خبر خوب / ۲۵۰ هزار تومان برای هر عضو خانوارکم درآمد

محاسبات نشان می دهد که تا آخر سال، مبلغ کمک دولت به هر فرد مشمول، حدوداً بین 225 تا 257 هزار تومان خواهد بود.

به گزارش روزنامه خراسان، سرانجام بسته حمایت غذایی دولت از اقشار کم درآمد جامعه، به مرحله اجرایی رسید. به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مصوبه هیئت وزیران در خصوص این بسته را به وزارتخانه های کار، اقتصاد، نفت، صمت، کشاورزی، سازمان برنامه و بانک مرکزی ابلاغ کرد. بر این اساس وجوه در نظر گرفته شده برای خانوارهای جامعه هدف، به حساب بانکی متصل به یارانه نقدی سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

خانوارهای مشمول طرح

بر اساس ابلاغیه فوق، این طرح در بین چهار گروه از خانوارهای کشور اجرا می شود:

1- خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور

2- خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران

3- خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 30 میلیون ریال در گروه های کارگران ساختمانی، قالیبافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش فرمایان، رانندگان بین شهری و درون شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه های متفرقه، عشایر و روستاییان، بازنشستگان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و دیگر گروه های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می شوند.

4- دیگرخانوارهای کم درآمد با درآمد ماهانه کمتر از 30 میلیون ریال که درخواست آن ها پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی پذیرفته می‌شود. در این زمینه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده است که با استفاده از اطلاعات در اختیار از طریق کمیته امداد و سازمان بهزیستی، به درخواست کتبی این اشخاص و پس از اجازه آن ها به دسترسی وزارتخانه مذکور به حساب های بانکی رسیدگی کند.طبق این ابلاغیه، اعتبار واریزی موضوع این تصویب نامه برای همه اشخاص و خانوار صرفاً برای خرید کالای سبد حمایتی مصوب کارگروه متشکل از وزارتخانه تعاون،کار و رفاه اجتماعی، صنعت،معدن و تجارت و جهاد کشاورزی قابل استفاده است. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای حمایتی موظفند اعتبار تخصیصی را بر اساس بعد خانوار تنظیم و پرداخت کنند.

منابع و فرایند اجرای طرح

ابلاغیه فوق تصریح کرده است که منابع تامین مالی این تصویب نامه از محل ما به‌التفاوت تسعیر قیمت خوراک کارخانه های پتروشیمی و پالایشگاه ها نسبت به متوسط نرخ سامانه نیما و تغییر قیمت گاز مصرفی کارخانه های فولاد تأمین می شود. همچنین وزارت نفت موظف است با تحویل خوراک کارخانه های پتروشیمی و سوخت کارخانه های فولاد، مابه التفاوت قیمت را دریافت و به حساب ویژه ای نزد خزانه داری کل کشور که به نام سازمان هدفمندسازی یارانه ها افتتاح می شود، واریز کند. سازمان هدفمندسازی یارانه ها نیز موظف است متناسب با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبار مربوط به اجرای این تصویب نامه را برای تأمین بسته های حمایتی به حساب ذی نفعان واریزکند. در این بخشنامه، مسئولیت حسن اجرا، بر عهده وزارت تعاون گذاشته شده است.

نحوه محاسبه سهم هر فرد مشمول

این ابلاغیه، سازمان برنامه را مکلف کرده است تا سقف 90 هزار میلیارد ریال را صرف این تصویب نامه کرده و مازاد بر این سقف را صرف حمایت از تولید، اشتغال و قراردادهای پیمانکاران کند.به رغم این که این ابلاغیه، سهم هر فرد مشمول را دقیقاً مشخص نکرده است، اما می توان از برخی شواهد و قراین، مبلغ آن را حدس زد. در این زمینه، رئیس جمهور چندی قبل و در جلسه بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی، تعداد افراد مشمول بسته حمایت غذایی را نیمی از جمعیت کشور اعلام کرده بود. اظهارات برخی مسئولان دولتی نیز پیش از این حاکی از این بود که جامعه هدف این طرح، تقریباً معادل با پنج دهک جامعه است. با این حساب و با فرض این که این طرح بین 35 تا 40 میلیون نفر از جمعیت کشور اجرا شود، می توان گفت که سهم هر فرد از این بسته حمایتی تا پایان امسال چیزی در حدود 225 تا 257 هزار تومان خواهد بود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 431400 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟