در این پیش فروش 50 هزار خودرو به مدت 4 روز به فروش رسید. تحویل این خودروها از آذر 97 تا خرداد 98 بود. نارنجی پوشان جاده مخصوص سود مشارکت را 15 درصد و سود انصراف را 12 درصد اعلام کردند. سه هفته بعد از سایپایی‌ها، ایران خودرو پیش فروش 6 گروه خودرویی خود را آغاز کرد. در این پیش فروش، خودروهای تحویلی بهمن و اسفند سال‌جاری با سود مشارکت 12 درصد و انصراف 10 درصد بود و تحویل خودروها در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه سال آینده با نرخ سود 15 درصد و انصراف 13 درصد بود. برای خودروهای تحویل مرداد و شهریور سال آینده نیز ایران خودرو نرخ سود 17 درصد و سود انصراف 15 درصد تعیین کرده است.

حال در پیش فروش جدید ایران خودرو که از روز یکشنبه آغاز می‌شود تحویل خودرو در ماه‌های دی و بهمن سال آینده با نرخ سود مشارکت 17 درصد و سود انصراف 15 درصد است و در ماه اسفند این عدد به 18 درصد در سود و انصراف 16 درصد رسیده است. این در حالی است که سود مشارکت خودروهای تحویلی فروردین 99 حدود 19 درصد و سود انصراف 17 درصد است.

سود اعلام شده از سوی ایران خودرو و سایپا در شرایطی است که سال گذشته خودروسازان مکلف شدند با نرخ سود بانک‌ها همراه شوند. نرخ سود بانک‌ها آنگونه که شورای پول و اعتبار تصویب و ابلاغ کرده است 15 درصد است از این‌رو نرخ‌های بالاتر با هدف جذب نقدینگی به نوعی تخلف محسوب می‌شود.

در پیش فروش‌های صورت گرفته دو ابهام دیگر هم وجود دارد. اولین ابهام زمان طولانی مدت پیش فروش است. آیا خودروسازان می‌توانند پیش فروشی داشته باشند که اولین تحویل آن دیماه سال آینده است؟ در پیش فروش آبی پوشان جاده مخصوص که از 3 روز دیگر آغاز می‌شود مردم به‌طور متوسط بین 16 تا 24 میلیون تومان خود را باید به مدت 15 ماه در حساب ایران خودرو نگه دارند. دومین ابهام آن است که ایران خودرو و سایپا دهک‌های بالای جامعه را فراموش کردند. در پیش فروش‌های صورت گرفته توسط دو خودروساز، خودروهای عرضه شده مورد تقاضا دهک‌های بالای جامعه نیست مانند گراند ویتارا، هایما، سراتو، چانگان و... حتی برخی از خودروها که متقاضیان زیادی دارد در لیست خودروسازان قرار نگرفته است. نمونه این خودروها تندر90، ساندرو، استپ وی، دنا پلاس و.... است. تولید خودرو از ابتدای سال‌جاری بیش از 30 درصد کاهش یافته است و این روند کاهشی آنگونه که از پیش فروش‌های صورت گرفته می‌توان استنباط کرد، ادامه دار خواهد بود. این امر نگرانی و عطش خرید بین مردم را چند برابر کرده است. خیلی از کسانی که نیاز به خرید خودرو ندارند اکنون به صف متقاضیان اضافه شدند و با هر شرایطی برای خرید خودرو اقدام می‌کنند. این امر باعث شده خودروسازان هم از هر روشی برای فروش خودرو بهره ببرند، حال کسانی که می‌خواهند خودرو در قالب پیش فروش بخرند باید صبر ایوب داشته باشند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426900 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟