چگونه سهام عدالت را وارد بورس کنیم؟ + فیلم
حجم ویدیو: 13.05M | مدت زمان ویدیو: 00:01:47

سهام عدالت / در این پست راجع به اینکه سهام عدالت چیست؟ و چگونگی انتقال سهام عدالت به بورس (آزاد سازی سهام عدالت) صحبت می کنیم. سهام عدالت سهام مربوط به 49 شرکت سرمایه پذیر می باشد که از 35 شرکت بورسی و 14 شرکت غیر بورسی تشکیل شده است که از سال 1385 به مشمولین سهام عدالت که جزو افراد کم درآمد کشور بودند واگذار شده است.

در حال حاضر بیش از 49 میلیون ایرانی دارای سهام عدالت هستند تاکنون مدیریت سهام عدالت در اختیار سازمان خصوصی سازی بوده و امکان خرید و فروش آن وجود نداشته است بر اساس موافقت رهبر جمهوری اسلامی ایران در نهم اردیبهشت 1399 سهام عدالت بیش از 49 میلیون ایرانی آزادسازی شد و مشمولان سهام عدالت می توانند نسبت به انتقال سهام عدالت به بورس اقدام کنند.

از کجا بفهمیم سهام عدالت داریم یا نداریم؟؟

شما می توانید با مراجعه به سایت www.samanese.ir و با وارد کردن کد ملی متوجه بشید که آیا شما و اعضای خانواده تان مشغول سهام عدالت هستید یا خیر؟

 

چگونه سهام عدالت را به پرتفوی بورسی انتقال دهیم؟

اگر مشمول بودید بعد از ورود به سامانه و بعد از مشاهده صورت وضعیت دارایی سهام خودتان شماره شبای بانکی یا شماره تلفن همراه مشمول را وارد یا اصلاح می کنید که اگر کد بورسی دارید با ورود به قسمت آزاد سازی سهام روش سهام داری مستقیم را انتخاب می کنید و تایید می کنید و کد پیگیری 6رقمی را یادداشت می کنید و اگر کد بورسی ندارید می توانید نحوه ثبت نام در بورس را مطالعه کنید یا روش سهام داری غیر مستقیم را انتخاب می کنید.

چگونه سهام عدالت را به بورس انتقال دهیم؟

آزاد سازی سهام عدالت

هر فرد مشمول سهام عدالت حتی کودکان باید شماره شبای بانکی خودشان را در سامانه وارد کنند و برای تلفن کودکان می توانید تلفن سرپرست را هم وارد کنید مهلت در نظر گرفته جهت انجام مراحل و امور آزادسازی سهام یک ماه است وراثت قانونی مشمولین سهام عدالت که فوت کرده اند با داشتن انحصار وراثت و برگه ی تقسیم سهام با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت می توانند پیگیر سهام ذی ربط خودشون باشند.

حال اگر مشمول سهام عدالت نبودیم دقت کنید در حال حاضر هیچ گونه ثبت نام سهام عدالت انجام نمیشود مراقب افراد سودجو در این خصوص باشید چون هیچ گونه تماس تلفنی یا مراجعه شما در خصوص سهام عدالت پیش بینی نشده و توجه داشته باشید کمک های بسته معیشتی و یارانه نقدی هیچ ارتباطی با سهام عدالت ندارد.

گزارش دارایی سهام عدالت

برای گزارش دارایی سهام عدالت و مدیریت آن ابتدا به سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به آدرس sahamedalat.ir مراجعه می کنید.

گزارش دارایی سهام عدالت

در صفحه باز شده بر روی گزینه “مشاهده دارایی سهام عدالت” کلیک می کنید تا صفحه زیر برای شما باز شود. در صفحه باز شده کد ملی خود را وارد می کنید تا کد احراز هویت به شماره شما ارسال شود.

مشاهده سهام عدالت

بعد از وارد کردن کد احراز هویت وارد پنل خود در سامانه سهام عدالت می شوید که میتوانید سهام خود را مدیریت کنید.

مدیریت سهام عدالت

این سامانه همانند سامانه برنامه ایزی تریدر کارگزاری مفید است که تقریبا از همه سهم های مهم در بورس تعدادی برای ما خرید شده است.

آموزش دریافت سود نقدی سهام عدالت

چنانچه شما مشمول سهام عدالت باشید و در سال های گذشته، سود نقدی این سهام را به صورت سالانه دریافت نکرده باشید، این سود برای شما محفوظ بوده و با درج شماره شبا در سایت سازمان خصوصی سازی، به حساب شما واریز خواهد شد.

برای اطلاع از میزان سود نقدی که به حساب شما تعلق گرفته، وارد سایت سازمان خصوصی سازی به آدرس Samanese.ir شوید. در این سایت با وارد کردن مشخصات، به صفحه اصلی هدایت خواهید شد. در این صفحه باید روش آزاد سازی را انتخاب کنید و شماره حساب و شماره تلفن همراه را نیز ثبت و تایید کنید.

در منوی سمت راست سایت، در قسمت “صورت وضعیت سهام” می توانید وضعیت سود نقدی هایی که قبلا به شما تعلق گرفته را مشاهده کنید.

این سود متعلق به سال های گذشته است و روش آزاد سازی شما هیچ تاثیری بر دریافت این سود نخواهد داشت. تنها چیزی که مهم است این است که اگر قبلا سال به سال این سودها را دریافت می کرده اید، الان باقیمانده ای در حساب شما وجود ندارد در غیر این صورت می توانید باقیمانده سود نقدی را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت سود نقدی حتما باید شماره شبا را در سایت ثبت کنید و این شماره شبا حتما باید به اسم خود افراد باشد.

چگونه سهام عدالتم را در کمتر از 5 دقیقه بفروشم؟

در حال حاضر مجوز فروش 30% از پرتفوی بورسی و فرابورسی سهام عدالت صادر گردیده است. اگر روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده اید، برای فروش فقط کافیست به وب سایت کارگزاری خود مراجعه کرده و به قسمت سهام عدالت آن بروید. در این قسمت از شما کد ملی و شماره تلفن همراه درخواست می شود که بعد از وارد کردن و تایید آن می توانید سهام عدالت خود را در کارگزاری خود به فروش برسانید. به همین منظور کد ملی و شماره همراه خود را وارد نموده و پس از ورود به سامانه، از گزینه “ثبت درخواست فروش” برای فروش سهام خود اقدام نمایید. از زمانی که سفارش فروش را ثبت می کنید، هر زمان که کارگزاری موفق به فروش سهام شما شود 3 روز کاری بعد وجه آن به شماره شبایی که در سامانه SamaneSe.ir معرفی کرده اید واریز خواهد شد.

میتوان سهام عدالت را به پرتفوی شخصی منتقل کرد؟

خیر! سبد سهام عدالت شما کاملا با سبد سهام شخصی شما(در صورت وجود) متفاوت و تفکیک است. به عنوان مثال سهم فولاد در سبد سهام عدالت شما به هیچ وجه به دارایی سهم فولاد شما در پرتفوی شخصیتان قابل انتقال نخواهد بود.(لذا درخواست تغییر کارگزار ناظر در این مورد به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد.)

در ثبت نام دچار مشکل شدم!

موارد زیر را به ترتیب چک کنید:

1) کد ملی وارد شده سهام عدالت داشته باشد. (از طریق ورود کد ملی در سایت SamaneSe.ir سازمان خصوصی سازی)

2) مطمئن شوید در سایت SamaneSe.ir روش “سهامداری مستقیم” را انتخاب کرده باشید.

3) اطمینان پیدا کنید که شماره همراهی که وارد می کنید همان شماره همراه ثبت شده در سایت سازمان خصوصی سازی و حتما به نام خودتان باشد.

4) شماره شبای شما نزد سامانه خصوصی سازی ثبت نگردیده یا بنام شما نمی باشد.

5) اگر شما پیشتر در سامانه ی سهام عدالت کارگزاری دیگری ثبت نام کرده باشید دیگر نمی توانید در هیچیک از سامانه های فروش سهام عدالت، ثبت نام انجام دهید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 585657 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟