یارانه پنهان ثروتمندان چقدر است؟

به گزارش رکنا، در خصوص یارانه‌های پیدا و پنهان در اقتصاد کشور، گفت: مجلس شورای اسلامی در جلسه غیر علنی موضوع یارانه‌های را حلاجی کردیم.

یارانه‌های پیدا و پنهان، فساد و عدم بهره‌وری در نتیجه اقتصاد یارانه ای، آثار و پیامد‌های هدفمندی یارانه هاو میزان انحراف دولت از قانون هدفمندی یارانه‌ها از مباحث مهم جلسه غیر علنی بررسی یارانه‌های پیدا و پنهان بود.

وی ادامه داد: یارانه نقدی در مقابل یارانه‌های پنهان، عددی نیست که بخواهیم روی آن بحث کنیم. یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود و یارانه پنهان، یارانه‌ای است که در بخش حامل‌های انرژی، دولت به مردم می‌پردازد. برای مثال نرخ بنزین برای دولت ۶۰۰۰ تومان تمام می‌شود اما ۱۰۰۰ تومان از مردم دریافت می‌کند یعنی ۵۰۰۰ تومان یارانه پنهان به مردم پرداخت می‌شود. افراد پولدار که ماشین‌های بیشتری دارند، یارانه بیشتری دریافت می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دهک ثروتمند ۱۷ برابر دهک فقیر جامعه، یارانه دریافت می‌کند و دولت ۱۷ برابر افراد فقیر، به افراد ثروتمند یارانه می‌پردازد.

حسن نژاد با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها تکلیف این موضوع را روشن کرده بود، اظهارکرد: قرار بود، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت بنزین مُفت به مردم داده نشود، به نرخ فوب خلیج‌فارس به فروش برسد و پولی که حاصل می‌شود، ۵۰ درصد آن خرج دولت، سلامت و تولید شود و ۵۰ درصد مابقی به صورت یارانه نقدی به همه مردم اختصاص یابد.

وی گفت: اتفاقی که در عمل افتاد، این بود که دائم نرخ دلار، نفت، بنزین، آب و برق گران شد اما دولت نرخ حامل‌های انرژی را افزایش نداد و این فاصله افزایش یافت و یارانه پنهان چندین برابر یارانه آشکار شد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس اظهارکرد: در این مملکت کسی حاضر نیست هزینه هدفمندی یارانه‌ها را بپردازد. نمایندگان مجلس فکر می‌کنند اگر مجلس با افزایش نرخ بنزین موافقت کند، مردم دیگر به نمایندگان فعلی رای نمی‌دهند، دولت هم فکر می‌کند که اگر نرخ بنزین را افزایش دهد در انتخابات بازنده است. این عافیت‌طلبی پوپولیستی، دودی شده است که به چشم مردم می‌رود.

حسن نژاد با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی جمع‌بندی در این خصوص صورت نگرفت، گفت: در بودجه سال ۹۸ نیز دولت زیر بار نرفت و دوست داشت که این کار را به گردن مجلس بیندازد. تا زمانی که افرادی در دولت و مجلس روی کار بیایند که دندان طمع دولت و ریاست جمهوری بعدی را بکشند، این کار انجام نخواهد شد.

مهر/.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 509436 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟