او افزود: آب یک مسأله حیاتی است؛ برای حل جنبه‌های اجتماعی و سیاسی آن باید بر جنبه اقتصادی آب تأکید کنیم. ابتکارهایی برای اقتصادی کردن فعالیت‌های مرتبط با بهره وری آب ارائه شده که نیازمند تأکید و تشویق هر چه بیشتر است؛ در صورتی که همه تصمیم واحد با همبستگی ملی در مورد آب بگیریم، حتماً مشکل آب قابل حل خواهد بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان این‌که دلیل تنش‌های آبی تنها کاهش نزولات آسمانی نیست، گفت: بسیار از مشکلات به این دلیل است که طرف تقاضا را هوشمندانه مدیریت نکرده‌ایم. نهاوندیان اضافه کرد: بحث آب جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد؛ در این زمینه از آنجا که به ریشه‌ها نپرداخته‌ایم، این موضوع در برخی استان‌ها به مشکلات سیاسی تبدیل شده است؛ هرچه مشکل آب سیاسی شود، حل آن سخت‌تر خواهد شد.

نهاوندیان اضافه کرد: ما باید سرمایه‌گذاری در زمینه آب را اقتصادی کنیم؛ این فعالیت‌ها باید توجیه اقتصادی داشته باشد؛ در آن صورت است که مشارکت بخش خصوصی را هم خواهیم داشت؛ امکان ندارد تنها با اتکا به منابع دولتی خیال کنیم که می‌توانیم مشکل آب را حل کنیم.

الگوهای توسعه در ایران متناسب با ظرفیت منابع آبی انتخاب شود

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در این کنفرانس اظهار کرد: الگوهای توسعه در ایران باید متناسب با ظرفیت منابع آبی انتخاب شده و این مایع حیاتی بایستی با رعایت حقابه‌ها و به‌طور عادلانه در اختیار همگان قرار گیرد و به نسل‌های بعدی سپرده شود.

او طی سخنانی آب را سرمایه مشترک انسان‌ها و از اساسی‌ترین حقوق بشر دانست و افزود: باید پذیرفت که دیگر زمان دسترسی به منابع آب فراوان برای توسعه با هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی اندک، گذشته است و بسیاری از کشورهای جهان در حال ورود به مرحله مدیریت منابع آب براساس اقتصاد آب رو به رشد هستند؛ که بر پایه رقابت روزافزون برای افزایش بهره‌وری از آب، استوار است.

اردکانیان با اشاره به این‌که کشور ما به لحاظ میزان مصارف آب و سرانه مصرف در گروه کشورهایی است که با کمبود آب مواجه است، ادامه داد: این مهم ضرورت اهمیت و توجه بیشتر به مقوله اقتصاد آب را نشان می‌دهد ولی این در حالی است که حتی صرف‌نظر از میزان کارایی سیاست‌های موجود کشور در زمینه مدیریت آب، این سیاست‌ها برای پاسخگویی به چالش‌های آتی فراروی آب، مناسب نیستند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 445886 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟