این کالا بعد از کرونا گران می شود

قیمت چمدان / بازار ساک، چمدان، کیف و کوله، در رکود شدید به سر می‌برد. دلیل اصلی این وضعیت، کرونا و پایان سیروسفر و گردشگری است. در این شرایط، تخفیف زیادی داده می‌شود. برای اطلاع از آخرین وضعیت این بازار با گسترش‌نیوز همراه باشید.

همه دلایل کسادی بازار

«فروش انواع ساک و چمدان به قیمت عمده‌فروشی»، «تخفیف ۵۰ درصدی»! نوشته‌های روی شیشه‌های هر دونبش یک فروشگاه‌ بزرگ ساک و چمدان، جلب‌توجه می‌کند. این تخفیف سخاوتمندانه، فقط برای بازارگرمی است که صاحب مغازه‌ها هر از چند گاهی به آن متوسل می‌شوند؟ وقتی به یاد کرونا و حرف‌هایی که اخیراً رئیس صنف سراجان درباره وخامت حال صنف تولید و فروش ساک و چمدان و کیف مدرسه به من گفته بود می‌افتم داخل فروشگاه می‌شوم. فروشگاه‌ها به نسبت بزرگی است، تنوع محصول زیاد است و موقعیت بسیار خوبی دارد (محدوده میدان ولیعصر) اما انگار هیچ‌یک از این‌ها، حتی آن تخفیف‌های سخاوتمندانه و وسوسه‌برانگیز نتوانسته است مشتریان را جذب کند. خلاصه آنچه از حرف‌های فروشنده دستگیرم می‌شود این است: در زمان کرونا کسی، ساک و چمدان نمی‌خرد چون فعلاً کمتر کسی به مسافرت می‌رود. حتی بازار چمدان جهیزیه هم کساد است چون عروسی‌ها به تاخیر افتاده است. از همه بدتر، پایان مسافرت‌های زیارتی به حج! مدارس هم نیمه تعطیل هستند و دانش‌آموزان همان کیف و کوله‌های سال قبل را استفاده می‌کنند، به بازار ساک‌های ورزشی هم امیدی نیست چون باشگاه‌های ورزشی هم، تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند و مشتری سابق را ندارند.

وقتی با صاحب یک پیج اینستاگرامی هم‌صحبت می‌شوم به این نتیجه می‌رسم که فروش به قیمت عمده آن فروشگاه، صرفاً برای گرم کردن بازار نیست. برایم توضیح می‌دهد که: البته ما [فروشگاه‌های مجازی] وضعیت بهتری داریم چون حداقل رهن و اجاره نمی‌دهیم، ولی معلوم نیست که این بازار مرده، کی زنده می‌شود! سفر که نباشد فروش نخواهیم داشت.

تنوع زیاد و رضایت کم

می‌گوید که: اتفاقاً الان بهترین زمان برای خرید چمدان‌های گران‌قیمت است چون تخفیف زیادی داده می‌شود. کمتر فروشنده‌ای هست که ۳۰ یا ۴۰ درصد تخفیف ندهد. و اضافه می‌کند که قیمت بعد از کرونا این‌قدر ارزان نخواهد بود.

با این بخش از حرف‌های این فروشنده، موافق نیستیم چون حتی با قیمت‌های الان هم، چمدان به‌هیچ‌عنوان کالای ارزانی به‌حساب نمی‌آید. خرید و انتخاب چمدان اگر مثل خود من، کمتر از یک و نیم میلیون تومان در نظر گرفته باشید، کار آسانی نیست. در این رنج قیمت، تنوع نام‌ها و برندها بسیار زیاد است اما بیشتر آنها با وجود آنکه نام و نشان ایرانی دارند در واقع از چین و هند وارد می‌شوند. خواندن نظرات مشتریانی که از فروشگاه‌های آنلاین خرید کرده‌اند انتخاب را برای شما سخت و سخت‌تر می‌کند چون بیشترشان ناراضی هستند. هر چه قیمت کمتر باشد میزان نارضایتی بیشتر است. در بازه قیمتی ۴۰۰ هزار تا یک میلیون تومان نوشته‌اند: «بی‌کیفیت بود و استحکام لازم را نداشت. قفلشم بیشتر جنبه تزیینی داشت تا کاربردی و نخ اضافه، من مرجوعش کردم جنس بدنشم ضعیف بود»، «در نگاه اول باکیفیت به نظر میاد ولی بسیار بی‌کیفیت و مقوایی و فاقد استحکام. فروشنده‌ها هم الکی قیمت‌ها رو میبرن بالا، در صورتی که نسبت به کیفیت ساخت ارزش خرید پایینی داره». و البته تعداد زیادی از خریداران از بوی بد برزنت استفاده شده در محصولات وطنی ناراضی هستند.

تصور شکستن چرخ یا دسته چمدان برای هر مشتری‌ای ناخوشایند است و این دقیقاً همان مواردی هستند که مشتریان این رنج قیمتی از آنها گله می‌کنند: «دسته‌ با کمترین فشار و خمش می‌شکنه، فقط یک چیزی سرهم کردن»، «تو عکس، چرخ‌ها محکم به نظر میان ولی الان که به دستم رسیده اصلا مطمئن نیستم استحکام داشته باشند. جادار و بزرگه ولی از کیفیت چرخ‌ها راضی نیستم»، «تولیدکننده با کمی هزینه بیشتر می‌تونست، چرخ‌های محکم‌تری بزاره»، «از چمدان بالای یک میلیون تومان انتظار می‌ره که اقلاً جنس آستر و تمیزکاری‌های ظاهریش طوری باشه که همون اول تو ذوق نزنه! حالا کیفیت چرخ و یراق بماند که تو مراحل بعد یادت میفته چک کنی تازه! حوصله مرجوع کردن ندارم وگرنه اصلاً از خریدم راضی نیستم!». و دیگری نوشته است: «حتی ۵۰۰ هزار تومن هم نمی‌ارزد».

بدون شک ما هم طرفدار تولید داخل هستیم اما به نظر می‌رسد که رضایت خریداران برندهای خارجی به مراتب بیشتر است. البته برای خرید بیشتر این برندها باید حداقل یک و نیم میلیون تومان هزینه کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 594402 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟