بورس در روزهای آینده چگونه می شود؟  / جدیدترین پیش بینی 7 کارشناس بورس

به گزارش رکنا، پیش‌بینی ۷ کارشناس از فضای احتمالی روزهای آینده بازار سرمایه را در ادامه می‌خوانید.

سقوط تاریخی بورس چرا رقم خورد؟

علیرضا حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه:
- من فکر می‌کنم ریزش بازار به شکل‌گیری حس بی‌اعتمادی در بازار باز می‌گردد. بالاخره این فضا ایجاد شد که سایر نهادها با دولت هماهنگی چندانی ندارند.
- طرح بحث‌های عجیب و غریب درباره طرح گشایش اقتصادی از یک‌سو و اتفاقات دیگر نظیر منتفی شدن عرضه دارا دوم از سوی دیگر، بازار را با مکث و وقفه روبه‌رو کرد.
- ریزش قیمت یا به عبارت فنی‌تر اصلاح بازار البته تا زمانی ادامه دارد که سهامداران به این نتیجه برسند سمت و سوی برنامه‌های همه نهادها حمایت از بازار سرمایه است. در این صورت می‌توان انتظار داشت نقدینگی تازه مجددا وارد این بازارها شود.

بهانه‌هایی که برای افت شاخص مطرح می‌شود

نوید خاندوزی، کارشناس بازار سرمایه:
- من با ریزش بازار موافق نیستم؛ به نظر من افت شاخص در روزهای اخیر بیشتر برای اصلاح قیمت‌ها انجام می‌شود. البته دولت نیز در این کاهش قیمت‌ها نقش داشت و با افزایش عرضه شرکت‌های پالایشی و نیز اعلام اینکه قرار است ارزش سهام شناور شرکت‌ها افزایش یابد، به این اصلاح کمک کرد.
- اقداماتی که دولت انجام داد، سبب افزایش عرضه شد، اما از سمت تقاضا حمایتی نشد و تقاضا به سمت ضعف پیش رفت. همچنین هر چه در بازار بیشتر پیش رفتیم، قیمت سهام افزایش یافت، اما قدرت خرید فعالان بازار کاهش داشت.
- عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار یکی از عوامل اصلی کاهش رشد شاخص بوده و نباید حاشیه‌ها و شایعاتی مانند عدم رای اعتماد یا مسائلی مانند آن را عامل افت شاخص بدانیم. بازار به این اصلاح نیاز داشت، ولی مجدداً شاهد خواهیم بود بازار در مسیر صعود قرار خواهد گرفت چرا که مولفه‌هایی که سبب رشد بازار بوده است همچنان به قوت خود باقی هستند.

روند شتابان بازار سرمایه ادامه دارد؟

سیامک قاسمی، اقتصاددان:

- احتمالا دست حمایت دولت همین روزها از آستین حقوقی‌ها بیرون خواهد آمد و برای جلوگیری از ریزش بازار و جلوگیری از تبعات جدی سیاسی، اجتماعی و امنیتی آن، اجازه کاهش بیشتر را نخواهد داد، اما این‌که بازار پس از این اصلاح به ادامه روند شتابان خود پس از دو اصلاح اسفند ماه و اردیبهشت ماه ادامه دهد، کمی بعید به نظر می‌رسد.

بازار سرمایه مرز ۲ میلیونی را رد می‌کند؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه:
- باید توجه داشت بازار در محور مقاومت دو میلیون واحد، وارد یک فاز نوسانی سینوسی شده است و این فضای نوسانی سینوسی بازار ادامه خواهد داشت. فعلا بازار برای اینکه بتواند مرز ۲ میلیون واحد را پشت سر بگذارد، همان رفتاری را نشان می‌دهد که ما در مرز یک میلیون واحد یا یک و نیم میلیون واحد تجربه کردیم.
- به هر حال مدل قابل قبول سهام اینجا باید معامله شود. سهام دست به دست شود، نقدینگی جدید وارد بازار شود، تاثیرات خبرها خودش را نشان دهد و گزارش‌ها بیاید تا بازار پتانسیل شکستن این مقاومت بسیار قوی را داشته باشد.
- در چند هفته آینده با این مقاومت همچنان دست به گریبان خواهد بود و جریان سینوسی به خبرها واکنش اصلاحی رشدی نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌کنم بازار همچنان نیز در فاز نوسانی باقی بماند و سیاست یک گام به پیش و دو گام به پس را در دستور کار داشته باشد.

بازار در وضعیتی خنثی خواهد بود

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه:
- به طور معمول برگزاری مجامع شرکت‌ها در خرداد و تیر ماه، تقسیم سود مجامع و افزایش سرمایه شرکت‌ها برای سال آینده باعث می‌شود تا در مرداد و شهریور ماه با آرامش و تعادلی در معاملات بازار همراه شویم.
- در این دو ماه نمی‌توان در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس مانند چهار ماه گذشته بود. روند معاملات در بازار در برخی از روزها منفی و در دیگر روزها مثبت است، اما در کل براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند بازار با شیبی آرام صعودی خواهد بود.

ریزش قیمت‌ها پیش‌بینی می‌شد

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه:
- وقتی شاخص از مرز روانی دو میلیون واحد عبور کرد، بسیاری از کارشناسان ریزش قیمت را پیش‌بینی کردند. معلوم بود این مقطع مقاومت نقطه‌ای اساسی است و قیمت سهم‌ها را نه داده‌های اقتصادی تایید می‌کرد و نه عوامل بنیادینی که در رشد شاخص موثر بودند، از این رو عقب‌نشینی شاخص از این مرز روانی آغاز شد و من معتقدم در روزهای آتی نیز این وضعیت ادامه می‌یابد.
- باید در نظر داشت با رسیدن قیمت‌ها به مرحله قیمت جذاب شرایط دستخوش تغییر می‌شود، اما شاید برای برخی تلخ باشد که بگویم این ریزش حتی ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصدی باشد، اما در نهایت هر چه اصلاح در این مرحله عمیق‌تر باشد، در مرحله آتی روند رشد محکم‌تر خواهد بود. پس می‌بینید که این وضعیت به ضرر سفته‌بازان و به سود سرمایه‌گذاران است.
- در سال ۹۹ پارادایم حاکم بر بورس از سرمایه محوری به سودمحوری تغییر کرد. بازار سرمایه باز هم به مدار رشد باز می‌گردد، اما بعید می‌دانم این اتفاق در روزهای آتی رخ دهد، اما در نهایت رشد بازار سرمایه از طلا و سکه و ارز و مسکن بیشتر خواهد بود.

رشد و سودآوری شرکت‌ها با ارزش ذاتی آن‌ها متناسب نیست

فرزین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه:
- بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز حدود ۲۹۰ درصد بازدهی داشته و به مقطعی رسیدیم که رشد و سودآوری صنایع و شرکت‌ها با ارزش ذاتی آن‌ها متناسب نیست. به همین دلیل شاهد اصلاح در بازار هستیم.
- ما اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که شرایط بازار ایجاب می‌کند که قیمت‌ها اصلاح شود و شرکت‌های پروزن و بزرگی که به عنوان لیدر موثر در شاخص کل محسوب می‌شوند، در فرآیند اصلاح قیمت اثر خود را بازار گذاشتند.
- اگر حجم معاملات به صورت افزایشی و بالای ۲۴ هزار یا ۲۵ هزار میلیارد تومان باشد، از لحاظ تکنیکال می‌توان گفت اصلاح موقتی است و بازار مجدد به روند رشد خود باز می‌گردد، زیرا جذابیت خرید را برای عده‌ای فراهم می‌کند. اما در حال حاضر به علت اینکه شاهد اُفت حجم معاملات در کنار اصلاح قیمت منفی هستیم، خریداران کماکان امیدوار و یا منتظر اصلاحات قیمت هستند.
- براساس نمودارها پیش بینی می‌شود اگر شاخص کل از یک میلیون و هشتصد هزار واحد به سمت منفی برود، قطع به یقین تا پایان هفته ماشاهد اُفت شدید، اما موقتی خواهیم بود، مجموع این اتفاقات سبب یک جهش بزرگ در بازار می‌شود به علت اینکه با اُفت شدید جذابیت خرید بیشتر می‌شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596901 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟