صفر تا صد سامانه مدیریت سهام عدالت

به گزارش رکنا، این روزها همه از «سهام عدالت» حرف می‌زنند، برگه سهمی در دست 49 میلیون ایرانی که با ایده بهره‌مند شدن اقشار مختلف مردم از سود شرکت‌های بزرگ در اختیار آن‌ها قرار گرفت. «سهام عدالت» که سود نقدی محدودی در سال‌های گذشته برای دارندگان آن داشت، پس از آزادسازی آن به دارایی ارزشمندی تبدیل شده است.

آزادسازی سهام عدالت

با فرمان مقام معظم رهبری، سازمان خصوصی‌سازی و شورای عالی بورس بلافاصله مقدمات آزادسازی سهام عدالت را فراهم کردند. از بین 49 میلیون دارنده سهام عدالت تاکنون بر اساس آخرین تخمین‌ها حدود 17 میلیون نفر روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده‌اند، به این معنی که خودشان می‌توانند سهام 36 شرکت بورسی حاضر در سبد سهام عدالت را مدیریت کرده یا اینکه فعلا دست‌کم 30 درصد کل آن را از طریق سیستم بانکی بفروشند.

برای مدیریت مستقیم سهام عدالت نیز دو روش در نظر گرفته شده است، اولین روش مراجعه به درگاه شرکت‌های کارگزاری و روش دوم نیز مراجعه به بانک‌های منتخب است.

استقبال بی‌نظیر از سامانه های کارگزاری ها

تاکنون سامانه‌ها و روش‌های مختلفی برای مدیریت مستقیم سهام عدالت و بهره‌مندی از منافع آن راه‌اندازی شده است؛ اما در میان تمام این سامانه‌ها، سعدی عنوان برترین سامانه فروش و استعلام سهام عدالت را از آن خود کرده است. براساس آخرین گزارش‌ها سامانه سعدی که از دهم خرداد ماه جاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و توسط کارگزاری فارابی در دسترس تمامی مشمولان سهام عدالت قرار گرفته با استقبال بیش از دو میلیون نفر مشمولان سهام عدالت مواجه شده است.

مدیرعامل کارگزاری فارابی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه سامانه مدیریت سهام عدالت «سعدی» تاکنون حدود دو میلیون مراجعه کننده داشته، توضیح داد: یکی از نکات حائز اهمیت در سهام عدالت این است که برخلاف برآوردهای اولیه یک درصد از مراجعه کنندگان به این سامانه، گزینه فروش سهم را انتخاب کرده‌اند، به این معنی که افراد زیادی هستند که حاضر به فروش سهام عدالت خود نیستند. در واقع افرادی که به سامانه‌ معاملاتی کارگزاری‌ها مراجعه کرده‌اند؛ پیش‌بینی می‌شود که فعال یا دست کم آشنا به بازار سرمایه بوده و مایل به نگهداری سهام عدالت هستند نه فروش آن.

رحمان بابازاده در پاسخ به این پرسش که مگر در سامانه‌ کارگزاری‌ها کاری غیر از فروش سهام عدالت هم انجام می‌شود، توضیح داد: این سامانه‌ها برای مدیریت سهام عدالت است، نه صرفا فروش آن. همان‌طور که می‌دانید از 49 میلیون دارنده سهام عدالت تاکنون حدود 17 میلیون نفر گزینه مدیریت سهام به طور مستقیم را انتخاب کرده‌اند. در واقع این افراد متقاضی انتقال 36 شرکت بورسی حاضر در سبد سهام عدالت به سبد دارایی‌های خود هستند. عده‌ای می‌خواهند 30 درصد این دارایی را از طریق مراجعه به بانک یا از طریق مراجعه به سامانه‌های معاملاتی بفروشند، اما آمارها نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها مراجعه کرده‌اند، بیشتر تمایل به سهامداری دارند تا فروش سهم. البته چون مهلت انتخاب روش سهامداری در «سهام عدالت» تا 29 خرداد تمدید شده این آمار تغییر خواهد کرد.

چرا باید کارگزار خود را انتخاب کنیم؟

وی همچنین در ادامه گفت: با در نظر گرفتن این نکته، افرادی که به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها مراجعه کرده‌اند، با ساختار بازار سرمایه آشنایی دارند، در واقع افراد نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای و آشنا به بورس به امتیازات ناشی از سهامداری پی‌برده و تنها با انتخاب کارگزار مترصد تصمیم‌گیری در خصوص پرتفوی سهام عدالت خود هستند.

بابازاده در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه مراجعه به سامانه‌های کارگزاری سهام عدالت چه اعتباری دارد، توضیح داد: در بازار سرمایه ایران 106 کارگزار رسمی فعال است که تحت نظارت مستقیم سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. این کارگزاری‌ها می‌توانند با طراحی پلتفرم‌های خاص نسبت به ثبت نام سهامداران عدالت اقدام کنند و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در واقع طراحی سامانه‌های مدیریت سهام عدالت به اندازه و توان اجرایی کارگزاران به ویژه در حوزه معاملات آنلاین بستگی دارد. هم اکنون 40 درصد از افرادی که سامانه‌های کارگزاری را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، به سامانه «سعدی» مراجعه داشته‌اند که این موضوع نشان از اعتماد مردم و فعالان بازار سرمایه به این سامانه‌ها است.

این فعال بازار سرمایه همچنین توضیح داد‌: یکی از ویژگی این سامانه‌ها این است که پرتفوی «سهام عدالت» با سبد سایر دارایی‌ها متمایز می‌شود و در واقع سرمایه‌گذار در یک پلتفرم جداگانه می‌تواند به مدیریت دارایی خود بپردازد.

بابازاده در پاسخ به این سوال که جهت استفاده از سامانه سعدی آیا نیازی به مراجعه، احراز هویت حضوری و داشتن کد بورسی آن هم در شرایط فعلی و ضرورت حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی وجود دارد، پاسخ داد: همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند پس از انتخاب روش سهامداری مستقیم، به سادگی و بدون هرگونه محدودیتی از مزایای «سامانه سعدی» بهره‌مند شوند.

گفتنی است، نخستین سامانه فروش اینترنتی سهام عدالت از شنبه دهم خردادماه در دسترس عموم قرار گرفته است. بر این اساس مشمولان سهام عدالت می‌توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا شرکت‌های کارگزاری بورس از طریق «سامانه سعدی» نسبت به فروش سهام عدالت یا مشاهده سهام‌شان اقدام کنند.

سامانه سعدی توسط کارگزاری فارابی، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار جهت ارائه خدمات مورد نیاز دارندگان سهام عدالت راه‌اندازی شده است. با راه‌اندازی این سامانه میلیون‌ها نفر از مشمولان سهام عدالت در سراسر کشور می‌توانند از طریق اینترنت، مدیریت سهام عدالت را در دست گرفته و نسبت به فروش سهام عدالتشان اقدام کنند.

از طریق «سامانه سعدی» دارندگان سهام عدالت این امکان را دارند که پول حاصل از فروش سهام عدالت را در حساب بانکی خود دریافت کنند. این سامانه همچنین ابزارها و شرایط ویژه‌ای را جهت سرمایه‌گذاری در اختیار متقاضیان و علاقه‌مندان به بورس قرار می‌دهد.

از جمله امکانات در دست توسعه سامانه سعدی، امکان سرمایه‌گذاری مجدد دارایی‌های حاصل از فروش سهام عدالت است. از این طریق متقاضیان می‌توانند با بهره‌مندی از ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی، گزینه «انتقال پول سهام عدالت به حساب بورسی» را انتخاب کرده و به سادگی دارایی‌هایشان را وارد بورس کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 574435 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟