قیمت خودرو ارزان می‌شود / قیمت‌های کاذب تقاضا را کاهش داد

به گزارش گروه اقتصادی رکنا ، ایران خودرو در جدیدترین اقدام خود با هدف جلوگیری از ثبت نام واسطه‌ها و افزایش امکان ثبت‌نام برای مصرف‌کننده نهایی خودرو، شرایط جدید فروش فوری چهار محصول را امروز اعلام کرد.
بر اساس اعلام ایران‌خودرو امروز شنبه ۱۱ خرداد چهار مدل خودرو شامل پژو ۴۰۵ بنزینی (SLX)، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هاچ‌بک، پژو پارس LX با موتور TU5 و رانا LX به صورت تحویل ۳۰ روزه در طرح فروش فوری گنجانده شد.
از محل درب کارخانه قیمت پژو ۴۰۵ بنزینی ۶۷ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۴۰۰ تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو هاچ‌بک ۶۷ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان، پژو پارس ۸۴ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان و رانا ۶۷ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان گزارش شده است. این در حالیست که طبق اعلام اتحادیه نمایشگاه‌داران قیمت خودرو ۴۰۵ بنزینی در بازار آزاد به قیمت ۸۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ دو هاچ‌بک نیز ۹۵ میلیون تومان، پژو پارس و رانا نیز به ترتیب ۱۰۲ و ۸۷ میلیون تومان برای مصرف‌کنندگان نهایی خودرو اختلاف قیمت دارد.
حال با این اختلاف قیمت خودرو در سطح بازار و کارخانه این پرسش مطرح می‌شود که آیا تقاضا همچنان برای خرید خودرو وجود دارد؟ آیا با وجود کمبود قطعه برای تولید محصولات، ممکن است که خودروسازان این بار هم محصولات پیش فروش را با تاخیر به دست مردم برسانند؟
در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که چقدر ممکن است که این خودروهای پیش فروش شده به دست خریداران بدون تاخیر برسد؟ به تجارت‌نیوز گفت: طی دو هفته گذشته مجددا قیمت خودروهای داخلی افزایش یافت. دلیل افزایش یک باره قیمت‌ها به تاخیر وعده خودروسازان باز می‌گردد. چنانچه خودروسازان بتوانند خودروهای خود را به موقع به مردم تحویل دهند دیگر شاهد گرانی قیمت خودرو نیستیم.
سعید موتمنی افزود: قیمت موجود محصولات دو خودروسازان در بازار آزاد حباب دارد. هنوز برای خرید خودروها با قیمت‌های نجومی متقاضی وجود ندارد. قیمت ۲۰۶ کارخانه‌ای در حالی ۶۳ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که این خودرو با احتساب پنج درصد باید در بازار آزاد به قیمت ۷۳ میلیون تومان فروخته شود؛ این درحالی است که قیمت این خودرو در بازار ۹۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است.
او اظهار کرد: چنانچه خودرو به موقع به دست مردم برسد، مطمئن هستیم که در آینده نزدیک قیمت خودروها فروکش خواهد کرد. در حال حاضر نیز قیمت خودروها به طور مقطعی در حال ارزان شدن است.
موتمنی در پاسخ به این پرسش که آیا در این شرایط فرصت مناسبی برای خرید خودرو است یا خیر؟ گفت: مردم آگاه هستند. وقتی تقاضایی برای خودروهای بازار آزاد وجود ندارد به این معناست که قیمت خودروها در بازار کاذب است و بنابراین برای خرید خودرو دست نگه می‌دارند. معتقدیم چنانچه خودروسازان قیمت تمام شده خود را شفاف‌سازی کنند، قیمت خودرو ارزان‌تر خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 479990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟