زمان واریز وام کرونایی به حساب کارفرماها اعلام شد

به گزارش رکنا، عیسی منصوری امروز در نشست خبری اظهار داشت: برای مقابله با تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و بنگاه‌های کشور، مقرر شد از سوی ۲۰ بانک مبلغ ۴۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۱۲ درصد اعطا شود که تاکنون مکانیزم عملی ۴۴ هزار میلیارد تومان این رقم طی شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: میزان تسهیلات به ازای هر فرد کارکن برای بنگاه‌های شدیداً آسیب‌دیده ۱۲ میلیون تومان است. بنگاه‌هایی که بالاجبار تعطیل شدند به ازای هر کارکن ۱۶ میلیون تومان می‌گیرند و رانندگان مسافری (درون‌شهری و برون‌شهری) خویش‌فرما نیز مشمول وام ۶ میلیون تومانی شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با ۱۴ رسته اصلی و ۵۵۰ زیررسته مواجه هستیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه می‌شوند.

منصوری گفت: تاکنون ۲۲۸ هزار بنگاه در سامانه کارا ثبت نام و ۱۲۶ هزار بنگاه واجد شرایط بوده‌اند که ۲۳۸ هزار نفر اشتغال مشمول حمایت شده‌اند و حدود ۷۵ هزار پرونده در بانک‌های ۲۰ گانه تشکیل شده است. از روز شنبه افراد متقاضی ثبت نام شده که پرونده‌شان به بانک ارسال شده به شعب منتخب خود مراجعه و تسهیلات را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: با رایزنی‌های انجام شده در اخذ ضمانت آسان گرفتیم. برای وام زیر ۱۶ میلیون تومان فقط سفته یا چک، بین ۱۶ تا ۴۸ میلیون سفته با یک ضامن، تا ۱۶۰ میلیون سفته با دو ضامن، ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون سفته با سه ضامن و بالای ۲۰۰ میلیون سفته و ضامن با بانک است.

منصوری در ادامه با بیان اینکه یک برنامه پساکرونا تدوین کرده‌ایم، اظهار داشت: بنا به نظر رئیس جمهور و وزیر تعاون مبنی بر تدوین یک بسته حمایت از کسب و کار برای دوران پساکرونا، بررسی‌ها را انجام دادیم و دوران پساکرونا را در سه سناریو تعریف کردیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سناریوی نخست اینکه ممکن است واحدهای اقتصادی همراه با رونق به حالتی بهتر از حالت قبل از کرونا برگردند؛ سناریوی دوم پیش بینی یک دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی سوم بازگشت به روال قبل اما درگیر شدن دوباره با کرونا است. بر اساس این سه سناریو ۱۱ مؤلفه در قالب برنامه پساکرونا تدوین کردیم که پس از تصویب اطلاع رسانی می‌شود.

۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه ندارند

منصوری در ادامه گفت: از ۶ میلیون نفری که متأثر از کرونا هستند ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه ندارند. این افراد چند دسته هستند به این صورت که یا خویش فرما هستند یا رابطه کارکنی-کارفرمایی وجود دارد اما قابل اثبات نیست و یا رابطه کارکنی-کارفرمایی وجود داد و قابل اثبات است.

وی افزود: برای حمایت از این افراد دستورالعملی را تهیه و امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نهایی خواهیم رساند.

منصوری تصریح کرد: ما به سراغ کسانی می‌رویم که امکان احصاء شاغل بودنشان وجود داشته باشد. مثلاً اگر یک دستفروش در نمایشگاهی حضور داشته و اطلاعاتش توسط وزارت کشور یا شهرداری ثبت شده باشد، شغل این فرد برای ما قابل احصاء است اما صرف ادعای فرد نمی‌تواند قابل قبول باشد زیرا در این صورت افرادی که هیچ گونه شغلی ندارند می‌توانند با معرفی کذب خود سیستم را دچار مشکل کنند.

منصوری تاکید کرد: باید قابلیت احصاء اشتغال به صورت فعال وجود داشته باشد که ما برای این موضوع با همه دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت میراث فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

بیمه بیکاری ۲۶۰ هزار نفر تا ۱۰ روز دیگر واریز می‌شود

معاون وزیر کار در مورد بیمه بیکاری نیز گفت: طبق آخرین آمار ۸۴۰ هزار برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند که ثبت نام‌ها روند نزولی داشته است. به عنوان مثال در خرداد ماه فقط دو هزار و ۸۰۰ نفر ثبت نام داشتیم در حالی که این عدد برای اسفند ماه ۳۰۰ هزار نفر بود. این مساله نشان می‌دهد تعداد بیکاران کاهشی شده است.

وی افزود: از ۸۴۰ هزار نفر ۷۰۳ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شده‌اند که تاکنون برای ۱۰۳ هزار نفر بیمه بیکاری واریز شده است و برای ۲۶۰ هزار نفر دیگر ظرف ۱۰ روز آینده این مبلغ واریز می‌شود.

منصوری در رابطه با کم بودن مبلغ بیمه بیکاری ناشی از کرونا گفت: علیرغم پیشنهاد وزارت کار نظر سازمان برنامه و بودجه این بود که میزان کار در ماه این افراد در قیاس با فردی که تمام وقت کار می‌کند آن‌قدری نیست که بیمه بیکاری را دریافت کند از این رو سازمان برنامه میزان بیمه بیکاری ناشی از کرونا را تعدیل کرد.

منصوری افزود: تمایل وزارت کار این بود که بیمه بیکاری ناشی از کرونا به روال همیشه واریز شود اما به هر حال جمع‌بندی ها این بود که این بیمه را بر اساس شرایط کرونا واریز کنیم چرا که بسیاری از این افراد مجدد به کار خود بازخواهند گشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 575010 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟