بزرگترین طرح آب شیرین کن کشور به بهره برداری رسید

به گزارش رکنا، امین قصمی تصریح کرد: ظرفیت کامل آب شیرین کن بندرعباس 100هزار مترمکعب است که با بهره برداری از مرحله اول آن 85 هزار نفر از مردم بندرعباس از آب آشامیدنی بهره مند می‌ شوند. این مقام مسوول بیان داشت: در سایت آب شیرین کن بندرعباس، آب شور خلیج فارس از طریق فرآیند مدرن اسمز معکوس (Reverse Osmosis) نمک زدائی می شود. وی اظهار داشت: با تکمیل این پروژه تا پایان سال آینده، 40 درصد نیاز آبی شهر بندرعباس (یک هزار 150 لیتر بر ثانیه) از طریق آب شیرین کن تامین می شود.

قصمی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر 17 سایت آب شیرین کن با سرمایه گذاری 11هزار میلیارد ریال بخش خصوصی و حجم آب تولیدی 62 مترمکعب در شبانه روز در هرمزگان اجرا شده که در کشور بی نظیر است. دولت 620 میلیارد ریال به آب هرمزگان اختصاص داد استاندار هرمزگان نیز در این آیین گفت: دولت تدبیر و امید 9 هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش آب کشور اختصاص داده که از این مقدار سهم استان 620 میلیارد ریال بوده و می تواند از تنش آبی در آینده جلوگیری کند.

فریدون همتی افزود: یکی از برنامه های برجسته و ممتاز دولت، عملکردش در تامین آب شرب روستاها و شهرها است که باید در این راستا وزیر نیرو نیز همچنان حمایت داشته باشند. وی بیان کرد: امسال 200 پروژه آبخیزداری در هرمزگان کلید خورد و 70 و 80 سازه آن با بارش های تابستانه و پاییزه آبگیری شد که از آن برای آب شرب مردم و تقویت سفره های زیر زمینی و کشاورزی استفاده می شود.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: حدود 400 نفر از مردم این استان در کنار ساحل زندگی می کنند که آب شرب آنها از محل آب شیرین کن ها تامین می شود. همتی یاد آور شد: اکنون 10 تا 15 دستگاه آب شیرین در هرمزگان که در دست استفاده است و به همین میزان نیز در حال احداث است. وی بیان کرد: وضعیت بارندگی در 20 سال گذشته خوب نبوده است و شرایط هرمزگان را با سختی بی سابقه ای رو به رو کرده است.

هرمزگان دارای جمعیتی افزون بر یک میلیون و 600 هزار نفر است که شرکت آب و فاضلاب این استان 37 شهر با جمعیتی حدود یک میلیون و 100هزار نفر را تحت پوشش خدمات خود دارد. 18سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است.

از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و مابقی دشت ها نیز شور است. برای رفع مشکل کم آبی بندرعباس مرکز استان هرمزگان طرح های مختلفی تعیین شده که از جمله مهم ترین آنها طرح احداث آب شیرین کن 100هزار متر مکعبی این شهر است که تیرماه سال 91 کلنگ احداث آن به زمین خورد. آب شیرین کن صد هزار مترمکعبی شهر بندرعباس در نزدیکی صنایع بزرگ در غرب بندرعباس در دست ساخت است.

در زمان حاضر آب شرب بیش از 122 هزار نفر از مردم هرمزگان در بنادر و جزایر از آب شیرین کن ها تامین می شود. معاون اول رییس جمهوری اسحاق جهانگیری ظهر روز گذشته دوشنبه از طریق فرودگاه بین المللی بندرعباس وارد هرمزگان شده است. همزمان با این سفر و طی دیروز و امروز در مجموع چندین طرح بزرگ در بخش آب و برق به ارزش 14هزارو 800میلیارد ریال در هرمزگان به بهره برداری می رسد. وزیر جهاد کشاورزی، رییس بنیاد مستضعفان، وزیر نیرو، وزیر کار و رفاه اجتماعی و جمعی دیگر از مسوولان ارشد کشوری جهانگیری را در سفر به هرمزگان همراهی می کنند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 443909 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟