عیدی کارگران بازنشسته مشخص شد / همه اعتراض دارند

به گزارش رکنا، یکی از مطالبات مزدبگیران در ماه‌های پایانی سال، مبلغ عیدی است. این مبلغ همیشه برای کارگران به مراتب بیشتر از کارمندان بوده است؛ درحالیکه عیدی امسال کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، حداقل ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان است، کارمندان دولت قرار است یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عیدی بگیرند.

در یکی از پیوست‌های بخشنامه بودجه سال بعد آمده است: «مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را در بودجه سال ۱۳۹۹ معادل (۱۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال پیش‌بینی نمایند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

اما تکلیف بازنشستگان تامین اجتماعی یا همان کارگران بازنشسته چه می‌شود؟ آنها چقدر قرار است عیدی بگیرند؟ علی‌اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان شهر تهران) در این رابطه می‌گوید: عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی را دولت اعلام می‌کند و طبق سنوات گذشته، مبلغ آن به اندازه‌ی عیدی کارمندان دولت است.

وی با تاکید بر اینکه، پرداخت عیدی به بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه‌ی کارمندان دولت، مصداق بارز تبعیض است؛ اضافه می‌کند: بازنشستگان تامین اجتماعی کارگر و مشمول قانون کار هستند؛ درنتیجه، همه دریافتی‌های آنها باید مشمول قانون کار باشد نه اینکه مشابه کارکنان دولت عیدی بگیرند.

عیوضی به عنوان نماینده بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید: آنجایی که به ضرر ماست، کارکنان دولت محسوب می‌شویم اما آنجایی که به نفع ماست، می‌گویند کارگرید!

به گفته‌ی این فعال صنفی بازنشستگان، هیچ بازنشسته‌ای از مبلغ عیدی راضی نیست و اعتراضاتی که تاکنون به این موضوع شده، هیچ ثمری نداشته است.

امیدواریم گوش شنوایی باشد!

او ادامه می‌دهد: سال گذشته اعتراض کردیم که عیدی ما را مثل کارگران که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی هستند، پرداخت کنید اما نتیجه‌ای نداشت. یکی از خواسته‌های کانون‌های بازنشستگان این است که عیدی بازنشستگان باید مطابق عیدی کارگری باشد؛ ما کارگران بازنشسته، براساس قوانین کار و تامین اجتماعی بیمه پرداخته‌ایم؛ سی سال بیمه را از حقوق خودمان پرداخت کرده‌ایم و دولت برایمان حق بیمه نپرداخته؛ حالا چرا باید به ما عیدی کارمندی بدهند؟!

عیوضی در ادامه تاکید می‌کند: امیدواریم گوش شنوایی باشد که صدای بازنشستگان را بشنود؛ کارکنان دولت براساس قانون مدیریت خدمات کشوری فعالیت می‌کنند و دستمزدهای به نسبت بالاتری می‌گیرند در حالیکه ما کارگران بازنشسته در دوران اشتغال، طبق مصوبات شورای‌عالی کار حقوق گرفته‌ایم و بیش از هفتاد درصد نیز حداقل‌بگیر هستیم. این عدالت نیست که سر عیدی ما را کارمند حساب کنند!

وی در پایان با تاکید بر اینکه این شیوه پرداخت عیدی، اجحاف و بی‌عدالتی‌ست؛ اضافه می‌کند: امیدواریم مدیرعامل جدید این موضوع را در زمان مدیریت خودش اصلاح کند تا حق و حقوق کارگران بازنشسته بیش از این ضایع نشود.

منبع: کارگرآنلاین برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟