پیگیری واریز سود سهام عدالت/ خرید و فروش سهام عدالت چگونه است ؟

به گزارش رکنا، پیگیری واریز سود سهام عدالت یکی از موضوعات مهمی است که سهامداران در انتظار شدن خبر‌های مربوط به آن هستند.

سبد سهام عدالت ترکیبی از ۶۰ شرکت بورس و فرابورس است و برای هر نفر از مجموع پورتفوی سهام عدالت مبلغ یک میلیون تومان سهام اختصاص داده شده است، بنابراین سهام عدالت متعلق به شرکت خاصی نیست و مجموع سبد سهام در درصدی از ۶۰ شرکت دولتی تعریف شده است که سود و زیان شرکت‌های مذکور به‌صورت علی‌السویه بین سهامداران تقسیم می‌شود.

بخشی از سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۹۵ در بهمن ماه سال گذشته به طور کامل به حساب مشمولین واریز شد و در سال جاری نیز سود مربوط به سال ۹۶، در آذر ماه به حساب ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واریز و قرار شد سود بقیه افراد، طی دی ماه واریز شود.

پاسخ به سوالات رایج مشمولین سهام عدالت:

پیگیری واریز سود سهام عدالت چگونه است ؟

سازمان خصوصی‌سازی پس از وصول سود مصوب شرکت‌های سرمایه پذیر و محاسبه مبلغ سود هر مشمول، نسبت به واریز آن به شماره شبای تایید شده در سامانه سهام عدالت اقدامی می‌کند و مبلغ سود مشمولانی که شماره شبای تایید شده در سامانه سهام عدالت ندارند در حساب دولت ذخیره می‌شود.

آیا امکان ثبت شماره شبای بانکی وجود دارد؟

به استناد مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی آخرین مهلت ثبت شماره شبا پایان مهرماه ۱۳۹۷ بوده که طی چند روز اخیر سازمان خصوصی سازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد امکان ثبت شماره شبا مجددا برای مشمولین فراهم شده است.

چگونه می‌توان از واریز یا عدم واریز سود سهام عدالت به حساب افراد مطلع شد؟

-در صورتی که در سامانه مبلغی به عنوان واریز سود درج شده است بایستی ضمن مراجعه به شعب بانک مربوطه پرینت حساب از تاریخ قید شده به عنوان ارسال به بانک تا حداقل ۳ ماه بعد را دریافت و کنترل کرد و در صورت اطمینان از عدم واریز وجه تخصیصی، پرینت حساب جهت بررسی و کنترل بیشتر به شماره ۰۲۱۸۸۰۸۵۶۶۷ فکس شود.

آیا امکان تغییر شماره شبا وجود دارد؟

در شرایط فعلی امکان تغییر شماره شبای بانکی مشمولین وجود ندارد. صرفاً در صورت بستن حساب بانکی قبلی، ارسال یک دوره پرداخت سود به حساب مذکور و اعلام بانک عامل مبنی بر عدم امکان واریز وجه به حساب مورد نظر او سامانه امکان ثبت شماره شبای جدید را فراهم می‌کند.

خرید و فروش سهام عدالت امکان پذیر است؟

هرگونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و فاقد اعتبار است. در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت نام شدگان قطعی، سهامدار نهایی سهام عدالت محسوب می‌شوند و هرگونه جابجایی مالکیت و هر نوع معامله سهام و یا خرید و فروش برگه‌های در دست مشمولین غیر قانونی و بلااثر است.

زمان آزاد سازی سهام عدالت چه وقت خواهد بود؟

آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام عدالت نیاز به مجوز مراجع ذیصلاح قانونی دارد، زمان و نحوه معاملات سهام عدالت متعاقباً به صورت گسترده به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

ارزش سهام عدالت هر نفر چقدر است؟

ارزش اولیه سهام متعلق به هر شخص مطابق مقررات مربوط تخصیص پیدا کرده و مشمولان می‌توانند صورت حساب خود را از طریق نشانی samanese.ir مشاهده و بدیهی است ارزش روز سهام متعلق هم اکنون بیش از میزان ارزش اولیه است.

نحوه اطلاع از مشمول بودن متوفیان سهام عدالت چگونه است؟

وراث قانونی می‌توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع نمایند و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

تقسیم سهام عدالت مشمولان متوفی چگونه انجام می‌شود؟

وراث قانونی مشمولان متوفی می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند.

چه مدارکی برای دریافت سود سهام عدلات مشمولین متوفی لازم است؟

الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی

ب- اصل کارت ملی وراث قانونی

پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی

ت- شماره شبای بانکی وراث

ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

افراد جامانده چه زمانی می‌توانند برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کنند؟

در حال حاضر به دلیل عدم وجود مجوز قانونی، ثبت نام و تخصیص سهام عدالت به افراد جدید میسر نیست. بدیهی است درصورت صدورمجوز‌های قانونی لازم به منظور ثبت نام متقاضیان دریافت سهام عدالت، مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید.

تکلیف مشمولینی که ثبت نام نهایی نکرده اند، چه می‌شود؟

تنها کسانی که در شرکت‌های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی شده اند و نامشان از طریق شرکت‌های مذکور به سازمان خصوصی سازی ارسال و در آدرس اینترنتی samanese.ir درج شده است مشمول نهایی سهام عدالت هستند و ثبت نام اولیه و یا داشتن دعوتنامه دلیل بر ثبت نام نهایی، نیست.

براساس این گزارش، زمان واریز سود سال مالی ۱۳۹۶، از سوی دولت همچنان مشخص نیست و تنها افرادی که جز دهک‌های پایین جامعه هستند سود خود را دریافت کرده اند و افرادی که شماره شبای خود را دیرتر به سامانه ارائه کردند در صورت تایید شبا سود سال گذشته خود را دریافت می‌کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 456832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟