در آستانه یک هفته تا نواختن سوت پایان فصل جابه‌جایی، تکاپوی صاحب‌خانه‌های پول لازم برای یافتن مستاجر بیشتر شده است. مطابق گزارش‌های میدانی نرخ‌های پیشنهادی بازار اجاره در روز‌های اخیر پنج تا ۱۵ درصد کاهش یافته و در واحد‌های لوکس و نیمه لوکس نرخ‌شکنی‌ها بیشتر از این ارقام است. مشاهدات نشان می‌دهد که عمده واحد‌های خالی دارای متراژ‌های بالا هستند و در نیمه شمالی تهران قرار دارند.

واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند عمده موجرانی که به دلیل کاهش سود سپرده‌های بانکی بر دریافت اجاره ماهیانه در فصل تابستان اصرار داشتند، در یک هفته‌ی اخیر دو تاکتیک تخفیف اجاره ماهیانه و تخفیف مبلغ ودیعه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. کارشناسان معتقدند کوچ مستاجران به شهر‌های اطراف که بیشتر به شکل خرید آپارتمان نمود داشته و هم‌چنین تمدید قرارداد‌های سال گذشته منجر به کاهش فشار بازار اجاره در کلانشهر‌ها شده است. مطابق آمار اتحادیه املاک در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه ۱۳۹۸ تعداد قرارداد‌های اجاره در کل کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش یافته که می‌تواند نشان‌دهنده تمدید اجاره نامه یا اقدام برای خرید باشد.

 

بازار اجاره مسکن در سراشیبی افتاد / نرخ‌های پیشنهادی اجاره آپارتمان در تهران و کرج

در لابه‌لای آگهی‌های اجاره می‌توان افت محسوس نرخ‌ها را نسبت به اوایل خردادماه مشاهده کرد. مبلغ ودیعه برای عمده فایل‌های نوساز در مناطق میانی تهران دو تا سه میلیون تومان در هر متر مربع تعیین شده که متناسب با شرایط مستاجران قابل تبدیل است. در شهر‌های اطراف البته نرخ‌های پایین‌تری دیده می‌شود. به طور مثال میانگین رهن کامل آپارتمان نوساز در شهر جدید هشتگرد متری ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان تعیین می‌شود. در پرند نیز ارقام در همین حدود است. در پردیس، اما قیمت اجاره آپارتمان بیشتر است و نرخ رهن کامل به حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان در هر متر مربع می‌رسد.

از ابتدای خردادماه امسال قیمت‌ها در بازار اجاره به تبعیت از جهش قیمت مسکن رشد قابل توجهی داشت. دفاتر املاک از افزایش ۲۰ تا ۷۰ درصدی نرخ‌های پیشنهادی از سوی موجران خبر دادند. با این‌که روند رشد قیمت‌ها با توجه به جامعه هدف بازار اجاره، پایین‌تر از افزایش قیمت خرید و فروش بوده، اما در برخی مناطق پرتقاضا اجاره بها به اندازه میانگین قیمت مسکن افزایش یافت. به دلیل پایین آمدن نرخ سود بانکی نیز عمده مالکان ترجیح می‌دادند که به جای پول پیش، اجاره بیشتری دریافت کنند.

پیش‌بینی می‌شد با آغاز تیرماه که اولین ماه از فصل جابه‌جایی محسوب می‌شود شاهد افزایش جابه‌جایی و به تبع آن رشد قیمت‌ها در بازار اجاره باشیم، اما افت شدید سرعت رشد قیمت مسکن تاثیر خود را در اجاره بها نیز ایجاد کرد و این بخش نیز تا حدودی آرام شده است؛ چرا که قیمت مسکن به عنوان مهم‌ترین شاخص قیمت اجاره ارزیابی می‌شود. هرچند عواملی همچون نرخ تورم، سود بانکی و بازدهی بازار‌های رقیب نیز در افزایش اجاره بها موثر است. میانگین قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۸ به متری ۱۳.۵ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل فقط ۰.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد نشان داد. افزایش قیمت عمدتا در مناطق جنوبی صورت گرفت و مناطق میانی دچار کاهش قیمت شدند.

در ادامه برای اولین بار طی ۲۰ ماه اخیر نرخ رشد قیمت مسکن منفی شد. مطابق آمار بانک مرکزی در مردادماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش یافت، اما نسبت به ماه قبل کاهش ۲.۴ درصدی را به ثبت رساند. تلفیق نزدیک شدن به پایان فصل جابه‌جایی با چاشنی افت قیمت فروش، بازار اجاره را به آرامش رسانده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 503750 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟