نگرانی اقتصاددان مطرح کشور از افزایش قیمت ها در بازار سرمایه ایران

دکتر حسین راغفر استاد دانشگاه و اقتصاددان کشورمان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رکنا مسائل و مشکلات مهم این روزهای اقتصاد ایران را موشکافانه بررسی کرد.

دقیقا چه اتفاقی در اقتصاد ایران در حال رخ دادن است؟

دکتر راغفر در پاسخ به سوال رکنا که دقیقا چه اتفاقی در اقتصاد ایران در حال رخ دادن است و این بالا رفتن قیمت ها تا کجا ادامه دارد، گفت: نمی دانم تا کجا ادامه دارد اما افزایش قیمت ها ادامه دار خواهد بود. علت را نمی توانم بگویم چون اگر بگویم می گویند می خواهید هیجان ایجاد کنید، فقط این را می گویم که تنها دولت مسئول نیست و این افزایش قیمت ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این اقتصاددان درباره دلایل رسیدن اقتصاد ایران به این نقطه عقیده دارد: یکی از دلایل این است که از روش های منطقی گردآوری و جمع آوری مالیات پیروی نکرده ایم و از طرفی دولت و نظام بانکی واجد مشکلات جدی است. علت دیگر کسری بودجه شدید دولت است که بر مشکلات افزوده است. به این ترتیب نظام مالیاتی کارآمد نیست و درآمدهای نفتی و مالیاتی در شرایط کنونی کاهش یافته است . درحالی که درآمدهای مالیاتی گسترده و سهل الوصول در کشور وجود دارد، مثل درآمدهای حاصل از بازار سهام که در ظرف دو ماه 500 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد کرده است و 10 درصد این مبلغ 50 هزار میلیارد تومان می تواند درآمد برای دولت ایجاد کند که متاسفانه تصمیم گرفتند اصلا مالیاتی از این درآمدها اخذ نشود و حتی بنگاه های دیگری که عقب ماندگی مالیاتی دارند با ورودشان به بازار سهام ، مالیات های گذشته ای هم که داشتند بخشوده می شود.

این عوامل نشان می دهد ما از ظرفیت های منطقی در اقتصاد استفاده نکرده و به جای آن مسیرهای غلطی را انتخاب می کنیم. افزایش قیمت سهام در بازار بورس هم یک هیجان کاذبی است که نظام تصمیم گیری و حکمرانی اقتصادی در کشور بر این افزایش قیمت ها دامن می زند و مردم فریب این تبلیغات را می خورند و وارد بازار می شوند و از درآمدهای باد آورده بسیار کوتاه مدت با رقم های بالا قطعا استقبال می کنند که این روند نمی تواند ادامه دار باشد.

در بازار بورس حباب وجود دارد

راغفر در ادامه با اشاره به وجود حباب در بازار بورس گفت: قطعا حباب وجود دارد و خیلی وقت است که این حباب با افزایش کاذب قیمت ها بیشتر شده است و یک توهم در فروشندگان و خریداران بورس ایجاد کرده که عمدتا متأثر شرایط و عوامل داخلی کشور است.

این اقتصاددان درباره علت افزایش قیمت طلا در کشور و شاخص سهام افزود: قمیت طلا به تورم بستگی دارد و نرخ تورم به نرخ دلار وابسته است، وقتی ارز افزایش می یابد موجب ایجاد تورم می شود و این تورم منشاء افزایش سایر کالاها از جمله طلا، بازار مسکن ، بازار سهام و در نتیجه رشد تورم و افزایش قیمت ها می شود و می بینیم که در بازار سهام افزایش قیمت ها به شدت بالاتر از نرخ تورم است. در بازار طلا، افزایش قیمت طلا از دو ناحیه است یکی متأثر از بازار جهانی و دیگری افزایش تورم در داخل کشور، حتی اگر بازار جهانی متوقف باشد افزایش قیمت طلا در داخل ادامه دارد.

این استاد دانشگاه،  درباره نقش دولت و بانک مرکزی در کنترل تورم و کاهش نقدینگی افزود: افزایش نقدینگی و تورم فقط به عملکرد دولت و بانک مرکزی برنمی گردد و  سیاست های اقتصادی کشور در مسیر درستی قرار نگرفته اند. ایران دو سال گذشته 78 میلیارد دلار صادرات داشته است، که 27 میلیارد دلار آن هنوز برنگشته است و این ارزها چگونه باید به کشور برگردانده شوند مشخص نیست.

نشانه های ونزوئلایی شدن در اقتصاد ایران دیده می شود

دکتر راغفر درباره هجوم مردم به بازارهای مختلف برای حفظ ارزش دارائی هایشان افزود: مردم مقصر نیستند. مشکل از اداره اقتصادی کشور و سیاست هایی است که پول ملی را تضعیف می کند و در این میان مردم به طور منطقی به دنبال راهی برای حفظ ارزش پولشان می گردند و آنرا تبدیل می کنند به کالا ، به خودرو (که تمایل کمتری دارند) و به ارز ، سکه و زمین و مسکن. وقتی تقاضا افزایش پیدا می کند، قیمت ها هم بالا می رود. ممکن است نتیجه و آسیب این تصمیمات متوجه مردم شود اما مقصر اصلی مردم نیستند مقصر اصلی تصمیم گیرنده های اصلی در اقتصاد کشور هستند.

این استاد دانشگاه درباره وجود نشانه های ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران افزود: نشانه های ونزوئلایی شدن می تواند وجود داشته باشد. دو سال پیش خود من این مساله را مطرح کردم. بی ارزش شدن پول ملی و تعطیلی تولید و رشد قیمت ها، رشد بیکاری و رشد مهاجرت ها، رشد خشونت و بی ارزش شدن مستمر پول ملی نشانه هایی است که از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران می توان یاد کرد.

دکتر راغفر در آخر چشم انداز اقتصاد ایران در سال 99 و 1400 را بسیار ناامیدکننده توصیف کرد و گفت: مگر این که شرایط تغییر کند، در غیر این صورت رشد کسری بودجه، رشد بیکاری و رشد تورم و رشد نابسامانی های اجتماعی همه را برای امسال و سال آینده پیش بینی می کنم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584570 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟