خط فقر به ۷میلیون تومان رسیده است!

به گزارش رکنا، طبق رویه هرسال دولت نیمه آذرماه بودجه سالیانه را تقدیم مجلس می‌کند و بعد از تصویب بودجه سالیانه و مشخص شدن درصد افزایش حقوق کارمندان، بحث‌ها پیرامون افزایش حقوق کارگران نیز داغ می‌شود.

تورم بالا در کشور، افزایش قیمت بنزین و تاثیر مستقیم آن بر سبد معیشتی مردم و در راس آن اقشار آسیب پذیر، نگرانی‌ها از تصمیمات مسئولین در آینده نزدیک درخصوص افزایش حقوق ها را بیش از پیش کرده است .

پیش بینی افزایش 15 درصدی دستمزدها در بودجه 99

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از احتمال افزایش ۱۵ درصدی حقوق و دستمزد سال 99 خبر می‌دهد و می‌گوید: میانگین افزایش حقوق و دستمزد سال بعد، ۱۵ درصد در نظر گرفته شده که این رقم برای افرادی است که حقوق کمتر می‌گیرند.

«حسینی» عضو کمیسیون برنامه مجلس نیز در این ارتباط می‌گوید: بودجه شرکت‌های دولتی در سال آینده نسبت به امسال ۹ درصد افزایش پیدا می‌کند ضمن اینکه در بخش حقوق و دستمزد ما شاهد افزایش ۱۵ درصدی در این بخش هستیم.

برای شنیدن نظر یک عضو جامعه کارگری در این ارتباط به سراغ حسن صادقی معاون دبیرکل خانه‌کارگر و رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری رفتیم .

وی در گفت و‌گویی که با خبر فوری داشت؛ ضمن تاکید بر اینکه دولت باید مطالبات معوقه تامین اجتماعی را پرداخت کند، اظهار داشت: دولت باید عین مبلغ تقسیطی بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند. سال جاری دولت باید ۲۹هزار میلیارد تومان سهم سه درصدی خود به تامین اجتماعی را پرداخت می‌کرد که یک ریال هم پرداخت نکرد. دولت باید عین مبلغی که بابت سرانه ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر وجود دارد را مدنظر قرار دهد و آن را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کند.

تعریف علمی از خط فقر نداریم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظرهای مختلف در مورد میزان خط فقر در کشور گفت: هنوز در ایران نتوانستند خط فقر را به صورت علمی تعریف کنند . چرا که ما چند تعریف از خط فقر داریم، خط فقر مطلق و خط فقرحداقلی و خط فقر نسبی .

حداقل حقوق کارگران باید 5 میلیون باشد

معاون دبیرکل خانه کارگر ادامه داد : بنابر معیارهایی که ما استخراج کردیم، با توجه به تورم نشات گرفته از افزایش قیمت ارز بود و امروز نیز افزایش قیمت بنزین برای آنکه یک کارگر بتواند خانواده چهار نفره خود را اداره کند و شرمنده نشود، چیزی در حدود ۵ میلیون تومان باید در آمد داشته باشد.

صادقی ادامه داد: این مبلغ حداقل دستمزد ، در سال ۹۶ به ۹۷ حدود دو میلیون و ۴۰۰هزار تومان بود در سال ۹۷ به ۹۸ سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد. به نظر می‌رسد با تورم موجود ۵ میلیون تا ۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان اگر پایه حقوق کارگران قرار گیرد ، کارگر می‌تواند زندگی حداقلی را داشته باشد .

این پیشنهاد درحالی مطرح می‌شود که به گفته مقامات رسمی، خط فقر در شهرهای بزرگی مانند تهران به ۷میلیون تومان رسیده است.

دولت مکمل‌های دستمزد را در نظر بگیرد

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید وظیفه کارفرما است که بتواند این حداقل ها را تامین کند ، گفت: ما معتقد هستیم دولت باید مکملی هایی را در حوزه دستمزد تعریف کند. مثل بحث سبد بن کارگری. اگر دولت بتواند با مشارکت خود و کارفرما مبلغی را تحت عنوان بن غیر نقدی اختصاص دهد، می‌تواند بسیاری از کسری ها را پوشش دهد.

وی با تاکید بر لزوم وجود اراده در برای دولت برای انجام این مهم، ادامه داد: مثلا دولت زمان جنگ یا سازندگی و اصلاحات این رویه وجود داشت، ولی متاسفانه دولت آقای احمدی نژاد این را جمع کرد و سفره کارگران را تهی کرد . در صورت انجام این مهم می‌توان کمک اندکی به رنگین شدن سفره کارگران انجام داد.

صادقی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند قانون کار مشکل دارد، نظر شما چیست، گفت: قائل به اصلاح قانون هستم، قانون کار ما نقاط ضعفی دارد که با مولفه های اشتغال جدید قابل تطبیق نیست، مثل استارتاپ ها، پیک ها موتوری و به صورت کلی اشتغال مجازی. قانون باید در جهت پوشش آنها اصلاح شود و به حمایت از اینها برخیزد. ما با این نوع اصلاح مشکلی نداریم، ولی اگر اصلاحی باشد که شرایط را برای کارگر بدتر کند ما با آن مخالفیم .

حداقل دستمزد از نگاه برخی نمایندگان

اما در حالی که تنها چند روز به زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس باقی مانده، سهیلا جلودار زاده عضو فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: رقم سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حداقل دستمزد در سال گذشته بوده است که برای نرخ گذاری سال آینده باید با توجه به در نظر گرفتن تورم، این رقم محاسبه شود.

وی با بیان اینکه برای سال ۹۹ حداقل دستمزد باید بیشتر از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد، گفت: پذیرش این رقم برای سال بعد، اشتباه و مخالف حقوق کارگران است که باید محاسبات برای سال جاری انجام شود و در قانون داریم که اگر در سالی این مورد در نظر گرفته نشد باید جبران شود.بیشتر بخوانید

خط فقر چقدر است؟

سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این ارتباط می‌ گوید؛ در حال حاضر گفته می‌شود خط فقر هفت میلیون تومان است. علت این موضوع هم چاپ اسکناس بدون پشتوانه است. پول بی‌ارزش می‌شود ، چون چاپ آن بدون پشتوانه است. بیشتر بخوانید

محمد رضا تابش عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این ارتباط معتقد است؛ مهمترین موضوع کنونی کاهش قدرت خرید و ضعف معیشت مردم است که باید تدبیری شود تا به قشر کارگر فشار نیاید. خط فقر ۴میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و متاسفانه ۹۰ درصد کارگران ما زیر خط فقر هستند که پیامدهای خاص خود را دارد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت وگویی در ان ارتباط گفته بود؛ در بودجه ۹۸ تورم نقطه به نقطه ۵۰درصد و عدد خط فقر برای خانواده در تهران زیر ۴ میلیون و پانصد و نود دو هزار تومان است.

کارفرما و تکلیف قانونی برای افزایش حقوق‌ها در سال 99

مسئله مهم دیگر در این میان آن است که شرایط اقتصادی و نوسانات زیاد عرصه اقتصادی علاوه بر درگیر کردن قشر کارگر ، کارفرمایان را نیز درگیر کرده است به صورتی که بازار بسیار از کسب و کارها به گونه ای است که بسیاری از کارفرماها نیز در امور جاری کسب و کار خود گیر کرده اند، چه برسد به آنکه بخواهند در سال جدید افزایش حقوق کارگران خود را داشته باشند و شاید در صورت تکیلف قانونی برای کارفرما ، مجبور شوند که تعدیل نیرو انجام دهد و به این ترتیب به خیل بیکاران اضافه خواهد شد . پس آنچه به نظر منطقی می آید ورود دولت به این عرصه برای کاهش فشارهای ناشی از شرایط بد اقتصادی هم برای کارگر و هم برای کارفرما باشد.

نظر خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید. به‌نظر شما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، حداقل دستمزد کارگران باید چقدر باشد؟

منبع: خبرفوری برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529499 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟