

احسان رضاپور تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تصمیمات جدید اتخاذ شده و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: اتفاقاتی که در یک ماه گذشته رخ داد زمینه را برای تحریک طرف عرضه در بازار را فراهم کرد .

وی در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال کاهش درصد سهام صندوق‌های درآمد ثابت از یک سو و آزاد شدن سهام عدالت در کنار کاهش اعتبار کارگزاران از عواملی بودند که فشاری محسوس به طرف عرضه در بازار وارد می‌کرد.

این کارشناس افزود: این اتفاق در شرایطی رخ داد که بازار سرمایه رشد خوبی را تجربه کرده و دنبال بهانه برای ریزش بود. در کنار این عوامل تحریک کننده، وقتی بازار روند نزولی به خود گرفت ابطال صندوق های سرمایه گذاری نیز بیشتر شد و وقتی این اتفاق می افتد،خود صندوق ها برای تامین مالی شان نیازمند این میشوند که سهام هایشان را عرضه کنند.این اتفاق تشدید روند نزولی را به دنبال داشت و فشار فروش را افزایش داد و زمینه را برای بروز التهاب فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌های بورس و فرابورسی کاهشی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد را تجربه کرده اند، ادامه داد: معنی این اتفاق البته برای سهامدار حرفه ای این است که در شرایط کنونی سهام ارزنده بیشتری در بازار وجود دارد که می توان بر آن سرمایه گذاری کرد،در نتیجه فرصت مناسبی برای خرید ایجاد شده است.
او با اشاره به تصمیماتی که در سه روز اخیر گرفته شده است، گفت: افزایش ضریب اعتبار کارگزاری ها از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد و بازشت بازار به معاملات تک شیفت و تصمیمات اتخاذ شده برای صندوق های درآمد ثابت محرک خوبی برای بازار هستند.

رضاپور تاکید کرد: من معتقدم این تصمیمات طرف تقاضارا تقویت می کند و سبب می شود تقاضا افزایش یابد و بازگشت بازار زودتر از پیش بینی‌ها رقم بخورد.به گفته وی در روزهای ابتدایی هفته فضای فروش به خرید تبدیل می شود و در نتیجه بازگشت بازار آغاز می شود چرا که مجموعه این تصمیمات در کنار هم بازار را در موقعتی مناسب قرار خواهد داد.

وی گفت: در کنار این اتفاقات تعداد سهم های جذاب و ارزنده نیز افزایش دارد ودر این مقطع خرید برای سرمایه گذار حرفه ای به صرفه است در نتیجه نمی‌توان انتظار ریزش شدید را داشت و سیگنال‌ها گواهی می دهند که بازگشت بازار به آرامی آغاز می شود .سهامداران حرفه ای نیز در این شرایط تعادل خود را از دست نمی دهند و نه هیچانی خرید می کنند و نه هیجانی سهم می فروشند.

این کارشناس در خصوص الزام به افزایش سرمایه شرکت‌های دولتی از محل صرف سهام با سلب حق تقدم بر بازار سهام نیز گفت:ذات افزایش سرمایه شرکت‌ها اتفاقی است که برای سهامداران قبلی شرکت ها جذاب است و می‌تواند سودآوری داشته باشد. به اضافه اینکه اینکه چنین اقدامی میتواند شرکت‌ها را در تامین نقدینگی و طرح‌های توسعه‌ای کمک کند .

به گفته وی چنین شرایطی نیز باعث می‌شود پروژه‌های توسعه‌ای زودتر به پایان رسد که این اقدام خود سودآوری بنگا ها را افزایش داده و معامله در بازار سهام را جذاب میکند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 597852 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟