درحالی که تصویب نشدن دو لایحه باقیمانده از لوایح چهارگانه مرتبط با اف ای تی اف درپایان مهلت قبلی این سازمان به ایران (27 بهمن) باعث واکنش منفی بازارها شده بود، دادن یک فرصت دیگر به ایران درکنار تحولات در بازارهای بین‌المللی جهش کم سابقه شاخص بورس و ریزش قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز را به دنبال داشت.

رشد 3 درصدی بورس

بورس اوراق بهادار تهران دیروز پس از مدت‌ها جهش کرد و بخشی از ریزش مداوم ماه‌های اخیر را جبران کرد. درنخستین روز هفته جاری تمام شاخص‌های بورس تهران به رنگ سبز درآمد و اکثر نمادها نیز با صف‌های خرید مواجه شدند. دراین روز شاخص کل بورس 4 هزار و 781 واحد معادل 3 درصد رشد کرد و به ارتفاع 164 هزار و 271 واحد رسید. در روز شنبه تمام شاخص‌های اصلی بازار سهام با رشد همراه بود به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی - ارزشی)، یک هزار و 385 واحد، شاخص کل (هم وزن)، 275 واحد، شاخص قیمت (هم وزن)، 193 واحد وشاخص آزاد شناور پنج هزار و 429 واحد افزایش یافت. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب چهار هزار و 190 واحد و 6 هزار و 369 واحد افزایش یافت. در معاملات دیروز سه میلیارد و 37 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 9 هزار و 496 میلیارد ریال در 301 هزار نوبت دادوستد شد.از سوی دیگرمعاملات روزگذشته شاخص فرابورس (آیفکس) 38 واحد رشد کرد و در جایگاه 2 هزار و 28 واحدی قرار گرفت.در این بازار یک میلیارد و 103 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 9 هزار و 81 میلیارد ریال

دادوستد شد.

این درحالی است که شاخص کل بورس یک روز پس از موکول شدن تصویب لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دو هفته دیگر یعنی 28 بهمن ماه با 958 واحد افت مواجه شده بود. اما روزگذشته تمدید چهارماهه مهلت اف ای تی اف به ایران و همچنین رشد قابل توجه قیمت محصولات پایه نظیر سنگ آهن و فولاد باعث رشد چهار کانالی شاخص بورس تهران از کانال 159 هزار واحدی به 164 هزار واحدی شد.

وضعیت در بازار ارز

در بازار ارز نیز روزگذشته شاهد ریزش قیمت اکثر ارزها در بازار رسمی بودیم. براساس قیمت‌هایی که درسایت صرافی ملی ایران درج شده است نرخ دلار نسبت به روز کاری قبل با 470 تومان افت به 12 هزار و 500 تومان کاهش یافته است. همچنین دیروز یورو نیز با 350 تومان کاهش به 14 هزار و 800 تومان، پوند با 606 تومان کاهش به 16 هزار و 321 تومان، درهم با 125 تومان افت به 3 هزار و 404 تومان و لیرترکیه با 98 تومان کاهش به 2 هزار و 354 تومان رسید.

البته همچنان در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از آنچه به صورت رسمی اعلام می‌شود، دیده می‌شود به‌طوری که شاهد اختلاف بیش از هزار تومانی این نرخ‌ها با هم هستیم.

مسیرمتفاوت بازار طلا

درحالی که نرخ ارزهای عمده بازار در روزگذشته با کاهش محسوسی در بازارهای رسمی مواجه شده بود، اما بازار طلا و سکه مسیر متفاوتی نسبت به ارز درپیش گرفت و با رشد قابل توجهی همراه شد. به‌طوری که محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی سکه وطلا دراین زمینه به رفتار خارج از انتظار بازار اشاره کرده و می‌گوید: بازار سکه و طلا برخلاف پیش‌بینی‌ها نسبت به تمدید مهلت ایران برای عضویت در FATF واکنش مثبت نشان نداد. بدین ترتیب در بازار روز گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد 130 هزار تومانی 4 میلیون و 700 هزار تومان قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته رشد بالایی نشان می‌دهد. همچنین سکه تمام طرح قدیم نیز با 195 هزار تومان افزایش به 4 میلیون و 661 هزار تومان رسید. در بازار نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب 2 میلیون و 624 هزار تومان و یک میلیون و 702 هزار تومان قیمت خورد که 80 و 100 هزار تومان بیش از روز پنجشنبه بود. از سوی دیگر هرگرم طلای 18 عیار با رشد 6 هزار و 230 تومانی از مرز 430 هزار تومان هم عبور کرد.

بازار تحت تأثیر اقتصاد سیاسی

حمید میرمعینی

کارشناس بازار سرمایه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران درحالی روزگذشته با جهش بیش از 4 هزار و 700 واحدی مواجه شد که این جهش به دو دلیل اتفاق افتاد. از یک سو روزگذشته قیمت محصولات پایه یا همان کامودیتی‌ها مانند سنگ آهن و فولاد در بازارهای جهانی با رشد قابل توجهی همراه شد و باعث شد تا سهام شرکت‌های مرتبط و عمدتاً صادراتی با رشد بالایی روبه‌رو شود.دلیل دیگری که شاخص کل بورس را چهارکانال بالا برد به مهلت دوباره کارگروه اقدام مالی (اف ای تی اف) مربوط می‌شود که سیگنال مثبتی به بازار و سرمایه گذاران آن داد. با این حال دراینکه این روند صعودی در روزهای آینده نیز تداوم داشته باشد با اما و اگرهای فراوانی همراه است چرا که برای حفظ این روند باید رشد قیمت محصولات جهانی ادامه یابد و در داخل نیز رویکرد مثبتی نسبت به تصویب لوایح پالرمو و سی اف تی اتخاذ شود. درواقع آینده بازار سهام ایران به آینده مذاکرات سیاسی و تحولات در اقتصاد سیاسی گره خورده است. چرا که حتی اگر عوامل تأثیرگذاری همانند رشد بالای قیمت محصولات پایه در بازارهای جهانی تداوم داشته باشد اما اگر سرمایه گذاران نگاه مثبتی به آینده اقتصاد نداشته باشند شاهد رشد پایدار و ادامه‌داری در صنایع مختلف و سپس بازار سهام نخواهیم بود. براین اساس رشدهای مقطعی در بازار سهام چندان نمی‌تواند امیدوارکننده باشد. روزگذشته نیز با وجود رشد قابل توجه شاخص کل ولی نقدینگی جدیدی وارد بازار سهام نشد و بیشتر شاهد جابه‌جایی سهم بودیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سیاوش رضایی

کدخبر: 460373 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟