قیمت میوه و سبزی افزایش یافت + جدول

به گزارش رکنا، جدیدترین قیمت میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران حکایت از بالا بودن شدید قیمت ها به ویژه نوبرانه ها است که شرایط خرید را برای مردم بسیار سخت کرده است.قیمت هایی که در این میدان وجود دارد عمده فروشی است و زمانی که اینها به سطح شهر می رسند از 30 تا 100 درصد اضافه می شوند، که البته تا 30 درصد طبق قانون است و بیشتر از آن غیر قانونی! و نظارتی هم بر این قانون شکنان وجود ندارد.

قیمت میوه ها تابستانه مانند زردآلو در میدان مرکزی 33 هزار تومان است که وقتی پای این میوه ها به مغازه های سطح شهر می رسد معمولا تا به دو برابر قیمت هم می فروشند. توت فرنگی و گوجه سبز هم که جزو نوبرانه ها است در محدوده کیلویی 18 هزار تومان است و قیمت بازار از اینها بیشتر است.

میوه ها بر اساس مصوبه قانونی از میدان مرکزی میوه تا مغازه ها تا 30 درصد مجوز افزایش دارد اما مغازه داران این درصدها را قبول ندارند و قیمت گذاری آنها بر اساس نرخ اجاره و بالاشهری و پایین شهری و یا به زبان ساده تری دل به خواهی تعیین می شود و کسی هم نظارتی بر آنها ندارد.

قیمت سیب در میدان کیلویی 15 هزار تومان است که در سطح شهر 29 هزار تومان عرضه می شود. هندوانه که این روزها میوه مطلوب تابستان است کیلویی 2200 تومان است که در سطح شهر 3 هزار تا 3500 تومان به فروش می رود.

هندوانه در منطقه جنوب بر اساس گزارش ها به اندازه ای قیمت پایین دارد که کشاورزان تمایلی به برداشت ندارند کلیپ هایی هم در فضای مجازی است که کشاورز زمین خود را رها کرده و از مسولان میخواهد فکری به حال آنها بکنند تا اینطور تولیدشان دور ریخته نشود و ضرر و زیان نکنند.

سیب زمینی و پیاز و گوجه فرنگی هم از عجایب بازار است که در منطقه جنوب به قیمت 500 تومان هم نمی خرند اما در شهر تهران به 10 برابر قیمت به فروش می رود. قیمت گوجه فرنگی آنقدر پایین است که دولت خرید حمایتی را به تازگی آغاز کرده که تعبیر کشاورزان جنوب «نوش دارو پس از مرگ سهراب » نام گرفت.

میوه های خارجی هم در میادین میوه خوب جولان می دهند و معلوم نیست که این میوه ها را چه کسانی خریداری می کنند و سود واردات آنها به جیب چه کسانی می رود؟ ایران از نظر میوه های باغی متنوع ترین در جهان است و در تعدادی از میوه ها جایگاه نخست جهان در تولید و در تولید 35 محصول جایگاه نخست تا 15 جهان را دارد با این حال اصرار بر واردات میوههای خارجی همواره مورد اصرار بوده و دولت هیچوقت نتوانست واردات آن را ممنوع کند.آناناس کارتنی در میدان مرکزی تهران 320 هزار تومان است که قطعا قیمت بازار سرسام آور خواهدبود.

میوه های خارجی ابتدا مدتی به عنوان تنوع وارد کشور می شود و پس از آنکه ذائقه مردم عوض شد به نیاز تبدیل می شود مثال آن موز است که اکنون نه تنها ذائقه مردم بلکه فرهنگ آنها را نیز عوض کرده و برای عیادت بیماران موز معمولا اولویت اول خرید است و معلوم نیست چه کسانی پشت این فرهنگ سازی ها هستند.

قیمت میوه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 573863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟