افزایش قیمت ناگهانی میوه و تره‌بار / آفت گرانی به صیفی‌جات رسید!

به گزارش رکنا، اگر چرخی در بازار زده باشید حتماً متوجه افزایش قیمت عجیب صیفی‌جات شده‌اید. قیمت کاهو در هفته‌های اخیر به ۱۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم رسید و حتی شنیده شده در برخی شهر‌ها برخی فروشنده‌ها به نشان اعتراض چند روزی از میادین تره‌بار خریدی نکرده‌اند. با این وجود رییس اتحادیه میوه و تره‌بار دلیل این گرانی را بارش‌های باران اخیر در مناطق جنوبی کشور دانسته و البته مسأله صادرات کاهو توسط دلالان را نیز بی‌تأثیر نمی‌داند.

بعد از افزایش قیمت چند برابری لوازم خانگی، خودرو و مسکن، مدتی است که ویروس گرانی به کالا‌های اساسی نیز سرایت کرده است. اگر چه دولت سعی در پایین نگه داشتن قیمت سبد غذایی خانوار‌ها داشته، اما افزایش بی‌رویه و ناگهانی هر قلم کالا نشان می‌دهد که در این امر چندان موفق عمل نکرده است.

موج گرانی در کالا‌های اساسی با افزایش دو برابری قیمت رب در تابستان امسال شروع شد. پس از آن بود که این معضل واگیردار به لبنیات رسید و قیمت شیر و ماست و دوغ را بیش از دو برابر افزایش داد. با وجود هشدار‌های پیاپی نهاد‌های متولی سلامت در خصوص به خطر افتادن سلامتی مردم، اما رشد قیمت لبنیات متوقف نشده و روز‌به‌روز شاهد افزایش قیمت آن بودیم. مسوولان مربوطه در این حوزه علت این افزایش قیمت را افزایش قیمت شیر خام بیان کردند که البته صحت و سقم آن هرگز تأیید نشد.

بعد از افزایش نرخ لبنیات گرانی به پسته رسید و در آستانه شب یلدا نرخ آن از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم عبور کرد. در همان روز‌ها بود که رییس اتحادیه پسته‌کاران اعلام کرد که از قدیم‌الایام پسته کالایی لوکس به شمار می‌آمده و طبیعی است که تمام اقشار جامعه توان خرید آن را نداشته باشند.

پس از آن ویروس گرانی در سبد غذایی خانواده‌ها به گوشت رسید. حالا چند ماهی می‌شود که هر سایت و روزنامه‌ای را باز کنید حتماً خبری درباره بالا رفتن قیمت گوشت در آن خواهید دید. گوشت که یکی از کالا‌های استراتژیک در سبد غذایی اقشار جامعه به شمار می‌آید قیمتش نسبت به سال قبل از دو برابر گذشته و مسوولان وقت ناچار به واردات گوشت گرم و دام زنده از کشور‌های دور و نزدیک شدند. حالا قیمت گوشت به حدی بالا رفته که حتی شنیده شده بسیاری از دامپروری‌ها گاو‌های شیرده خود را برای کشتار به مسلخ برده‌اند. حالا یک هفته‌ای می‌شود که آفت گرانی به صیفی‌جات هم زده و ظاهراً با این روند این اقلام هم سر سفره مردم کمرنگ می‌شود.

برخی می‌گویند یکی از دلایل گرانی قیمت کاهو به افزایش قیمت ارز مربوط می‌شود، در حالی که صحت آن نیاز به تأیید دارد. اما برخی از کارشناسان این حوزه افزایش قیمت ارز، صادرات و احتکار ارتباطی به افزایش قیمت سبزیجات و صیفی‌جات ندارد و گرانی قیمت سبزیجات و صیفی‌جات به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

آقای اسدالله کارگر، رییس اتحادیه میوه و تره‌بار درباره این افزایش قیمت صیفی‌جات به‌ویژه قیمت کاهو که گفته می‌شود در برخی از شهر‌ها قیمت آن به کیلویی ۱۵ هزار تومان هم رسیده می‌گوید: «در این فصل هرساله تنها منطقه تأمین کننده صیفی‌جاتی مانند کاهو، سبزی، جنوب کشور است که جوابگوی نیاز همه کشور نیست، البته بارندگی‌های اخیر نیز در کاهش عرضه تأثیرگذار بوده است.»

در دو هفته گذشته باران شدید و تگرگ در مناطق جنوبی کشور باعث شد تا بسیاری از مزارع دچار آسیب شوند. در طول یک هفته گذشته کاهو و برخی صیفی‌جات استان خوزستان میزان تولیدشان کاهش یافته است و در نتیجه قیمت‌ها نسبت به یک ماه گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافت. به‌طوری که در میادین عمده‌فروشی قیمت هر کیلو کاهو بیش از پنج هزار تومان خرید و فروش می‌شود. فروشندگان میوه و تره‌بار در خصوص افزایش ناگهانی قیمت کاهو گفته‌اند که قیمت کاهوی رسمی هنگام عرضه، زمانی که دورریز آن گرفته شود برای مغازه‌دار ۹ هزار تومان تمام می‌شود که این محصول را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بنا بر موقعیت اقتصادی واحد صنفی به فروش می‌رسانند.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی افزایش قیمت کاهو به ۱۵ هزارتومان را در بازار تکذیب کرد و گفت: چنین نرخ‌هایی صحت ندارد. کاهو در میدان میوه و تره‌بار مرکزی تهران با قیمت هر کیلو پنج هزار تا ۶۵۰۰ تومان به دست خرده‌فروش‌ها می‌رسد. بنا به گفته رییس اتحادیه میوه و تره‌بار یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ محصولاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز، کاهو این است که دلالان و واسطه‌گر‌ها این محصولات را سر زمین از کشاورزان خریداری و صادر می‌کنند و همین موضوع سبب کاهش عرضه محصولات به بازار و افزایش قیمت آن‌ها شده است. البته با وجود اینکه برخی افزایش قیمت کاهو را صادرات آن می‌دانند. اما کاهو در بازار‌های صادراتی جز اقلام سودده نیست. چنانچه گران هم باشد، قابل رقابت نیست. کاهو جزء محصولاتی است که همان روز چیده و همان روز هم باید مصرف شود.

نوسان میوه و تره‌بار ادامه دارد

کارگر نرخ هر کیلو انگور را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان

اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو پرتقال جنوب ۵ تا ۱۰ هزار، پرتقال شمال ۳ تا ۵ هزار، خرمالو کن ۷ تا ۱۱ هزار، سیب لبنانی زرد ۴ تا ۹ هزار، سیب لبنانی قرمز ۳ تا ۹ هزار و کیوی ۴ تا ۹ هزار تومان است.

رییس اتحادیه میوه و سبزی درباره نرخ صیفی‌جات در بازار گفت: هم اکنون هر کیلو خیار بوته‌ای با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰، خیارگلخانه ۲ تا ۵ هزار و ۵۰۰، لیموشیرین ۳ تا ۵ هزار، موز ۹ تا ۱۱ هزار، نارنگی یافا ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰، نارنگی بندری ۷ تا ۱۳ هزار، هندوانه هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ و خربزه ۲ تا ۶ هزار تومان در میدان عرضه می‌شود.

کارگر گفت: از امروز تا پنجم اسفندماه قیمت هر کیلو کاهو پیچ سالادی ۴ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان، کاهو رسمی ۳ تا ۵ هزار، فلفل تند ریز ۳ تا ۶ هزار، فلفل دلمه سبز ۷ تا ۱۰ هزار، گوجه فرنگی بوته‌ای ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰، گوجه فرنگی گلخانه ۲ تا ۹ هزار است. وی در آخر گفت: تمامی این قیمت‌ها با احتساب ۳۵ درصد سود. در خرده‌فروشی‌ها به مردم به فروش می‌رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 459465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟