درماه‌های اخیر نوسانات قیمتی در بازار Store ارز که به نااطمینانی مردم و فعالان اقتصادی دامن زد، بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه برای حفظ ارزش دارایی یا کسب سود، راهی بازار مسکن شد. ورود نقدینگی به این بازار در مدت کوتاهی قیمت‌ها را به میزان زیادی بالا برد به گونه‌ای که این قیمت‌های بالا بخش عمده خریداران را از خرید منصرف کرد.

برای آن دسته از خریدارانی که قصد تأمین نیاز مصرفی شان را داشتند، قیمت‌های جدید خارج از توان بود و بخش دیگر از خریداران که با نگاه سرمایه‌گذاری یا

سفته بازانه به این بازار آمده بودند هم حاشیه سود پایین آمده بود ضمن این که افت شدید معاملات مسکن پایتخت دوره بازگشت سرمایه را نیز به آینده‌ای نامعلوم احاله کرده است.

اما این شرایط باعث نشده است تا روند صعودی قیمت‌ها متوقف شود. از یک طرف ماه به ماه تعداد معاملات واحدهای مسکونی افت می‌کند و از طرف دیگر قیمت‌ها بالا می‌رود، روندی که آینده‌ای نه چندان خوش برای بخش مسکن به همراه دارد چراکه در این بازار نه خریداران واقعی جای دارند و نه سرمایه گذاران.

سراشیبی معاملات مسکن

براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن پایتخت در مهر ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به 86.1 میلیون ریال رسید که که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.4 و 83.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام شده طی این ماه 9.4 هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.5 و 32.3 درصد کاهش یافته است. درهفت ماهه سال 97 نیز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 84.3 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 14.9 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 70.1 میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 55.4 درصد افزایش نشان

می‌دهد.

همچنین بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 44.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در این ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 15 و 12.6 درصد رشد نشان می‌دهد.

واحدهای قدیمی جذاب شد

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه سال 97 حاکی از آن است که از مجموع 9 هزار و 357 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 44.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با مهرماه سال قبل 1.7 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از 15 سال افزوده شده است.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در مهرماه سال 97 حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی 60 تا 70 میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا با سهم 9.7درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است. توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در مهرماه سال 97 نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 50 تا 60 مترمربع معادل 14.6 درصد اختصاص داشته است.

منطقه 5 همچنان پرطرفدار

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مهرماه سال 97 حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 15.8 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 2 و 4 به ترتیب با سهم‌های 9.7 و 8.8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. برهمین اساس بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز به منطقه 5(معادل 104.6 درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه 12(معادل 41.4 درصد) تعلق دارد.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 187.7 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 36.1 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 82.9 و 58.9 درصد افزایش نشان می‌دهند.

تحولات اجاره بهای مسکن

در مهرماه سال 97 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 15 و 12.6 درصد رشد نشان می‌دهد. سهم هزینه مسکن در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (براساس سال پایه1395) معادل 33.1 درصد است.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 430931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟